Facebook Advertenties Uitbesteden – Voorkom deze 10 fouten!

Bas Bastiaan
Bas Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Waarom adverteren op Facebook en Instagram?

Facebook advertenties uitbesteden is een onderwerp waarbij mixed feelings naar boven komen. Kunnen wij begrijpen!

Er zijn en blijven veel partijen die jouw advertentiebudget verbranden alsof het niks is. Er komt meer bij kijken dan de meeste mensen denken, en natuurlijk horen hier fouten bij die je echt moet voorkomen!

Voordat we beginnen met de meest gemaakte fouten tijdens het adverteren op Facebook moeten we eerst weten waarom het nou zo interessant is om op Facebook en Instagram te adverteren.

Oke, wat is er zo interessant aan adverteren op Facebook?

Via Facebook advertenties kunnen we zowel Facebook als Instagram gebruikers benaderen. Via de beide platformen kunnen we al snel een kleine 10 miljoen gebruikers benaderen in Nederland.

Dit biedt natuurlijk gigantische mogelijkheden als het gaat om het bereiken van de ideale doelgroep. Facebook heeft ongelooflijk veel data van zijn gebruikers. Daarom heb je op Facebook verschillende segmentatie mogelijkheden, zoals demografische gegevens, interesses en gedrag.

Door de data kun je precies dié doelgroep targetten die voor jou het meest relevant is. Je Facebook advertenties uitbesteden kun je op verschillende manieren doen.

We zien het vaak voorbijkomen bij onze eigen klanten. Een kennis of vriend heeft wel verstand van online adverteren en hij of zij zal wel even wat Facebook advertenties online zetten. Of via via is een goedkope kracht beschikbaar die ook wel ‘even’ advertenties zal inzetten voor jouw bedrijf.

Wat wij vaak zien is dat dit 9/10 keer resulteert in een hoop verloren geld dat verbrand wordt via Facebook. Zo eenvoudig is het namelijk niet! Laten wij samen eens gaan kijken naar de meest voorkomende fouten die gemaakt worden tijdens het opzetten / online zetten van Facebook en of Instagram advertenties.

Voorkom de meest gemaakte fouten!

Laten we eens gaan kijken naar de meest gemaakt fouten die wij terug zien tijdens het adverteren via Facebook!

1. Je advertentie valt niet op!

Tijdens het adverteren op Facebook heb je last van ontzettend veel concurrentie, logisch ook als we kijken naar de kansen en hoeveelheid adverteerders.

Je moet je goed realiseren dat wanneer iemand Facebook of Instagram opent er honderden, zelfs duizenden berichten klaar staan voor diegene. Het is dus noodzakelijk dat we opvallende advertenties maken en dat onze advertentie wel opvalt tussen alle ruis!

Wanneer je advertentie niet opvalt zal degene gewoon doorscrollen, zonde!

Daar gaat je kans namelijk.. Zorg er dus voor dat je advertentie opvalt! Hoe doen we dit vraag je jezelf waarschijnlijk af. Dit doen we door opvallende afbeeldingen, video’s of GIF’s gebruiken.

Naast dat je een pakkende afbeelding of video moet hebben, moet je natuurlijk ook een goed geschreven tekst hebben.

Deze tekst kun je laten opvallen door hoofdletters te gebruiken en door emoji’s.

Tegenwoordig zijn emoji’s een serieus onderdeel van teksten op social media. En het valt op! Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat er tot 10% meer op advertenties wordt geklikt wanneer je emoji’s gebruikt!

2. Veel te veel tekst in je advertentie en afbeelding

Afbeeldingen die veel te veel tekst bevatten worden afgestraft! Wij zien het nog steeds ontzettend veel voorbijkomen. Erg zonde, want bij een afbeeldingen waarvan meer dan 20% tekst is zul je een lagere score krijgen. Je advertentie krijgt minder vertoningen terwijl je hetzelfde betaald.

Buiten een duidelijke afbeelding (bijvoorbeeld als het gaat om een gratis case study of e-book) is het ook gewoon overbodig om lappen tekst in een afbeelding te zetten. Als je iets duidelijk wilt maken, dan kun je dit prima doen in de foto zelf.

Daarnaast als je advertentietekst niet sterg genoeg is, dan zal een lap tekst in een afbeelding of video geen groot verschil gaan maken.

Laat een afbeelding, video of GIF voor zichzelf spreken.

Kies een afbeelding of video die de boodschap duidelijk overbrengt zonder verdere onzin.

