Ben jij de hele dag door op social media te vinden? Geen zorgen, je bent zeker niet de enige. Sommige mensen kunnen niet vaak genoeg hun accounts checken, en juist dat maakt het perfect om ook met jouw bedrijf op dit platform aanwezig te zijn.
De laatste tijd is er vooral een beweging te zien van Facebook naar Instagram. Daarom zullen we verder ingaan op het adverteren op Instagram.
Met alleen al meer dan 5 miljoen gebruikers in Nederland en zelfs meer dan een miljard gebruikers wereldwijd is Instagram vandaag de dag een van de meest populaire platformen als het gaat om social media.
Belangrijk is dat er hedendaags steeds meer adverteerders zijn op Instagram en dat de kosten steeds verder zullen oplopen. Raadzaam is dus om zo snel mogelijk profijt te maken van het feit dat het vandaag de dag nog enorm lucratief kan zijn, mits goed uitgevoerd!
Maar wat kost het nou precies? Vanaf welk bedrag kun jij beginnen? En wat kun je verwachten dat het je gaat opleveren wanneer jij begint met online adverteren op Instagram?
Daar zullen we in dit artikel verder op induiken!
Hoe adverteer je op Instagram en wat is er mogelijk?
Allereerst wil ik kort behandelen hoe je kunt beginnen met adverteren op Instagram. Met name zodat het wat duidelijker wordt waar er verder in dit artikel precies op gedoeld wordt en zodat het een duidelijker beeld vormt van wat er uiteindelijk aan kosten bij komt kijken.
De kosten voor het adverteren op Instagram zullen namelijk heel erg kunnen gaan variëren. Dit hangt namelijk af van jouw doelstellingen. Wil je rustig aan beginnen of wil je gelijk alles geven? Wil je goedkoop mensen bereiken, leads genereren of ook daadwerkelijk mensen laten converteren? Dit alles speelt uiteraard een rol in de uiteindelijke kosten.
Het adverteren op Instagram gaat via de Facebook Ads Manager. Instagram heeft geen eigen Ad Manager. Vandaar dat Instagram-advertenties worden beheerd via de Facebook Ad Manager. Als je deze nog niet hebt, dan is het handig een account aan te maken.
Wanneer je gaat adverteren op Instagram kies je als eerste de doelstelling van je campagne. Dit is waarop het Instagram algoritme je campagne gaat optimaliseren. Zoals in eerdere artikelen benoemd, kunnen de diverse doelstellingen worden onderverdeeld in 3 hoofddoelstellingen. Hieronder staan de mogelijke (hoofd-) doelstellingen nog eens opgesomd:
Merkbekendheid
Dit is het meest standaarddoel waarmee wordt geprobeerd je advertenties weer te geven aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service.
Betrokkenheid
Is je doelstelling betrokkenheid, dan zal Instagram optimaliseren op likes, shares en interactie met je advertentie.
Conversies
Met dit doel focus je op het laten converteren van je doelgroep, dit kan via je eigen website, app of binnen Instagram.
Globaal overzicht van de advertentiekosten voor Instagram
Zoals hierboven al beschreven zijn er meerdere doelstellingen beschikbaar als het gaat om het adverteren op Instagram. Welke doelstelling jij kan gaan gebruiken hangt natuurlijk af van wat je precies wilt bereiken.
Uiteraard is het zo, dat iedere campagnedoelstelling andere kosten met zich meebrengt. In onderstaande tabel staat weergegeven wat het per doelstelling kost om jouw advertenties te laten weergeven op Instagram.
De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de €0,007 en €3.
Kosten Instagram adverteren | Vanaf kosten per actie | Vanaf kosten per 1.000 |
Merkbekendheid (per weergave) | Vanaf €0,007,- | Vanaf €7,- |
Verkeer naar de website (per klik) | Vanaf €0,35,- | Vanaf €350,- |
Leadgeneratie (per lead) | Vanaf €3,- | Vanaf €3.000,- |
Conversie (per aankoop) | Variabel | Variabel |
Belangrijk om te weten is dat de kosten in bovenstaande tabel slechts ter indicatie zijn, daadwerkelijke kosten kunnen namelijk afwijken. Zoals je wel zult begrijpen ben je niet de enige die wil adverteren op het platform. Vandaar dat Instagram werkt volgens een veilingmodel, dit zorgt er onder andere voor dat de prijs stijgt wanneer er veel vraag is naar Instagram advertentieruimte.
Dergelijke prijsstijgingen kunnen bijvoorbeeld voorkomen rondom Cyber Monday en Black Friday. Ten tijde van deze dagen kunnen de kosten relatief hoog oplopen terwijl deze in een andere tijd juist weer relatief laag kunnen zijn. Hoe meer concurrentie, hoe hoger de kosten zullen zijn.
Wat ook belangrijk is om te weten is dat de kosten kunnen afhangen van de relevantie van jouw advertenties. De manier waarop jouw advertenties zijn opgebouwd kunnen hierin een verschil maken.
Vanaf welk bedrag kan ik beginnen?
Het bedrag waar jij mee zou kunnen beginnen is volledig afhankelijk van jouw budget en doelstellingen. Wil je er meer uithalen? Dan zal je er ook meer in moeten stoppen. Het kan dus elk bedrag zijn waar jij je goed bij voelt, namelijk al vanaf 1 euro per dag (ook al raad ik dit niet aan!).
Hier kan je ook te allen tijde met het team van Blue Shark over sparren, zodat de samenwerking altijd lucratief blijft. Is dat niet het geval, dan is het namelijk voor beide partijen niet relevant om op die manier verder te gaan. Hier helpen wij jou dus graag bij!
Nogmaals, de prijzen in de eerdere tabel zijn slechts ter indicatie. Soms heb je geluk en zullen de kosten lager zijn en in andere tijden helaas wat hoger.
Wat zal het mij opleveren?
Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw advertenties ook opleveren wat je graag zou willen. Je wilt namelijk geen geld in een bodemloze put gooien.
Of dit het geval is, is te meten middels het aantal bezoekers op jouw website, het aantal leads dat zich aanmeldt of de omzet die wordt gegenereerd door Instagram. Dit kun je zelf goed in de gaten houden.
Daarnaast is het goed om te weten dat de gebruikelijke kosten voor het adverteren op Instagram aftrekbaar zijn van de winst. Hierdoor betaal je als ondernemer uiteindelijk minder inkomstenbelasting. Niet verkeerd dus, wanneer dit er ook voor zorgt dat het jouw bedrijf meer omzet (en winst) oplevert.
Verdere vragen?
Heb jij nog steeds geen goed beeld van het bedrag dat het beste voor jou is om te investeren in online marketing om te adverteren op Instagram? Geen probleem!
Bij Blue Shark zijn wij ten alle tijden bereid een gesprek aan te gaan waarbij we samen gaan kijken naar wat het beste voor jou en jouw bedrijf is. Daarin kunnen we gezamenlijk opzoek gaan naar de ‘sweetspot’ qua budget voor jouw bedrijf of zelfs naar de gigantische kansen die je kunt pakken wanneer er meer budget beschikbaar is.
Dus, claim snel jouw tijdslot in de agenda van mijn collega en we spreken elkaar snel!