Wanneer jij ooit naar je abanodend checkouts hebt gekeken, kan het zijn dat dat erg verbaasd bent over een hoog aantal abanodend carts. Ondanks dat het aantal abanodend carts vaak hoog is, kan je dit wel vaak verminderen. In jouw artikel ga ik jou alle informatie geven over abandoned carts, en ook hoe je het kan gaan verminderen.
Wat zijn abandoned carts? #
Een abandoned cart is het verlaten van een winkelwagen, zonder een aankoop te doen. Deze term wordt veel gebruikt binnen e-commerce. Abandoned cartworden vaak aangeduid foor middel van cart abandonment rate. Dit is een percentage gebruikers dat producten in een winkelwagen plaatst, maar vervolgens geen aankoop kunnen doen. Je kan het ook zien door het aantal ad to cards te vergelijken met het aantal aankopen. Hierbij zal je alleen zelf het percentage moeten berekenen.
Wat zijn redenen voor het verlaten van de winkelwagen? #
Voor mensen kunnen er heel veel redenen zijn om de winkelwagen te gaan verlaten. Zo kan het ten eerste zijn dat de persoon wilde kijken wat het totaalbedrag was, wanneer diegene meerdere producten wilde kopen. Wanneer iemand dit dan te duur vindt, of er hoge verzend- en/of retourkosten zijn, zal diegene de winkelwagen gaan verlaten.
Daarnaast kan het ook zijn dat er iets tussen kwam toen diegene producten in de winkelwagen wilde doen. Hiermee bedoel ik, dat diegene een aankoop wilde doen, maar dat ze door iets anders werd afgeleid waardoor die persoon vergat een aankoop te doen.
Hoe verbeter jij je abandoned carts? #
Je wilt nu natuurlijk je abandoned carts aanpakken wanneer je ziet dat deze hoog zijn. Ik geef je hieronder een paar tips hoe jij je abandoned carts kan verbeteren.
Gratis verzending en retouren #
Verzendkosten en retourkosten zitten mensen weinig op te wachten, ongeacht of dit hoge kosten zijn of niet. Wanneer dit toepasbaar is voor jouw bedrijf en product/diensten, dan zal ik dit zeker aanraden. Wanneer jij dit niet kan toepassen kan jij klanten gecombineerde verzendkosten aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan, minder verzendkosten vanaf een bepaald bedrag of meerdere producten. Daarnaast kan je gebruik maken van volumekortingen van de verzendmaatschappijen zoals een PostNL.
Retargeting advertenties #
Met een retargeting advertentie kan jij je abandoned carts ook goed herstellen. Een retargeting advertentie, is een advertentie waarbij jij de advertentie laat zien aan mensen die je website hebben bezocht, maar toen geen aankoop hebben gedaan. Het is hierbij wel belangrijk dat je een Facebook-pixel of een Google RSLA aan je winkel toevoegt. Hiermee kan jij elke klant individueel het exacte item presenteren dat ze in de winkelwagen hebben laten staan.
E-mails #
Dit zal niet zo effectief zijn als de twee andere manieren die ik zojuist benoemde, maar het zal zeker wel wat kunnen helpen. De reden dat dit iets minder effectief kan zijn, is dat je niet weet of het in de hoofdinbox van de klant komt, of in de spam.
Het is bij e-mails belangrijk dat jij al een goede en duidelijke subject line gebruikt. Hierbij is het ook slim om meerdere subject lines te gebruiken om te kijken welke het beste werkt. Om de beste e-mails te gebruiken, zal je wel veel tijd moeten stoppen in het testen van verschillende e-mails, aanbiedingen en lay-outs.