Wanneer jij een bestelling hebt geplaatst, wil jij natuurlijk graag weten wat de status is van de bestelling. Jij wilt natuurlijk zo snel mogelijk je bestelling binnen hebben. Daarvoor is een track and trace, zo zie jij precies waar je bestelling is. In dit artikel geef ik je veder alle nodige informatie wat jij moet weten over track and trace.
Wat is track and trace. #
Een track and trace system is een softwarematige oplossing om de status van bestellingen te laten weten aan de klanten. Dit laten ze zien vanaf het sorteren totdat het bij de klant is geleverd. Wanneer jij een bestelling hebt gedaan zal jij een track and trace code ontvangen per mail van de webwinkel of postbezorger. Denk aan bedrijven als DPD, DHL en PostNL. Deze bedrijven sturen vaak ook mails wanner de bezorger onderweg is. Wanneer jij dan niet thuis bent, kan je de bezorgtijd ook aanpassen voor wanneer jij wel thuis bent.
Hoe ontvang je de code? #
Wanneer jij een product koopt komt dit natuurlijk terecht bij het bedrijf waar je hebt gekocht. Het bedrijf zal dit product voor je gaan bewerken. Bij de distributie van pakketten en post wordt gebruik gemaakt van allerlei verschillende sorteercentra’s wat een enorm netwerk aan routes heeft.
Bij elk nieuwe punt bij de distributie wordt het pakketje gelezen en door gesorteerd naar de juiste volgende bestemming. Tegenwoordig is dit hele project grotendeels geautomatiseerd en wordt er gebruik gemaakt van allerlei verschillende coderingen.
Wanneer er bij een pakket track en trace wordt aangeboden, zal deze bij de overdracht naar de bezorger een barcode krijgen. Deze code zit vol met informatie over de afzender en de adresseerde van het pakket. Bij elke keer dat de code gescand wordt zal de geadresseerde van het pakket en melding krijgen, zodat hij/zij weet hoe het met de bestelling ervoor staat.