Probeer altijd zoveel mogelijk unieke content te gebruiken. Dit zal vele male beter werken dan een standaard stockfoto die je van een gratis website trekt. Unieke content wordt beloond door Facebook. Hierdoor zul je juist meer bereik krijgen voor hetzelfde geld.


3. Niet afgestemd op de doelgroep

Om effectief te adverteren is het belangrijk om eerst je doelgroep in kaart te brengen. Wat zijn nou de interesses van een potentiele koper. Benader deze doelgroep met waardevolle informatie of maak juist hele gerichte advertenties voor de doelgroep waar je koper zit.

Maak eerst een duidelijk overzicht van je doelgroep. Wat wij altijd in een kick-off bespreken met een nieuwe klant is in kaart brengen wat nou hun ideale koper is. Denk hierbij dan aan: Geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, interesse (als in vrije tijdsbesteding), etc.

Duik eens diep in jouw ideale koper. Hier zul je veel inzichten krijgen in bovenstaand. Dit kun je dan vervolgens weer fantastisch toepassen binnen je advertenties.

4. Gebruik maken van de promoot knop

De promoot knop binnen Facebook is de makkelijkste manier om te adverteren. Mocht je dit ooit gebruikt hebben dan zul je ook zien dat dit via jouw persoonlijke account gaat en niet via een bedrijfsmanager.

Deze functie wordt steeds beter, maar via de bedrijfsmanager blijft het meest effectief. Dat komt doordat je via de bedrijfsmanager veel specifieker kan selecteren wat je nou precies wil bereiken met je avertentie. Wil jij je focussen op naamsbekendheid, dan kun je dit ook selecteren voordat je een advertentie gaat maken. Kies nooit voor de makkelijke weg, maar investeer tijd om de advertentiemanager te begrijpen. Dat bespaart je uiteindelijk veel geld. 

Een ander groot nadeel van de promoot knop die wij ook vaak zien bij onze klanten dat deze advertentie gericht is op betrokkenheid. Je zal dus aardig wat likes en reacties krijgen op de deze advertentie. Wellicht denk je daardoor dat je goed bezig bent en dat deze manier van adverteren effectief is. Wanneer je dit vervolgens onder aan de streep gaat bekijken zijn dit vaak de campagnes die niks opleveren.

5. Je doelgroep is niet specifiek genoeg

Een meest voorkomende fout is een te grote doelgroep. Een doelgroep is ten opzichte van het advertentiebudget te groot. Je wilt met 5 euro per dag aan advertentie budget een doelgroep van 5 miljoen bereiken. Dit werkt simpelweg niet.

Wanneer je budget groot genoeg is, is het natuurlijk geen enkel probleem om grote doelgroepen te gebruiken, maar in 9 van de 10 gevallen is dit budget er niet, zeker niet in het begin. Met als gevolg dat Facebook je advertenties maar aan een klein deel van de totale doelgroep toont en hier vervolgens je budget aan opmaakt.

Het kan zijn dat je potentiële klanten hier niet voldoende tussen zitten en dus adverteer je alles behalve efficiënt. Want ga er maar vanuit dat Facebook in de tussentijd je budget wel opmaakt aan dit kleine deel van je doelgroep.

6. Geen duidelijke call to action

Nog een grote fout die wij veel te vaak voorbij zien komen is geen duidelijk call to action. Wat wil je bereiken met een advertentie? Vaak genoeg wordt er niet goed genoeg nagedacht over het doel van een advertentie. Wil je dat iemand je blog leest, je e-book download of een product koopt?

Voor jou is het heel duidelijk wat je wilt bereiken met je advertentie, maar dit is voor je doelgroep niet het geval. Je zult duidelijk moeten aangeven wat je nou precies wilt bereiken. Wees daarom duidelijk in de actie die je doorzet in je advertentie. Is het niet duidelijk genoeg dat het gaat om een conversie advertentie en dat je iets probeert te verkopen? Dan kan een Facebook scroller snel denken dat het een leuke foto is en slechts een foto zonder doel.

Hoe duidelijker jij bent, hoe duidelijker het voor je doelgroep is. Je kunt eenvoudig een call to action plaatsen door een knop toe te voegen aan je advertentie. En natuurlijk gewoon duidelijk maken dat het gaat om een product of bijvoorbeeld een e-book.

7. Geen gebruik maken van een funnel

Maak gebruik van funnels! Gewoon koud verkeer naar je site sturen en er vervolgens niks meer mee doen is zonde van je geld. Facebook advertenties worden steeds duurder en daarom moet je hier ook slim mee om gaan.

