Wanneer jij een eigen bedrijf hebt, ben je misschien wel benieuwd naar wat de waarde van je klanten zijn. Door middel van Lifetime Value, wat ook vaak met de afkorting LTV wordt gebruikt, weet jij wat de waarde van je klant is. In dit artikel neem ik je mee, hoe jij er voor je eigen bedrijf achter kan komen wat de waarde van je klanten zijn.
Wat is Lifetime Value (LTV)? #
Lifetime Value is een statistiek dat gemiddelde omzet schat wat een enkele app-gebruikers of klanten genereren gedurende de gehele levensduur. Door een lopende schatting te geven van hoeveel een bepaalde klant of gebruiker waarschijnlijk zal uitgeven, helpt Lifetime Value bij het bepalen van marketingbudgetten en zorgt het ervoor dat bedrijven de meest effectieve gebruikers na kunnen streven.
Hoe bereken je de Lifetime Value? #
De Lifetime Value wordt berekend door het gemiddelde verloop en uitgaven van een klant in een specifieke periode te achterhalen, en daarmee de totale uitgaven te voorspellen. Hiervoor heb je een formule, namelijk: Lifetime Value = gemiddelde opbrengst per gebruiker x customer Lifetime.
Je kan ook de Lifetime Value berekenen aan de hand van gebruikersverloop. Dan is de formule als volgt: Gemiddelde opbrengst per gebruiker/ gebruikersverloop.
Wanneer jij een hoog gebruikersverloop hebt, zal de Lifetime Value lager zijn.
Hoe verhoog jij je Lifetime Value? #
Wanneer jij je focust op klanttevredenheid en klantbehoud, is de kans het meest aannemelijk dat je Lifetime Value zal verhogen. Ik zet een paar tips op een rijtje, waarmee jij de Lifetime Value zal verbeteren.
Betere communicatie #
Wanneer jij een klant hebt, zal de klant zich speciaal voelen wanneer er naar ze wordt geluisterd. Zo zal een klant zich speciaal voelen, en gehoord. Daarbij is het handig om goed helder te hebben wat je klanten willen, en wat voor hen redenen zijn om eventueel niet terug te komen.
Wanneer jij hierop inspeelt, en jij de klant helpt met de eventuele problemen die ze hebben, zal de communicatie met de klant verbeteren wat er tot kan leiden dat ze langer klant blijven, en meer aankopen zullen doen.
Waarde stimuleren #
Wanneer een klant interesse heeft in een product of dienst, probeer dan vergelijkbare producten of diensten aan te raden bij de klant. Wanneer cross selling waarde toevoegt aan het product of dienst waar de klant interesse in heeft, vermeld dit dan aan de klant. Zo kan je bijvoorbeeld op de website ‘vergelijkbare producten’ toevoegen.
Wanneer je gemiddelde transactiewaarde verhoogt, zal je Lifetime Value verhogen.
Speciale kortingen #
Zoals ik net al zei, zal je Lifetime Value verhogen wanneer de gemiddelde transactiewaarde verhoogt. Mensen zijn gek op kortingen, dus hoe kan jij je gemiddelde transactiewaarde goed verhogen? Door speciale kortingen te geven, bij bijvoorbeeld een tweede aankoop.