Nu e-commerce steeds populairder wordt, is er ook meer vraag naar een e-commerce specialist. Niet iedereen heeft de tijd en de kennis van e-commerce. Het neemt ook best veel tijd in beslag, en die tijd heeft niet iedereen. Daarom is er steeds meer vraag naar een e-commerce specialist. In dit artikel leg ik je uit wat is e-commerce specialist is.
Wat is een e-commerce specialist? #
Een e-commerce specialist werkt proactief samen met online retailers om de online resultaten te verbeteren. Een e-commerce specialist zorgt er daarbij voor dat een e-commerce marketingstrategie wordt ontworpen en uitgevoerd. Hiermee is het de bedoeling om de desbetreffende producten en diensten van online bedrijven te promoten via verschillende kanalen. Denk hierbij aan Google, Facebook en Instagram.
Voor welke taken is een e-commerce specialist verantwoordelijk? #
Naast dat een e-commerce specialist een e-commerce marketingstrategie moet ontwerpen en uitvoeren heeft hij nog meer taken die daaronder vallen. Ik zal ze voor je benoemen:
- Websitemarketing
- Websitebeheer
- Marketingcampagnes
- Landingspagina’s optimaliseren
- Up-selling en cross-selling campagnes maken en uitvoeren
Welke vaardigheden heeft een e-commerce specialist? #
Een e-commerce specialist moet over bepaalde vaardigheden beschikken om zijn taken goed uit te kunnen voeren. Ik zal een paar van de vaardigheden voor je benoemen:
Proactief zijn #
Het is voor een e-commerce specialist enorm belangrijk om proactief te zijn. Van een e-commerce specialist wordt verwacht dat zij het initiatief in dingen nemen, omdat natuurlijk lang niet iedereen snapt wat e-commerce precies is. Een specialist moet daarin het voorhand nemen.
Analytische vaardigheden #
Wanneer een e-commerce specialist een succesvolle bedrijfsstrategie wilt draaien, zal hij goeie analytische vaardigheden moeten hebben. Om de verkoop, ROI en ROAS te verhogen zal je goed de websitestatistieken en informatie van concurrenten moeten snappen.
Communicatie #
Communicatie is the key. Zonder goede communicatie is de kans enorm klein dat er successen behaald gaan worden. Wanneer een e-commerce specialist communicatief niet sterk is, is het voor de klant ook lastig om te begrijpen wat diegene nou allemaal doet.