In de eerste advertenties maak je je doelgroep bekend met je website. Tonen ze interesse en klikken ze door naar je website? Top! Kopen ze zelfs het product op een koude advertentie? Nog beter natuurlijk. Dit komt alleen niet altijd voor.

We willen klanten bekend maken met je website in de eerste advertenties en daarna gaan we deze doelgroep retargetten door middel van retargeting advertenties. In deze advertenties laten we het product nogmaals voorbijkomen. Bezoeker kennen je website en hebben al interesse getoond in je product.

Deze bezoekers zijn een stuk warmer en zullen sneller overgaan tot een aankoop. Natuurlijk kunnen we een funnel zo uitgebreid mogelijk maken als we zelf willen. En natuurlijk doen wij dit voor onze klanten. We zullen in een ander blog artikel hier dieper op ingaan. We hebben ontzettend veel mogelijkheden als het gaat over doelgroepen en retargeting binnen een funnel.

Een simpele (zeg gerust: geen) funnel
Zo richten wij een funnel in voor webshops.

8. Data komt niet overeen in je advertenties

Adverteren op Facebook en geen Facebook pixel gebruiken… Gelukkig zien we dat steeds meer mensen dit wel gebruiken. Zonder een Facebook pixel te gebruiken kun je niks tracken in je advertenties. Zo kun je niet zien of er aankopen zijn geweest via jouw Facebook ads.

Zonder data kun jij je advertenties niet optimaliseren.

Niet alleen meet je al je data met een Facebook pixel, maar Facebook leert ook van je website. Ze kunnen beter inschatten wie jouw doelgroep is en die data gebruiken ze vervolgens om je advertenties efficiënter te maken door ze te tonen aan de juiste personen.

Een pixel klinkt misschien erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Zeker niet als je een Shopify of WordPress website hebt. De pixel is vaak in een aantal klikken geinstalleerd. Of de data helemaal goed getracked wordt is een artikel voor een andere dag! 🙂

9. Er zit geen duidelijke strategie achter

Deze fout komt overeen met het hebben van geen funnel. Je kunt ze redelijk naast elkaar leggen. Maar net als bij het niet toepassen van een funnel zal bij het niet toepassen van een strategie veel geld verloren gaan.

Je kunt ook dit weer zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Maar het is vooral belangrijk wat je wilt bereiken met je advertenties en wat je gaat doen wanneer er eenmaal verkeer op je website komt. Een groot voordeel bij Facebook advertenties uitbesteden aan een marketing agency is dat er altijd een strategie achter bepaalde acties hangt.

Zo start Blue Shark bijvoorbeeld nooit zomaar doelloos een campagne zonder dat wij deen duidelijke strategie bepaald hebben.

10. Niet voldoende monitoren

Het is echt noodzakelijk dat je je campagnes goed in de gaten houdt. Niet voldoende op je advertenties letten is een van de meest voorkomende foutend die wij zien terugkomen. Een advertentie blijft vrolijk een dag of 10 draaien, zonder dat hier resultaat uit komt.

Dit noem ik ook wel geld door de wc spoelen. Stel je geeft 50 EUR per dag uit….

50 EUR * 10 dagen = 500 euro verbrand zonder er iets voor terug te krijgen.

Het mooie van Facebook advertenties is dat je juist snel kan schakelen. Facebook is zo goed en snel geoptimaliseerd dat wij zelfs na 20-30 euro advertentiekosten kunnen zien of er wel of geen potentie is.

Bij een wat hoger budget, denk dan aan een euro of 40-50 per dag, raden wij zelfs aan om hier dagelijks naar te kijken. Nog een voordeel bij Facebook advertenties uitbesteden aan een marketing agency is dat er dagelijks meerdere malen naar de advertenties wordt gekeken!

Je Facebook advertenties uitbesteden bij Blue Shark!


Wil jij nou je business laten exploderen door Facebook en Instagram advertenties? Wil jij extra omzet, extra leads of simpelweg gewoon meer naamsbekendheid?

Om het maximale rendement te behalen uit Facebook advertenties moet je hier gewoon dagelijks mee bezig zijn. Je Facebook advertenties uitbesteden aan een specialist is dan ook wel noodzakelijk.

Ben je benieuwd hoe Blue Shark jou kan helpen? We leggen je graag uit hoe jij Facebook advertenties kunt toepassen op jouw website en of webshop.

Plan eens een gratis consultancy gesprek in van 45 minuten.
En ook als we niet gaan samenwerken.. dan kun je al ons advies en onze tips zelf gaan toepassen! 🙂