Alles Wat Je Moet Weten Over Social Commerce

Picture of Simone Bisschop
Simone Bisschop
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Sinds het begin van de pandemie is er duidelijk geworden dat mensen steeds vaker online hun aankopen doen. Doordat winkels helaas hun deuren moesten sluiten, had de consument geen andere keuze dan online te gaan shoppen. Veel consumenten hebben hier echter gemak van ervaren en doen nu vaker een bestelling online dan voor de pandemie. Daarom is het een vrij logische keuze dat steeds meer mensen meegaan met social commerce. Ben jij er al helemaal klaar voor?

Neem rustig de tijd om een goede strategie te ontwikkelen voor je content, kanalen en campagnes. Op die manier bereik je het mooiste resultaat!

Back to the basics: wat is social commerce?

Heel makkelijk gezegd is social commerce het gebruik van social media als verkoopplatform. Het biedt je dus de mogelijkheid om producten te kopen binnen een social mediaplatform. Toen social media nog in het beginstadium was, werd dit door merken vooral gebruikt om potentiële klanten naar hun site door te sturen. De potentiële klant deed dan de transactie op de website van de aanbieder zelf.

Dankzij social commerce kunnen klanten ook hun transactie direct doen vanuit verschillende social mediaplatforms. Door er een stap tussenuit te halen, wordt het aankoopproces voor de klant makkelijker gemaakt. Iedere stap die de klant moet zetten om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan, is een stap waar de klant afgeleid kan worden. Misschien laad de webpagina niet snel genoeg of staan er vervelende pop-ups in beeld. Social commerce streeft ernaar om dit soort ergernissen van de klant te elimineren. Dat heeft als gevolg dat de klant makkelijker tot de aankoop over zal gaan.

Social commerce is dus niet hetzelfde als social media marketing. Het doel van social commerce is om aan te sturen op de verkoop van jouw product of dienst. Je wilt je producten onder de aandacht brengen bij geïnteresseerden.
Bij social media marketing kan er een campagne worden opgezet om bijvoorbeeld meer volgers te krijgen. Het vergroten van de naamsbekendheid is dus het voornaamste doel bij social media marketing.
Het kan wel zo zijn dat social commerce een onderdeel is van je social media marketing plan.

De inzet van social commerce

Social commerce wordt nu groots ingezet via verschillende platformen. Hierbij kan je denken aan:

  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok
  • Pinterest
  • YouTube
  • WhatsApp

Ook zien we dat social commerce steeds groter wordt bij livestreams. Dit gaat als volgt in z’n werk:

Een merk of bedrijf zet hier een (micro)influencer voor in. Deze influencer zal een bepaald product promoten tijdens een livestream. Via de livestream kunnen de kijkers dan direct tot aankoop overgaan. Deze variant van social commerce is snel aan het groeien. De verkoop via livestreams is momenteel nog niet zo gebruikelijk binnen Europa, maar is vooral erg groot in China.

Om te bepalen via welk social mediaplatform je social commerce zou willen inzetten, moet je rekening houden met verschillend factoren.

  • Op welk platform bevindt jouw doelgroep zich het meest?
  • Wat zijn je verkoopdoelstellingen?
  • Waar sluit jouw product of dienst het beste bij aan?

Aankopen via Direct Message (DM)

Misschien wist je het al: er worden tegenwoordig zelfs bestellingen geplaatst via DM.
De klant ziet een leuk product waar hij in is geïnteresseerd en besteld deze vervolgens via DM. Via die weg kan er snel worden geschakeld tussen de klant en het bedrijf.

Het loont dus om sterke content te hebben op je socials. Ga na welke content goed aansluit bij jouw doelgroep.

Wie weet is het binnenkort daadwerkelijk mogelijk om rechtstreeks via social media een bestelling te plaatsen. Wees er dus op tijd bij en bereid je voor.

Voordelen voor de koper

  • Oké, we weten dat influencers er betaald voor krijgen om reclame te maken voor bepaalde producten of merken. Tóch worden we hier stiekem allemaal door beïnvloedt. Al is het maar een beetje. Je ontdekt dus makkelijk wat jouw favoriete influencers interessant vinden
  • Het is erg makkelijk om reviews te bekijken. Zo weet je direct bij wat voor bedrijf je je bestelling plaatst
  • Via de verschillende social mediaplatformen is het makkelijk om in contact te komen met de verkopende partij. Heb je een vraag voor de verkoper? Stuur gewoon direct een berichtje. Scheelt je toch hopelijk weer een hoop wachttijd aan de telefoon
  • Je hebt minder stappen nodig om tot aankoop over te gaan. Binnen enkele klikken heb je de bestelling geplaatst. Ideaal dus!

Voordelen voor de verkoper

  • Je kan makkelijk inspelen op je doelgroep. Vooral mensen tussen de 18 en 34 jaar zijn geregeld actief op social media. Door je content zo nu en dan aan te passen, blijf je relevant voor je doelgroep
  • Advertenties kan je specifiek gaan targeten voor je doelgroep. Zo kan je kiezen om je advertenties te laten zien aan mensen binnen een bepaalde regio, leeftijd of interessegebied
  • Consumenten stellen het over het algemeen erg op prijs wanneer ze snel en makkelijk worden geholpen bij eventuele vragen of problemen. Via social media is het mogelijk om snel te schakelen in je klantenservice. Doordat je bovenop je klantenservice zit, zal de kans groot zijn dat er snel wordt overgegaan tot de koop van jouw product. Je hebt iemand immers tevreden gemaakt doordat jij zo snel kon schakelen
  • Is je website tijdelijk offline? Geen probleem, want je trouwe klanten kunnen hun aankopen doen via één van je social mediaplatforms!

Wil je weten wat Blue Shark voor jou hierin kan betekenen? Plan dan via hier een geheel gratis strategiegesprek in.

Simone Bisschop – Office Manager bij Blue Shark

038 205 4007