Online Marketing Funnel: De 6 Fases Duidelijk UITGELEGD!

Picture of Janniek Bastiaan
Janniek Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Het 6B-model..

Heb je er ooit van gehoord?

Dit is een bekend model uit de marketing waarbij de online marketing funnel wordt opgedeeld in 6 fases in de vorm van een funnel (Engels voor trechter). In dit artikel zal ik je precies uitleggen hoe jouw Online Marketing Funnel eruit komt te zien.

Na afloop van dit artikel weet jij precies welke fases en stappen jouw bezoekers op de website moeten doorlopen om klant te worden en om vervolgens zelfs fan van jouw bedrijf te worden.

Hallo herhaalaankopen!

Goed, ben je er klaar voor?

Laten we beginnen.

Het 6B-Model & De online marketing funnel

De online marketing funnel (of in dit geval het 6B-model) is een trechter van doelstellingen. We beginnen bovenaan (zo breed mogelijk, en dus hoe meer mensen hier terecht komen) en werk zo van boven naar beneden. Hoe smaller de trechter wordt, des te meer bezoekers zijn afgehaakt.

Dat is ook logisch, want elke fase is weer een extra stap dieper in jouw online marketing funnel.

Je begrijpt nu waarschijnlijk het spel…. Des te meer mensen jij zo ver als mogelijk naar beneden krijgt in jouw funnel, des te meer klanten, omzet en winst jouw bedrijf dus maakt.

Nu snap je ook direct het belang van een sterke funnel die als een magneet werkt om zo nieuwe klanten te kunnen werven.

Let wel op; een online marketing funnel is wat anders dan de customer journey! Vooruit, deze zal ik ook behandelen, maar in een ander artikel! 🙂

Kijk, in de zoektocht naar een bepaald product of bepaalde dienst doorloopt de klant een aantal stappen. Bijvoorbeeld het erkennen van de behoefte, informatie opzoeken, concurrenten/alternatieven vergelijken, keuze van het verkoopkanaal, de daadwerkelijke aankoop en de klantenservice oftewel de tevredenheid.

Deze stappen kunnen wij als marketeers vervolgens vertalen naar duidelijke doelstellingen.

De volgende fases worden namelijk doorlopen door de klant:

  1. Bezoeken
  2. Boeien
  3. Beslissen
  4. Bestellen
  5. Betalen
  6. Binden

Kijk, dit is in het kort het 6B-Model, maar begrijp je niet wat ik hiermee bedoel?

Geen stress, ik zal zo precies uitleggen hoe iedere fase eruit ziet.

Maar goed, laat ik eerst even uitleggen wat een online funnel inhoudt..

Wat is een online funnel?

Een online funnel (of trechter in het Nederlands) is eigenlijk niets meer dan een schematische weergave van het verkoopproces die jouw potentiele klant doorloopt alvorens hij of zij een aankoop plaatst.

Zoals ik net ook aangaf wordt de funnel steeds smaller (vandaar de naam) omdat er steeds meer bezoekers afhaken gaandeweg het verkoopproces vordert.

Hoeveel procent van de bezoekers jij uiteindelijk succesvol weet te leiden door jouw volledige online marketing funnel resulteert vervolgens in het conversiepercentage.

Oke, nu weet je de achtergrond achter een online marketing funnel, maar hoe ziet deze er dan uit in de praktijk?

Hoe ziet een online marketing funnel eruit?

Zoals ik net ook aangaf kunnen we de funnel verdelen in 6 fases (van breed naar smal), dit noemen we ook wel het 6B-model en deze ziet er als volgt uit.

  1. Bezoeken
  2. Boeien
  3. Beslissen
  4. Bestellen
  5. Betalen
  6. Binden

Visueel gezien ziet dit er als volgt uit:

Online marketing funnel

Goed, genoeg achtergrond informatie.

Laten we beginnen met de 6 fases die iedere (dus ook jouw) bezoeker doorloopt voordat deze besluit klant te worden.

1: Bezoeken (genereer traffic en krijg bezoekers)

De eerste fase van de online marketing funnel bestaat uit het genereren van traffic, oftewel het verkrijgen van bezoekers. Je kunt immers geen klanten krijgen als niemand jouw bedrijf weet te vinden, right?

Uiteraard wil je bezoekers krijgen die al een koopintentie hebt, maar hoe doe je dit?

Gelukkig zijn er talloze manieren om verkeer te genereren voor jouw website. Dit kun je op organische wijze doen (door hoog in Google te staan) of je kunt het zware werk laten voor wat het is en direct overstappen op betaald verkeer.

Hiermee bedoel ik dat je advertenties draait via bijvoorbeeld Google, Facebook, Instagram of TikTok om er zo voor te zorgen dat mensen jouw bedrijf op het juiste moment te zien krijgen, dit is tevens waar Blue Shark in gespecialiseerd is en op onze website vindt je diverse manieren om jouw paid traffic te vergroten.

Bij het genereren van verkeer komt uiteraard meer kijken dan alleen het zien van bezoekersaantallen.

