Facebook Pixel – Wat Is Het Belang Van Een Goedwerkende Pixel?

Bas Bastiaan
Bas Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Je bent vast wel eens de Facebook Pixel tegenkomen. Ook heb je vast wel eens gehoord dat die Facebook Pixel ontzettend belangrijk is. Je kan niet zonder. Maar wat is dat nou een Facebook Pixel?

Ik ga je vandaag uitleggen wat een Facebook Pixel is en waarom het ontzettend belangrijk is dat jij een goedwerkende Pixel hebt.

Wat is een Facebook Pixel

Wat is het nou een Facebook Pixel? De Facebook Pixel is eigenlijk niets anders dan een grote database. Je verbindt de pixel met jouw website of webshop en wanneer je dit correct hebt gedaan zal de Pixel precies bijhouden wat een klant op jouw website of webshop doet!

Van het bekijken van een artikel, tot het invullen van een contactformulier, tot het plaatsen van een aankoop van een product op je website. De Facebook Pixel houdt dit allemaal bij. Erg interessant natuurlijk om stap voor stap bij te houden wat bezoekers nou precies aan het doen zijn op jouw website.

Het bijhouden van deze data (tracken / volgen), gaat steeds moeilijker door bepaalde privacy regels en wetten. Sinds de IOS 14 & 15 update van Apple gaat deze tracking nog weer een extra tandje moeilijker.

Tegenwoordig moet jij je als webshop aan vele regels houden. Het tracken / volgen van bezoekers op je website is voor jezelf en voor Facebook erg interessant.

Laat me hieronder vertellen waarom dit nou zo interessant is.

Is de Facebook Pixel echt zo belangrijk?

Voordat we beginnen over waarom het nou zo interessant is, lijkt het me eerst handig om nou eens de vraag te beantwoorden.

Is de Facebook Pixel belangrijk? Het antwoord is een volmondige JA! De Facebook Pixel is ontzettend belangrijk. Sterker nog je kunt je advertenties niet optimaal draaien wanneer je geen gebruik maakt van de Pixel.

Het is redelijk logisch dat wanneer jij advertenties draait je precies moet weten welke advertenties nou daadwerkelijk de verkopen of leads opleveren. Zonder een Pixel zul je niet terug kunnen vinden welke advertenties dit nou precies opleveren.

Facebook optimalistatie

Naast dat je precies wilt weten waar verkopen of leads vandaag komen is het ook ontzettend belangrijk dat Facebook weet waar deze verkopen of leads vandaan komen.

Dit puur voor de optimalistatie die Facebook vervolgens kan uitvoeren. Zodra Facebook weet uit welke advertenties de verkopen worden gerealiseerd, dan kan Facebook verder optimaliseren. Hoe meer data Facebook heeft, des te beter Facebook weet waar potentiële klanten zitten.

Je kunt je eigen advertenties niet optimaliseren als je continu moet gokken waar bijvoorbeeld verkopen uit zijn gekomen. Natuurlijk zullen het niet alleen verkopen zijn wat belangrijk is om advertenties goed te optimaliseren.

Eigenlijk begint het al vanaf het landen op de landingspagina. Stel je hebt een fantastische landingspagina gemaakt voor een online training. Je gaat advertenties draaien via Facebook en Instagram en je wilt uiteraard graag dat mensen zich aanmelden voor deze online training.

Je draait deze advertenties een tijdje, maar niemand meldt zich aan. Dan duik je de funnel binnen het advertentiebeheer in om erachter te komen waar mensen vastlopen. Door de Pixel zul je precies kunnen terugzien in de funnel waar mensen vastlopen.

Vervolgens kun je dit verbeteren en vervolgens je advertentie aanzetten en kijken of dit het probleem was waardoor mensen zich niet aanmeldde.

