Hoe Genereer Je Meer Bestellingen Dankzij Facebook Ads

Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Dus jij wilt meer bestellingen generen voor je online webshop? Dan zijn Facebookadvertenties een krachtig tool om jouw bedrijf online te laten groeien! Facebook biedt namelijk de mogelijkheid om contact te leggen met potentiële nieuwe klanten over de heel de wereld.

Aan de hand van een Facebook Business manager kan je advertenties tonen op zowel Facebook als Instagram. De jonge generatie zit vooral op Instagram terwijl de “oudere” generatie de meeste tijd op Facebook besteed. Bij gebruik van beide platformen spreek je beide generaties aan op hun “voorkeurs” platform. 

Om online meer bestellingen te generen dankzij Facebookadvertenties heb ik een aantal tips en trics voor je opgesteld. Als je deze punten meeneemt in je volgende advertentiecampagne op Facebook dan vergroot je de kans op een succesvolle, winstgevende campagne!

Relevante locatie targeting 

Op Facebook kan je kiezen aan wie je advertenties toont door gebruik te maken van de Facebook doelgroep targeting. Zorg dat je de doelgroep targeting zo instelt dat er zoveel mogelijk potentiële klanten jouw advertenties te zien krijgen. 

De locaties zijn gebaseerd op het signaal van een mobiel, ip adressen, inchecken of gps op dat moment. Dus wanneer je op vakantie bent zal Facebook dit ook weten en advertenties voor die regio tonen, gerelateerd aan jouw locatie op dat moment. 

Je kan je advertenties tonen aan: 

  • Mensen op deze locatie wonen of onlangs hebben bezocht
  • Mensen die op deze locatie wonen
  • Mensen die hier onlangs zijn geweest 
  • Mensen die hier reizen in deze locatie  

Wanneer je iets wilt verkopen is het verstandig om de optie “Mensen die op deze locatie wonen” te gebruiken in je advertenties. Je wilt mensen targeten in het gebied waar jij je producten kan verkopen, dit zorgt voor een boost in aankopen mocht je deze optie nog niet gebruiken. 

Target gedrag 

Facebook heeft de mogelijkheid om jouw doelgroep met hele specifieke behoeftes te targeten.  In de sectie “gedetailleerde targeting” kan je demografische gegevens, interesses of gedrag toevoegen aan je advertenties. 

Zoals je weet zijn er veel verschillende categorieën en daaronder subcategorieën. Door goed in kaart te brengen wat jouw doelgroep interessant vindt, welke telefoon zij gebruiken of wat voor betaalmiddel zij gebruiken kan je enorm gericht targeten. 

Met gedrag targeting heb je de mogelijk om “verkoopbevordering” en “betrokkenkopers” te selecteren in je advertenties. Bij targeten van deze 2 gedragen worden je advertenties getoond aan een groep mensen die recentelijk een online aankopen hebben gedaan. Test in je volgende campagne deze 2 gedragen als losse interesse of in combinatie met een andere interesse en zie het verschil in resultaat! 

Gebruik uniek en duidelijke foto’s in je advertenties

Standaardproduct foto’s met witte achtergrond zorgen voor een lage CTR en hoge CPC. Het is daarom erg belangrijk om unieke, sfeer en actiefoto’s te gebruiken. Gebruik beeldmateriaal dat een zo duidelijk mogelijk beeld schets van het product of service dat je wilt verkopen. 

Het publiek op de sociale mediakanalen heeft een korte spanningsboog. Als potentiële klanten je advertenties zien maar niet precies snappen waar het om gaat scrollen ze weer verder. Daarom is een foto die opvalt van groot belang! In die 1-3 seconden dat je de aandacht kan pakken MOET je advertentie interessant genoeg zijn om het scrollen te stoppen. 

Dus, gebruik unieke en duidelijke foto’s in je advertenties om het resultaat van je campagnes te maximaliseren!

Stop met verkopen!

Dit is het beste advies wat ik kan geven ondanks dat het heel raar klinkt.

Tegenwoordig staan er op Facebook zoveel advertenties dat wij ze gaan negeren. Als we een advertentie zien scrollen we door alsof die er niet staat. Om deze reden gebruik ik trucs om de conversie te doen stijgen of om de juist personen te benaderen. Één van deze trucs is het beïnvloeden van mensen door een oplossing voor een probleem te tonen. Met behulp van de juiste “neuromarketing” is een gebruiker sneller geneigd om een aankoop te doen.

Probeer een oplossing te verkopen en niet koud een product! Ten eerste is het veel makkelijker om een product te verkopen dat mensen nodig hebben. Ten tweede creëer je een warmer publiek met deze advertenties walt zal resulteren in een verhoging in conversie.

Verander de benadering van je doelgroep in de volgende campagne en je zult merken dat je conversiepercentage veel hoger zal liggen.

Analyseer dagelijks je lopende campagnes

Een advertentie is niet geslaagd wanneer er alleen veel kliks en comments zijn geweest, deze tijd is helaas voorbij. Wanneer je super veel likes krijgt maar geen aankopen dan is je advertentie niet geslaagd en wat heb je er dan aan?

Kill deze ads na 1 dag en focus op doelgroepen en/of advertenties die wel conversie opleveren. Hiernaast is het erg belangrijk dat je de ROAS return of ad spend in de gaten houdt. Als je 1 product verkocht hebt voor € 100,- en je kosten voor de advertentie waren € 90,- dan heb je maar € 10,- “winst”. Als je dan de inkoop, tijd en belastingen daar nog vanaf moet halen is de kans groot dat je niks over houdt.

Om deze redenen adviseer ik om regelmatig je advertenties te analyseren om zo je ROAS te bewaken en te verhogen.

Ben je benieuwd hoe jij Facebook ads effectief kun inzetten? Klik dan hier!