Zo kun je bijvoorbeeld analyseren waar een bezoeker vandaan komt (organisch, social media, direct of e-mail?), hoe vaak heeft een bezoeker jouw website bezocht en is deze bezoeker al klant bij jou (geweest)?

Mooi, je hebt veel bezoekers op je website? Dat is de eerste stap. Dan kunnen we nu door naar de volgende fase, het is namelijk van levensbelang om jouw bezoekers direct te interesseren en te boeien aan jouw bedrijf.

Doe je dit niet? Dan heb je een gebroken online marketing funnel en verlies je direct conversies.

2: Boeien (interesseer bezoekers met relevante content)

Nu je bezoekers naar jouw website trekt moeten we ervoor zorgen dat deze bezoekers blijven en dusdanig geinteresseerd zijn in jouw bedrijf dat ze zich graag meer willen verdiepen in jouw aanbod.

Dit is misschien wel 1 van de moeilijkste fases uit jouw marketing funnel, omdat we tegenwoordig een korte spanningsboog hebben.

Qua spanningsboog concurreren we als mens met een goudvis.

Het teleurstellende hieraan? De goudvis wint van ons.

Got my point? Mooi.

Kijk, hoe langer je de bezoeker weet vast te houden, des te gunstiger dit natuurlijk is.

Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen en ik neem er een paar met je door.

Een onweerstaanbaar aanbod

Misschien een open deur, toch zie ik dit regelmatig verkeerd gaan.

Een aanbod moet triggeren. Het moet voelen als once-in-a-lifetime en zeker wanneer je een sterke online marketing funnel wil inzetten.

Zorg voor een aanbod die haast niet af te slaan is.

Bekijk hier niet vanuit jouw oogpunt, maar bekijk het vanuit het oogpunt van jouw ideale klant.

Vaak genoeg zie ik voorbij komen dat bedrijven 1 van de zovelen zijn.

Weer iemand die de standaard en dezelfde sieraden verkoopt. Weinig vernieuwing. Saaaai.

Leg mij eens uit waarom iemand zou moeten kopen bij jouw bedrijf?

Kun je dit niet? Dan moet je nog niet doorgaan naar de volgende fase uit het 6B-Model.

Aantrekkelijke, actuele en visuele content

Waarom lezen mensen nog steeds het nieuws? Omdat ze up-to-date willen blijven van de laatste ontwikkelingen in de wereld.

Dit geldt hetzelfde voor jouw website en daarnaast is verouderde content gewoon bloedirritant.

Heb je een webshop? Zorg dan dat je voorraad actueel is. Vermeld duidelijke levertijden en zet een product tijdig op uitverkocht.

Plaats je daarnaast veel content in de vorm van video, tekst of foto? Zorg dan dat dit visueel aantrekkelijk is.

Besteed tijd aan de vormgeving. Zorg dat het makkelijk te lezen is en neem jouw bezoeker daarnaast mee in een verhaal, oftewel een stukje storytelling.

Vooral die laatste is goud voor sterke content. Zo kweek je tevens good-will en bouw je direct een band met je bezoekers waardoor deze in een later stadium klant wordt bij jouw bedrijf en de concurrent links laat liggen.

Fijne en snelle navigatie

Jouw bezoekers willen snel en eenvoudig de gezochte informatie vinden.

Maak jouw website dus niet onnodig ingewikkeld en zorg dat alles te bereiken is door middel van een paar muisklikken.

Als jouw bezoeker te vaak moet klikken om ergens op jouw website te komen is hij of zij weg en ben je weer iemand verloren uit jouw online marketing funnel.

Onthoudt: hoe vaker iemand moet klikken, hoe sneller iemand weg is en zodra dit eenmaal gebeurd komt deze persoon niet meer terug.

Het beeld van jouw website is namelijk negatief.

Betrek het eens op jezelf.. als jij een trage website bezoekt, kom je dan snel terug of ga je liever naar de concurrent met een snelle website?

Urgency creëren

Geef mensen een reden om te blijven op jouw website.

Zorg voor een duidelijke reden om tot actie over te gaan.

Het codewoord in deze? Urgency.

Als jij een onweerstaanbaar aanbod combineert met de juiste urgency heb je de jackpot gewonnen.

Geef mensen bijvoorbeeld tijdelijk een mooie korting, en ook hier mag je creatief in zijn hoor. Helaas zijn de meeste bedrijven oersaai en spelen ze alleen maar veilig. Standaard 10% korting bla bla.

Fout!

Niet. Aantrekkelijk. Genoeg.

Althans, op het gebied van marketing.

Een sterke online marketing funnel bestaat immers uit het verbinden van talloze losse schakels, op een goede manier welteverstaan.

3: Beslissen (koop ik wel of niet?)

De derde fase is cruciaal in jouw funnel. Namelijk de beslissing van jouw klant om wel of niet over te gaan tot aankoop.