Facebook data terug zien

De bedoeling van de Pixel is dat we alle data terug kunnen zien in de business manager van Facebook. Op deze manier kunnen we advertenties juist optimaliseren en behandelen. Ik heb hieronder even een voorbeeld hoe het eruit zal zien wanneer data juist doorkomt

Zoals je kunt zien hebben wij deze funnel aangepast met een aantal kolommen die wij vooral interessant vinden tijdens het draaien van conversie advertenties.

De data die de Facebook Pixel allemaal binnenhaalt is gigantisch. Hierboven zie je alleen een aantal belangrijke stappen binnen de funnel die wij graag willen zien. Mocht je dit nog veel verder willen optimaliseren, dan kan dat ook. Bovenaan bij specificaties kun je filteren op heel veel soorten demografische gegevens.

De Pixel houdt alles bij. Van leeftijd tot geslacht tot het toestel waarmee je op Facebook zit en zelfs de manier hoe jij verbindt met Facebook wordt bijgehouden door de de Pixel.

Facebook Retargeting

Door de pixel is het toepassen van retargeting mogelijk! Een erg sterk punt van Facebook advertenties is de retargeting die je kunt toepassen. Laat het me even uitleggen!

Stel een bezoeker komt op je website en voegt vervolgens een product toe in zijn of haar winkelwagentje. De bezoeker / potentiële klant wordt afgeleid, verliest de verbinding of heeft een andere reden waardoor hij of zei van de website af gaat.

Dan zou het natuurlijk zonde zijn als hier daarna niks mee gedaan wordt.

Doordat de Pixel alles bijhoudt wat een klant doet, kun je deze klant weer opnieuw benaderen in Facebook of Instagram.

Op deze manier kun je de bezoeker / potentiële klant weer opnieuw de advertentie laten zien. Je kunt er ook zelfs nog voor kiezen om een kleine korting aan te bieden in deze retargeting advertenties om zo de bezoeker nog weer extra over te halen.

Zonder het installeren van de Pixel zou dit niet mogelijk zijn geweest en loop je dus veel omzet mis wanneer je deze manier van adverteren niet toepast.

Bovenstaand is natuurlijk niet alleen voor conversie advertenties (focus op aankopen), maar kun je voor alle manieren van adverteren toepassen!

Instellen van de Facebook Pixel

Het instellen van de Pixel is afhankelijk van welk platform jij gebruikt voor je website en of webshop.

Vooral bij platformen zoals Shopify, WordPress of Lightspeed is dit vaak erg gemakkelijk. Bij deze platformen is het vaak mogelijk door een app of plugin te installeren en vervolgens Facebook te koppelen. Bij het koppelen kun je vaak het business manager van Facebook en de Pixel koppelen.

Werk je met een platform zoals Jouwweb, mijnwebwinkel, magento of shoppagina, dan heb je een grotere uitdaging. Vaak is de optie om een Facebook Pixel ID in te stellen wel aanwezig, maar of de tracking dan accuraat is is een tweede.

Wat wij zelf merken is dat tracking bij Shopify en WordPress het beste is. Bij beide platformen heb je enorm veel opties om de Pixel te koppelen aan je website. Daarnaast heb je ook veel mogelijkheden om de Pixel toe te voegen door middel van handmatige codering.

Zoals je wel kunt lezen kan het koppelen van de Pixel een hele opgave zijn.

Mocht je dan zover zijn dat het koppelen gelukt is, dan heb je een volgende uitdaging te pakken. Namelijk zorgen dat de data ook daadwerkelijk correct binnenkomt in Facebook.

Dit blijft ook bij ons een raadsel soms. Het is echt per website / webshop compleet verschillend. Ook al draaien 10 van onze klanten op Shopify. De tracking zal 10 keer anders doorkomen. Dit kan door verschillende plugins, producten of zelfs thema’s komen.

Elke website of webshop is een andere case. Je zult vanaf scratch moeten kijken of de tracking goed gaat en allong the way moeten trouble shooten.

Kom je hier nou echt niet uit? Plan dan eens een gratis consultancy gesprek in van 45 minuten en dan kijken wij eens mee met jouw website!