Hoe Maak je De Perfecte Facebook Advertentie: Stap voor Stap

Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Facebook is een fantastisch marketingplatform om jouw bedrijf te laten groeien! Maar, tegenwoordig zijn er zoveel online adverteerders dat je hele tijdlijn vol staat met advertenties. Hoe maak je nou een Facebook advertentie?

Het wordt dagelijks moeilijker om succesvol te adverteren op Facebook. Mede-door de IOS 14 update en de hoeveelheid adverteerders op het platform val je niet tot nauwelijks op tussen deze overkill aan advertenties… Maar niet getreurd!

Ik geef je een paar pro-tips hoe jij in 2022 succesvolle en vooral winstgevende advertenties plaatst op Facebook.

Let’s go! 

Kies de juist campagne doelstelling

Tijdens het opzetten van je campagne kies je de campagne doelstelling. Hier vertel je Facebook wat voor publiek je wilt aanspreken.

Stuur je op aankopen dan kies je voor een “verkoopcampagne” of “conversie” campagne. Facebook gaat dan specifiek opzoek naar mensen die in het verleden aankopen hebben gedaan via Facebook of een hogere kans hebben om een aankoop te doen.

Dit klinkt allemaal cliché en vanzelfsprekend maar in de praktijk zie ik nog te vaak dat marketeers producten willen verkopen aan de hand van en verkeerscampagne. Dit levert veel goedkope kliks op maar de kwaliteit van verkeer op je website is dramatisch. Wees dus verstandig en kies voor een conversie campagne.

Dagelijkse budget van je advertentie

Je hebt de campagne doestelling gekozen en een dagelijks budget in gedachten maar waar stel je dit budget in om je resultaten te maximaliseren? Bij het testen van een product raad ik aan om het budget per adset in te stellen.

Hier stel je het bedrag per advertentieset in.

Voordat je met een CBO (campagne budget optimalisatie) gaat werken is het van belang om eerst de potentie van je advertentie te testen en “winnende” interesses te vinden. Het dagelijkse budget dat ik adviseer om mee te beginnen is minimaal €5 per dag per adset. 

Natuurlijk kan je bij een hoger te besteden budget gaan voor €10, ik zou alleen niet lager gaan dan €5.

En hier stel je het budget voor CBO-campagnes in.

Instellen van de targeting

Deze stap is een van de belangrijkste stappen binnen het opzetten van je campagne. Je bepaalt namelijk welke potentiële kopers jouw advertenties te zien krijgen. In de deze stap kan je de plank ook volledig misslaan door te denken dat je slimmer bent dan het Facebook algoritme.

Facebook investeert jaarlijks miljoenen in het optimaliseren van het algoritme dus laat Facebook alsjeblieft doen waar ze goed in zijn. Kopend publiek zoeken. Targeting op Facebook bestaat uit 5 onderdelen: Locatie, Leeftijd, Geslacht, interesse en talen. Zo stel je de targeting zo efficiënt mogelijk in:

  • Locatie: Bij het kiezen van de locatie selecteer je de optie “mensen die op deze locatie wonen”, daarna kies je de landen waar de advertenties getoond moet worden. 
  • Leeftijd: Houd de leeftijdsgroep algemeen, geef Facebook genoeg ruimte om te optimaliseren.
  • Geslacht: Dit ligt compleet aan het product dat je gaat adverteren. Voorbeeld: Bij een product zoals gezicht crème zou ik specifiek targeten op vrouwen. Natuurlijk zijn er mannen die dit kopen maar het percentage vrouwen dat koopt is vele malen groter. 
  • Interesse: Kies interesses die te maken hebben met het product of niche waarin je iets wilt verkopen. Bij kleding denk je aan interesses zoals: Online winkelen, t-shirt, jurken, ect. PRO TIP: Probeer interesses uit die niet direct affiniteit hebben met de doelgroep zoals Pizza of Koffie. Je zult merken dat de CPM’s een stuk lager zijn omdat bijna niemand deze interesses gebruikt.
  • Talen: De optie talen houdt ik persoonlijk altijd open. Ja 9/10 advertenties die ik maak zijn gericht op Nederlandse of Belgische klanten, echter zijn er veel mensen die Facebook Engelstalig bekijken.
Targeting instellen voor jouw Facebook-campagnes.

Plaatsing van advertenties

Plaatsing van de advertenties houdt in dat je kiest waar je advertenties getoond worden. De meest gekozen optie is automatische plaatsing. Ik maak liever zelf de keuze waar mijn advertenties worden geplaatst. De volgende plaatsing kies ik standaard voor elke advertentie: 

  • Facebook-nieuwsoverzicht
  • Instagram-overzicht 
  • Instagram stories
  • Instagram reels
  • Instagram explorer 

Na uitvoerig testen met verschillende plaatsingen, leveren de bovenstaande plaatsingen het beste resultaat op. In de praktijk zelf je zien dat bij automatische plaatsing dat Facebook ook de voorkeur geeft aan deze plaatsingen.

De plaatsing van jouw advertentie bewerken.

Maak een advertentie die de aandacht trekt 

Bij een advertentie die opvalt is het eerste wat mensen zien de afbeelding of video. Die moet de aandacht trekken en mensen aanzetten om verder te kijken. Sfeer, actie en lifestyle content werkt over het beste om je product te promoten. 

Met het opkomen van Tik Tok zie ik dat veel Tik Tok video’s erg goed presteren in Facebookadvertenties. Heb je de optie om deze content in te zetten raad ik het zeker aan om hiermee te testen! 

Als je deze content gaat gebruiken let dan wel goed op de afmeting van je video. Helaas kan je niet zoals op de Instagram reels je volledige beeldscherm vullen met een video. Gebruik Canva om de video te bewerken naar het maximale formaat op Facebook.

Facebook heeft 3 mogelijkheden tot maken/tonen van je advertenties: Carrousel ad, Foto ad, Video ad. Om te bepalen welke soort advertentie het beste werkt zou ik alle bovenstaande mogelijkheden testen.

Schrijf een sterke advertentietekst

Schrijf een advertentietekst die de aandacht trekt of nieuwsgierigheid wekt zodat mensen verder kijken. Gebruik woorden die aanzetten tot actie zoals ‘nu, snel, ontdek, help, alleen vandaag, beperkt aanbod, gratis,….’ 

Test meerdere soorten headlines, meestal lezen mensen vaak alleen de headline van je advertentie. PRO TIP: Zoek op google in de niche van je product waar mensen het vaakst kijken of welke problemen ze ervaren. Verwerk dit in de headline van je advertentie en je zult ongetwijfeld een hoge doorklikratio krijgen! 

Kies de juiste call-to-action

Onderaan je advertentie komt een call-to-action knop die je doelgroep moet aanzetten de volgende stap te nemen. De keuzes die je hebt, zijn afhankelijk van het gekozen doel bij het opzetten van je campagne. Kies bij het verkopen van een product altijd voor “shoppen”. Je wilt potentiële klanten vooraf instrueren wat ze moeten doen bij het klikken op je advertentie. 

Met deze tips kan je alvast aan de slag met het maken van een perfect Facebook advertentie. Heel veel succes! Mocht je toch nog extra hulp nodig hebben met adverteren op Facebook of wil je dit helemaal uitbesteden? Plan dan direct een gratis consultancy gesprek in van maar liefst 45 minuten!