Jij wilt beginnen met adverteren via Google Ads!
Maar…
Hoe moet je daar nou eigenlijk mee beginnen?
*Arghh hoofdpijn*
We horen hier in Zwolle al het gekraak van je brein…
Gelukkig kunnen we je wel alvast een hint geven om de hoofdpijn te verminderen…
Of misschien wel verergeren…
Ben je bekend met adverteren op Facebook, Instagram of TikTok?
Goed nieuws!
(Het is compleet anders dan dat je gewend bent. 😉)
Gelukkig behandelen we in dit artikel hoe het wel moet!
Belangrijk voordat je start!
Allereerst moet je weten dat Google een mega rol speelt in de marketing wereld…
Ze zijn misschien wel de GROOTSTE speler in deze geheime wereld!
Dat komt vooral omdat het de bekendste zoekmachine is… en daarom wil je Google graag aan jou zijde hebben.
Lukt je dat?
Zwaai dan maar gedag naar je concurrentie…
Google verwerkt namelijk per dag zo een 3,5 MILJARD zoekresultaten!
Yep… miljard, de 1 met 9 nullen.
En… zo een 90% van de Google gebruikers klikt al op de eerste paar resultaten, de betaalde resultaten…
Want zeg me nou eerlijk, hoe vaak heb jij in je leven doorgeklikt naar de 2e pagina van Google?
Maar goed…
Terug bij de les!
Jij wilt aan de slag kunnen gaan met de titan Google Adwords.
Speciaal voor jou hebben we een stappenplan opgemaakt waarin jij precies kan zien wat je moet doen om een Google Ads campagne op te stellen!
Dus laten we gelijk beginnen met de eerste stap!
Stap #1: Je campagne bepalen
Als je een goede advertentie wilt creëren moet je de juiste campagne kiezen…
Zo bestaan er 5 soorten campagnes die ieder hun eigen voordeel en nadeel dragen!
Wij behandelen de 3 belangrijkste types…
De eerste campagne is:
De Zoekcampagne
Dit is de meest gebruikte campagne binnen Google Ads!
De advertenties worden namelijk bovenaan de Google zoekresultaten getoond… soms ook nog wel eens onderaan, maar dit is van tevoren in te zien.
Meestal zijn de eerste 4 zoekresultaten die op de pagina worden getoond, betaalde plaatsen…
Je kan dit ook zelf zien aan het woordje “Advertentie” wat links boven de site staat.
Bij deze campagne wordt gebruik gemaakt van CPC ook wel bekend als betalen per klik!
De tweede campagne, welke wederom ook bekend is, is:
De Shoppingcampagne
Deze heb je hoogstwaarschijnlijk vaak genoeg voorbij zien komen als je die mooie nieuwe schoenen wilt bestellen!
Bij deze campagne wordt er een rij met advertenties helemaal bovenin de pagina geplaatst.
Hierin staat een afbeelding van het product, de prijs, voorraad en productnaam…
Met deze manier van adverteren kunnen potentiële klanten je product al zien en hoeven ze dus geen kosten voor jou te maken door eerst op je hyperlink te moeten klikken.
Ook bij deze campagne wordt er weer gebruik gemaakt van CPC…
Overigens is deze campagne perfect als je een doelgroep target die precies weet waar ze naar opzoek zijn!
De derde campagne is:
De Displaycampagne
Dit soort campagnes heb je zonder twijfels ook gezien…
Deze zijn echter niet te zien op de Google home page zelf maar worden getoond op de websites van Google Partners!
Dit zijn meer dan 2 miljoen websites – waar onder meer YouTube, NU.nl en andere sites onder staan.
Het gaat hier om een advertentie zonder tekst, maar alleen een afbeelding of video…
Zoals je bedrijfslogo, een product of andere dingen die je kunt verzinnen!
Potentiële klanten worden gezocht met behulp van de beruchte cookies en je betaald per keer dat je in het beeld van een persoon komt!
Vaak worden dit soort campagnes ingezet voor remarketing.
Nu je een campagne hebt kunnen kiezen gaan we door naar de volgende stap!
Stap #2: Je doel bepalen
Het lijkt misschien vanzelfsprekend…
Maar toch vergeten veel ondernemers deze stap!
Creëer een doel voor jezelf…
Wil je meer bezoekers op je website? – misschien is Google SEO dan ook een goed plan!
Wil je een hogere conversie rate? – bedenk dan ook dat je killer copy nodig hebt om je deal te closen!
Of wil je gewoon een hogere omzet draaien?
Wat je ook wilt, noteer je doel!
Stap #3: Je locatie bepalen
Waar verkoop je jou producten of service?
Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen…
Tijdens het opstellen van je campagne moet je namelijk een gebied kiezen waar binnen jou advertentie zal worden geadverteerd!
Heb je bijvoorbeeld een klusbedrijf?
Dan kies je uiteraard voor de regio waarbinnen je werkt!
Kortom, het is belangrijk dat je een goed beeld hebt van waar jouw doelgroep zich bevindt.
Stap #4: Psychologische killer copy
Je advertentie is natuurlijk niet af zonder copy waarmee je zelfs een bodybuilder afslankpillen kan verkopen!
Huur een copywriter in of wellicht heb je een in-house copywriter…
Maar onderschat de waarde niet!
Hoe geweldig je product ook is…
Het verkoopt niet zonder dat je woorden gebruikt…
Copy is dus de fundering van je marketing campagnes!
Stap #5: Bepaal het budget
Misschien wel de belangrijkste stap…
In deze stap wil je namelijk geen foutjes maken!
Kies het plafond voor je marketing budget…
En nee – dan bedoelen we niet dat je je gehele marketing budget op één advertentie moet gooien…
Maak verschillende Ads, bekijk welke het beste presteren en zorg ervoor dat je deze opschaalt en het perfecte balans kan vinden tussen conversies en het budget…
Hierdoor kan je een zo hoog mogelijke ROI genereren!
Stap #6: Gooi je Ad de lucht in!
De laatste stap en wellicht de leukste stap!
Zet je advertentie online!
Nu je advertenties zichtbaar zijn voor het publiek is het enige wat jij nog hoeft te doen… afwachten tot de bestellingen binnen rollen!
Toch het werk liever aan de specialisten geven?
Heb je geen zin om onnodig geld te verliezen door slechte Ads te maken?
Of door beginners foutjes te maken?
Geen stress!
Wij zijn er voor jou!
Wij bieden jou nu de kans om helemaal GRATIS met ons te kunnen sparren over jouw bedrijf.
Yep… we menen het echt, helemaal gratis…
No strings attached…
Dus neem snel contact met ons op en dan kunnen we samen een keertje sparren in een gratis consultancy gesprek van 45 minuten.