Facebook Ads 100% Uitgelegd: Stap voor Stap!

Levi van de Steeg
Levi van de Steeg
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Beste ondernemer, marketeer of geïnteresseerde in online marketing! Beschik jij over een product of dienst en wil je deze graag aan de man brengen? 

Of het nou gaat om een startend bedrijf of een inmiddels goed lopend bedrijf, dat maakt niet uit. Met het gebruik van online adverteren aan de hand van Facebookadvertenties kun je een groot deel van de marketing van jouw bedrijf uitmaken en is het mogelijk om echt grote stappen te maken!

Je zit vast wel eens op Facebook of Instagram? Op deze platformen zie je constant advertenties voorbijkomen van allerlei soorten bedrijven. Vaak zijn het dingen waar jij eerder interesse in hebt getoond, maar het kan ook voorkomen dat er volkomen random dingen voorbijkomen. 

Dergelijke advertenties zijn ook exact wat jij als ondernemer wilt publiceren om bekendheid en awareness te creëren voor jouw bedrijf.  

Ik durf wel te zeggen, vandaag de dag mag het gebruik van Facebookadvertenties geeneens meer missen binnen jouw marketing en bedrijfsvoering. En dat is waarom Blue Shark jou graag uitlegt wat er mogelijk is, hoe het precies werkt en als jij ervoor openstaat helpen we je hier graag bij!

Wat kun je met Facebook Ads? 

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je precies met Facebookadvertenties kunt. Simpel gezegd is er van alles mogelijk! 

Je kunt kiezen voor verschillende campagne doelstellingen. Denk hierbij aan het creëren van merkbekendheid, verkeer naar jouw website, leads genereren of aankopen genereren. 

Zoals je zelf wel zult begrijpen is het het zeker waard om te adverteren op Facebook en Instagram! Op deze manier kun je namelijk grootse stappen maken en is het mogelijk om jouw bedrijf te laten doorgroeien naar het volgende level.

Hieronder zal ik kort toelichten hoe je een advertentie opstelt. En vooral ook wat er mogelijk is. Wil je hier echter nog meer over weten? Kijk dan ook gerust bij de eerdere artikelen!

Stap voor stap een advertentie opstellen

Goed, laten we direct beginnen met de stappen die jij moet doorlopen om jouw eerste Facebook advertentie te maken.

1) Campagne maken (doelstelling kiezen)

Zoals eerder beschreven kun je advertenties draaien met verschillende doelstellingen. Het is dus belangrijk om te weten wat jij precies wilt bereiken en welk soort advertenties het meest gunstig zullen zijn voor jouw bedrijf. 

2) Budget kiezen

Het bedrag dat jij dagelijks wilt besteden voor de advertenties is uiteraard volledig afhankelijk van jouw budget. Dit kan bijvoorbeeld beginnen met 10 euro per dag en kan uitlopen tot zoveel als je zelf maar wilt en aankunt. 

3) De juiste Facebook Pixel selecteren

Vervolgens kunnen we een pixel selecteren. Door de pixel kunnen we zeker weten dat de juiste data binnenkomt in Facebook. Een pixel is simpelweg een koppeling tussen Facebook en jouw website. Op de pixel wordt alle data verzameld en hiermee wordt ervoor gezorgd dat dit ook in Facebook weergeven wordt. Denk hierbij aan data als websitebezoekers, toevoegingen aan winkelwagentje, aankopen en ga zo maar door.

4) Doelgroep kiezen en instellen

Daarna krijgen we binnen Facebook de mogelijkheid om een doelgroep in te stellen. Hiervoor is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep ligt, maar daarnaast is het ook belangrijk om hier verschillende dingen te proberen en hier daadwerkelijk mee te gaan testen. In het artikel ‘Facebook Targeting: Welke Opties Zijn Er?!‘wordt hier dieper op ingegaan. Zo wordt er verteld wat er mogelijk is en komen er belangrijke tips naar voren die jou helpen bij het instellen van de juiste doelgroep. 

5) De plaatsing kiezen

Ook kan er gekozen worden op welk platform en waar je de advertentie wilt weergeven. Je kunt Facebook hierin zelf alle ruimte geven. Het algoritme zal hierdoor zelf gaan zoeken naar de beste plaatsing en hierin gaan optimaliseren. Echter kun je ook specifiek kiezen voor een bepaalde plaatsing. Denk hierbij aan het weergeven van de advertentie op Facebook of Instagram, stories en reels, overzicht, etc. 

6) De advertentie maken

Als laatste, maar uiteraard een van de belangrijkste dingen, kunnen we de advertentie gaan opstellen. Hierin kun je al je creativiteit en marketingtrucjes de vrije rol geven. De advertentie is daadwerkelijk wat mensen gaan zien en dus zal je wel begrijp dat je hiermee moet proberen interesse op te wekken bij het publiek. 

Klik daarna op publiceren en voilà! De advertentie zal live gaan en hopelijk het gewenste resultaat opleveren.  

Analyseren; de kosten en opbrengsten 

Het adverteren op Facebook is helaas niet gratis… Het is een spel van vraag en aanbod om jouw advertenties te laten weergeven op het platform. Daarbij zijn er steeds meer bedrijven die het betaald online adverteren beginnen te gebruiken. Vandaar dat dit HET moment is om in te stappen en jouw marketing ook hierop te realiseren.

Hoeveel je daadwerkelijk uitgeeft aan advertenties kun je zoals eerder beschreven zelf kiezen. Dit is volledig afhankelijk van wat jij wilt en aankunt. 

Bij het gebruik van Facebookadvertenties kun je van tevoren nooit zeker weten wat gaat aanslaan en wat niet. Daarom is het altijd belangrijk om verschillende campagnes te testen. Denk hierbij aan verschillende strategieën, verschillende doelgroepen en verschillende advertenties. 

Nadat een advertentie een tijdje gedraaid heeft is het van groot belang om te gaan analyseren of deze het waard is, of dat je deze beter kunt uitschakelen. Je wilt immers geen geld over de balk gooien. 

Er zijn een aantal dingen waar je op kan letten om te bepalen of een advertentie goed draait. Denk hierbij aan het percentage van de mensen die de advertentie daadwerkelijk bekijken, de kosten per klik en het aantal mensen dat vervolgens ook de website bezoekt. 

Het ALLER belangrijkste is echter de ROAS. Dit is een afkorting voor ‘Return On Ad Spend’. ROAS is een KPI die vaak wordt toegepast binnen online marketing. Dit is namelijk het bedrag dat je terugkrijgt voor elke euro die je erin stopt. 

Stel voor, jouw advertentiebudget voor een dag is 10 euro. Dit levert die dag een aankoop ter waarde van 40 euro op. Dan betekent dit dat de advertentie die dag een ROAS van 4 heeft. Het is dus belangrijk om te weten wanneer je winst, dan wel verlies draait om hier goed op te kunnen anticiperen. 

Liever uitbesteden? Dat kan! 

Lijkt het jou geweldig om jouw bedrijf online presence te geven via Facebook of Instagram, maar heb jij geen idee waar je moet beginnen? Is het bovenstaande allemaal te veel of te moeilijk voor je? Heb je er simpelweg geen tijd voor? 

No worries! Blue Shark is er voor jou om samen de beste resultaten neer te zetten en om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen. 

Plan hier jouw GRATIS gesprek in met onze marketingspecialist.