Je kan denken als je veel verkeer en een hoog conversieratio hebt, dat je het gemaakt hebt. Maar veel verkeer naar je website en een hoog conversieratio zegt lang niet alles. Daarvoor is de statistiek Average Order Value. In dit artikel leg ik je uit wat Average Order Value is, en waarom het zo belangrijk is.
Wat is Average Order Value? #
Average Order Value wordt vaak gebruikt met de afkorting AOV. Average Order Value is het gemiddelde bedrag dat een klant heeft besteed op jouw website. De Average Order Value is een belangrijke prestatie indicator voor onlineondernemers om te meten. Dit is om inzicht te krijgen in het koopgedrag van de gemiddelde klant.
Net zoals dat bij meerdere belangrijke statistieken is, kan je over een langere periode zien of er groei te zien is. Deze periode kan jij geheel zelf beslissen om te belijken. Dit kan een maand zijn, een halfjaar of bijvoorbeeld een jaar. Het is voor jouw bedrijf slim om elke maand even te kijken hoe het ervoor staat, want wanneer het terug loopt, kan je daar meteen op anticiperen.
Hoe bereken je de gemiddelde bestelwaarde? #
Nu je weet wat de gemiddelde bestelwaarde is, is het ook handig om te weten hoe je dit berekent. De formule is veder niet heel spectaculair namelijk:
Totale omzet/ totaal aantal bestellingen = gemiddelde bestelwaarde
Waarom is de Average Order Value zo belangrijk? #
Zoals ik al eerder aangaf, is een van de belangrijkste redenen waarom de Average Order Value belangrijk is, dat je achter het koopgedrag van de klant kan komen.
Wanneer jij de Average Order Value van je bedrijf kent, kan jij je gehele onlinemarketinginspanningen en prijsstrategie beter evalueren. Daarbij helpt de Average Order Value jou bij het stellen van nieuwe doelen en strategieën en het beoordelen van die strategieën.
Hoe kan jij je Average Order Value verbeteren? #
Nu je het belang weet van de Average Order Value, is het ook belangrijk om te weten hoe jij je AOV kan verbeteren. Daarom zet ik een paar tips voor je op een rijtje.
Bied gratis verzending aan #
Gratis verzending vinden klanten over het algemeen heel belangrijk. Wanneer jij gratis verzending kan aanbieden, kan dit veel doen om de AOV te stimuleren, waardoor bezoekers worden aangespoord om meer te kopen bij elke transactie. Je kan hierbij ook ervoor kiezen om gratis verzending te doen, vanaf een bepaald bedrag zoals €50.
Kortingen of waardebonnen #
Maak gebruik van kortingen, wanneer dit mogelijk is. Wanneer mensen zien dat er producten of diensten in de korting zijn, zal de verleiding groter zijn om een aankoop te doen. Wanneer mensen meerdere producten in de korting zien, zal er ook meer verleiding zijn om een grotere bestelling te gaan doen. Dit kan er goed voor zorgen dat je AOV omhoog zal gaan.
Daarbij kan je klanten ook kortingscodes geven. Wanneer ze voor het eerst een aankoop hebben gedaan, kan jij ervoor kiezen om via e-mails ze een waardebon met een kortingscode erbij aan te bieden. Dit hoeft niet een korting van een enorm hoog percentage of bedrag te zijn, maar bijvoorbeeld een kortingscode van 10 euro.
Upselling en cross-selling #
De meest effectieve manier om je AOV te verhogen, is misschien wel gebruik maken van upselling en cross-selling. Het doel hiervan is om klanten op een subtiele manier aan te sporen om meer producten, duurdere producten of add ons van producten te kopen.
Wanneer je gebruik maakt van upselling en cross-selling, let er dan wel op dat het kan zijn dat het een afnemend rendement kan opleveren. Wanneer jij dit te veel toepast op je website, dan kan het effect in de loop van de tijd minder worden.