KPI is een term wat je vaak zal horen op de werkvloer. KPI staat voor Kritische Prestatie Indicator, of Key Performance Indicator. Het is belangrijk om je KPI’s te weten dat je weet welke activiteiten belangrijk zijn. Het is natuurlijk zuur om heel hard te werken voor iets, waar je later achter komt dat je er niet veel mee gaat doen. In dit artikel geef ik je alle informatie over de Kritische Prestatie Indicator.
Wat is een KPI? #
Eem Kritische Prestatie Indicator is een meting of data point dat wordt gebruikt om prestaties te meten ten opzichte van een bepaald doel. Dit kunnen enorm veel verschillende doelen zijn, daarover later in dit artikel meer.
KPI’s helpen bij het bepalen van strategische, financiële en operationele prestaties van een bedrijf.
Waarom zijn KPI’s belangrijk? #
KPI’s zijn een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf de algemene doelstellingen van het bedrijf weet te halen.
Zo geven KPI’s je informatie over het bedrijf en jouw klanten. Door Kritische Prestatie Indicatoren kan jij goede, onderbouwde en strategische beslissingen nemen.
De kracht van de KPI’s zit hem in de inzichten die je opdoet wanneer jij de data en de acties daarop analyseert, met de KPI’s zelf kan je niet enorm veel. De KPI’s helpen jou bij het verbeteren van de strategieën om online de omzet te vergroten en inzicht te krijgen in foutjes binnen jouw bedrijf.
Hoe kan je een goede KPI maken? #
Wanneer jij een goede KPI wilt maken, maak dan gebruik van de SMART techniek. Dat houdt in dat de punten Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden moet zijn.
Wat je ook nog kan doen, is je cijfers en statistieken visueel te maken. Een visueel beeld is makkelijker af te lezen hoe je ervoor staat, als dat je alle cijfertjes en statistieken los hebt staan.
Wat voor soorten KPI’s heb je? #
Je hebt veel verschillende soorten KPI’s, en deze worden in verschillende categorieën verdeeld. Ik pak nu de KPI’s voor webshops die te onderscheiden zijn in vijf categorieën:
- Verkoop
- Marketing
- Klantenservice
- Productie
- Projectmanagement
Per categorie heb je veel verschillende KPI’s voor webshops. Ik zal per categorie vier voorbeelden geven van KPI’s over webshops.
KPI-voorbeelden van verkoop #
Verkoop
Wanneer jij een webshop hebt, wil je natuurlijk een goede verkoop hebben. Wanneer jij eigenaar bent van de webshop kan je kijken naar je verkopen over verschillende periodes, zoals per dag, per week, per maand, per kwartaal of per jaar.
Brutowinst
Wanneer jij deze KPI wilt weten, moet je de totale kosten van jouw verkochte producten aftrekken van de totale gedraaide omzet.
Verlaten winkelwagentjes
Dit is ook zeker een KPI om niet te vergeten. Deze statistiek geeft aan hoeveel mensen je winkelwagen verlaten, zonder een aankoop te hebben gedaan.
Voorraad
Dit is ook zeker een hele belangrijke wanneer je een webshop hebt. Hoeveel voorraad heb je, hoe lang kunnen ze behouden worden of wanneer komt er een nieuwe voorraad etc.
KPI-voorbeelden van marketing #
Websiteverkeer
Het websiteverkeer is het totaal aantal bezoeken op je webshop
Bounce rate
Deze statistiek laat zien hoeveel bezoekers je webshop heeft, die één pagina bezoeken, en daarna de pagina weer verlaten
Mobiel webverkeer
Dit is het totaal aantal gebruikers dat je webshop bezoekt op hun mobiel. Zorg altijd dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, omdat steeds meer mensen via hun mobiel shoppen.
Gemiddelde sessieduur
Dit is de gemiddelde tijd dat een bezoeker zich bevindt op jouw webhop
KPI-voorbeelden voor klantenservice #
Customer satisfaction score
Dit is de score hoe tevreden een klant is, bijvoorbeeld met de klantenservice. Deze vraag wordt vaak aan de hand van een enquête gesteld.
NPS
De net promotor score meet de klanttevredenheid en klantloyaliteit van je webshop
Reactietijd
De tijd dat het gemiddeld duurt tot klanten een reactie krijgen op hun eerste mail of chats
Achterstallige klachten
Wanneer jij veel achterstallige klachten hebt, kan het zijn dat er wat mis is met je producten
KPI-voorbeelden voor productie #
Productiecyclus
Deze KPI vertelt de duur voor het maken van een product van het begin tot het einde
Rendement
Dit is over het algemeen een simpele KPI. Dit is de hoeveelheid producten wat je gemaakt hebt.
OEE
De overall Equipment Effectiveness is het inzicht wat een bedrijf heeft in de prestaties van productieapparatuur
Hoeveelheid niet-naleving of incidenten
Dit heeft te maken met richtlijnen en vergunningen. Voor het proces van productie gelden een aantal richtlijnen en vergunningen waar bedrijven zich verplicht aan moeten houden
KPI-voorbeelden voor projectmanagement #
Gewerkte uren
Dit laat zien hoeveel tijd een bepaald project gekost heeft voor een team
Budget
Deze KPI houdt in wat de hoeveelheid geld is dat besteed is aan een bepaald project, of wat je aan een bepaald project wilt uitgeven
Return on Investment
Deze KPI zullen de meeste mensen wel kennen. Dit geeft aan hoeveel een bedrijf heeft gekregen voor het werk wat ze hebben uitgevoerd.
Kostenverschil
Met de KPI-kostenverschil kan je de totale kosten en de geschatte kosten met elkaar vergelijken.