Wij krijgen de vraag erg vaak, wat zijn de kosten van Facebook advertenties? Veel te vaag om daar een goed antwoord op te geven natuurlijk. Miljoenen actieve adverteerders maakten afgelopen jaar gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Dat is natuurlijk niet zonder reden! De precieze Kosten van je Facebook advertentie gaan we behandelen in deze blog!
Hoeveel kost adverteren op Facebook?
De daadwerkelijke kosten van Facebook advertenties kunnen ontzettend verschillen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende doelgroepen, verschillende niches, het advertentiebudget en de advertentie kwaliteit.
De precieze kosten verschillen dus echt met wat je wil bereiken met Facebook advertenties. Toch kunnen we je al wel vast een kleine schatting geven, zodat je kunt uitrekenen of facebook adverteren voor jouw bedrijf interessant kan zijn.
De kosten van Facebook advertenties in 2022
Hieronder een ruwe schatting wat de kosten gaan zijn wanneer jij Facebook advertenties gaat inzetten voor jouw bedrijf.
- Merkbekendheid – 0,05 tot 0,20 cent per weergave
- Betrokkenheid bij bericht – 0,10 tot 0,50 cent per weergave
- Verkeer naar je website – 0,30 tot 2,00 euro per klik naar de website
- Gratis e-book download – 1,00 tot 5,00 euro per e-mail adres
- Conversie – Hangt af van de prijs van product of de dienst
Wat wij vaak zien is dat een gemiddelde conversie van producten tussen de 20 en 40 euro rond een tientje schommelen. Dit is natuurlijk wel met de juiste content en een goedwerkende website / webshop.
Goed, zoals eerder gezegd kunnen de kosten van Facebook advertenties voor verschillende niches, doelen en bedrijven ver uit elkaar liggen. Het is maar net wat jij wilt bereiken binnen de paid advertising.
Bovenstaand is natuurlijk slechts een ruwe schatting. Let dus wel op dat de daadwerkelijk cijfers hoger, maar ook zeker lager kunnen uitvallen. De verschillende factoren zoals de plaatsing, de doelgrope en de kwaliteit van de advertenties. Je kunt de bovenstaande cijfers dan ook het beste alleen gebruiken om een schatting te maken voor kosten voor jouw business.
Hoe bepaalt Facebook de advertentiekosten?
Binnen Facebook bepaal je zelf je budget. Dit is te doen op 2 manieren. Je kunt ervoor kiezen om het budget op looptijd of op dagelijks te zetten.
Het voordeel van een looptijd budget is dat je een start en een einddatum kan instellen en je kunt gebruik maken van een stukje dayparting. Je kunt dan bepaalde tijden instellen wanneer jouw advertenties draaien.
Het nadeel van een looptijd budget is dat je niet precies dagelijks kunt bepalen wat er uit wordt gegeven. Je geeft Facebook meer de vrijheid om dit te bepalen.
Wanneer je het budget op dagelijks zet, wordt er dagelijks een vast bedrag uitgegeven. Het voordeel hiervan is dat je precies kunt berekenen wat er dagelijks wordt uitgegeven aan jouw advertenties.
Wat nou precies het beste werkt, ligt aan je optimalisatiedoel. Om een goede visie te krijgen over hoe je campagne presteert kun je kijken naar diverse parameters.
Zo heb je bijvoorbeeld de CPM, CTR, CPC, CPL en CPA. Klik hier links op de verschillende parameters om erachter te komen wat nou precies een CPM of een CPC is en waarom dit ontzettend belangrijk is.
Limiet
Natuurlijk hou je graag controle over je Facebook advertenties en daarbij hoeveel er wordt uitgegeven.
Er zijn diverse manieren om een maximaal budget in te stellen, zodat Facebook niet teveel gaat uitgeven. Want net zoals bij elk platform geeft ook Facebook graag geld uit aan advertenties.
Je kunt een limiet instellen op je campagne, je advertentie set maar ook je account. Zo worden campagnes direct stopgezet wanneer een van deze limieten wordt bereikt.
Bodstrategie
Binnen een campagne kun je ervoor kiezen om een bodstrategie in te stellen. Je kunt Facebook laten weten dat je niet meer dan een bepaald bedrag wilt uitgeven aan een klik of verkoop.
Op deze manier ga je slim met jouw budget om en zorg je ervoor dat Facebook nooit teveel zal uitgeven. Ook trigger je Facebook om juist de ideale klanten te vinden omdat anders advertenties uitgaan. En dat is natuurlijk niet wat Facebook wil.
Nadeel van een bodstrategie is wel dat je budget trager wordt uitgegeven en je hierdoor beperkt zichtbaar bent.
Accountbestedingslimiet
Naast een bodstrategie kun je ook kiezen voor een accountbestedingslimiet. Hierbij stel je in wat er totaal op een advertentieaccount uitgegeven mag worden.
Het voordeel van deze optie is dat er letterlijk een stop wordt gezet op de advertenties wanneer dit limiet wordt bereikt. Dit is gelijk het nadeel want wanneer je even niet oplet en wel een aantal goede campagnes heb draaien gelijk alles stil wordt gezet.
Zonde van de optimalisatie mocht dit gebeuren. Onze voorkeur zal nooit naar deze optie gaan, maar mocht je echt een streng budget hebben, dan kun je deze optie gebruiken.
Meten is weten door de Facebook Pixel
Om juist je advertentie te bekijken en een duidelijk overzicht te krijgen of advertenties nou uitgezet moeten worden of juist aan moeten blijven staan, moet je een manier hebben om alle resultaten bij te kunnen houden.
Het is van belang om een Facebook pixel te installeren op jouw website. Een pixel plaats je op je website en stel je gemakkelijk in met diverse apps of plugins voor verschillende platformen zoals Shopify of WordPress.
Wanneer deze juist geïnstalleerd is kan je verschillende acties die de doelgroep op jouw website onderneemt meten.
Zo kan je dus precies bijhouden wanneer er een bestelling geplaatst wordt of wanneer het contact formulier ingevuld wordt. Wanneer dit het doel van je advertentie is zie je in Facebook advertentie beheer hoe vaak dit plaats gevonden heeft.
Erg belangrijk om dit helemaal duidelijk te hebben, zodat jij weet of een advertentie goed draait of niet en of je dus bovenstaand moet toepassen.
Je Facebook advertenties uitbesteden bij Blue Shark!
Wil jij nou je business laten exploderen door Facebook en Instagram advertenties? Wil jij extra omzet, extra leads of simpelweg gewoon meer naamsbekendheid?
Om het maximale rendement te behalen uit Facebook advertenties moet je hier gewoon dagelijks mee bezig zijn. Je Facebook advertenties uitbesteden aan een specialist is dan ook wel noodzakelijk.
Ben je benieuwd hoe Blue Shark jou kan helpen? We leggen je graag uit hoe jij Facebook advertenties kunt toepassen op jouw website en of webshop.
Plan eens een gratis consultancy gesprek in van 45 minuten.
En ook als we niet gaan samenwerken.. dan kun je al ons advies en onze tips zelf gaan toepassen! 🙂