In deze fase gaat jouw bezoeker jouw aanbod waarschijnlijk vergelijken met concurrenten en dit wil je natuurlijk voorkomen, zeker wanneer je online actief bent.

Althans, persoonlijk wil ik geen prijsvechter zijn, want dan is de marge van mijn klanten en mijzelf weg.

Daarnaast ga je dit online hoogstwaarschijnlijk niet winnen door de toenemende concurrentie.

Kijk, nu komen de punten uit de tweede fase weer om de hoek kijken. Een combinatie van een onweerstaanbaar aanbod (dit hoeft niet aleen prijstechnisch!) in combinatie met de juiste urgency die aanslaat op jouw doelgroep.

Zo vergroot je de kans dat jouw bezoeker direct beslist om te kopen, bij jou welteverstaan. Zonder al te veel te vergelijken.

Uiteraard kun je dit tot op zekere hoogte realiseren in jouw online marketing funnel. Bij grote aankopen of prijzigere dienstverlening ontkomt je er bijna niet aan dat mensen gaan vergelijken.

Maar het, kun je ze ongelijk geven? Wat zou je zelf doen?

Dan is de enige optie in deze fase om jezelf en je bedrijf zo fantastisch te profileren dat mensen wel terug MOETEN komen.

Zelfs als er geflirt is met jouw concurrent.

4: Bestellen (bestelling, offerte of aanvraag?)

We zijn inmiddels aanbeland bij de fase waarin jouw bezoekers (bijna klant) beslist of hij/zij overgaat tot actie bij jouw bedrijf, oftewel gaat de bezoeker een bestelling, offerte of aanvraaf doen?

Hierbij kun je denken aan de aankoop van een product in jouw webshop, een reservering bij jouw restaurant of het aanvragen van een offerte bij jouw loodgietersbedrijf.

Er zijn een aantal factoren belangrijk om in je achterhoofd te houden wanneer je deze fase van jouw funnel gaat optimaliseren…

Zo kijkt de bezoeker naar of hij/zij vertrouwen heeft in jouw product, dienst en bedrijf. Ook is het belangrijk voor de bezoeker hoe gemakkelijk er actie kan worden ondernomen. Is het bestelproces eenvoudig of jusit erg omslachtig en ingewikkeld?

Onthoudt altijd dat hoe meer moeite een bezoeker online moet doen, hoe sneller de bezoeker besluit om alsnog over te stappen naar de concurrent.

Daarnaast is jouw service belangrijk. Reageer je snel, adequaat en pro-actief?

5: Betalen

Hoe betrouwbaar en eenvoudig is jouw betaalproces?

Het betaalproces optimaliseren is namelijk de 5e doelstelling van een effectieve online marketing funnel.

Ook in deze fase is het namelijk van levensbelang dat jouw bezoeker zich veilig voelt, vertrouwen heeft in jouw bedrijf/product/dienst en gemak ervaart bij het afrekenen.

Je hebt de klant namelijk nog steeds niet definitief binnen en de bezoeker kan nog steeds besluiten om naar een concurrent over te stappen.

Onderschat deze is fase dus niet en hecht hier veel waarde aan om het betaalproces te optimaliseren.

Om dit te optimaliseren kijk je naar je doelgroep en concurrenten. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Wat zijn de verwachtingen van je doelgroep en wat doen je concurrenten verkeerd die jij wel goed kunt doen?

Heb je geen mogelijkheid voor iDeal betalingen? Dan haken mensen af.

Werk je B2B en heb je geen mogelijkheid om op factuur te betalen? Dan haken mensen wederom af.

Kun je deze facturen ook meten? Jazeker, het succes van jouw betaalproces meet je daadwerkelijk aan de hand van het aantal aankopen, bestellingen en nieuwe klanten.

6: Binden

Gefeliciteerd! Je hebt nagenoeg je hele marketing funnel geoptimaliseerd en je ziet een stijging in jouw conversiepercentage.

Maar hey, last but not least.

Nadat iemand klant is geworden moet je deze persoon NIET links laten liggen.

Het is namelijk effectieve, goedkoper en beter om bestaande klanten aan je te binden dan nieuwe klanten te werven.

Een bestaande klant heeft namelijk al ervaring met jouw bedrijf en is sneller geneigd om opnieuw een aankoop te doen.

De 6e fase bestaat dan ook uit het binden van jouw klanten aan jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat klanten loyaal zijn en blijven.

Hiermee is het doel om de LTV (= life time value) van jouw klanten te verhogen, oftwel het bedrag wat iemand in zijn hele leven spendeert bij jouw bedrijf.

Als ik een kapper als voorbeeld neem… 1 knipbeurt van € 25 is niet zo spannend, maar wat nou als je zo’n goede dienstverlening levert dan iemand 10 jaar lang iedere 6 weken terug komt…

10 * 52 = 520 weken / 6 = 86.67 knipbeuren * € 25 = € 2.166,67 (Life Time Value).

Nu levert 1 persoon jou dus bijna € 2.200 (!) op.

Makes sense, right?

Nu snap je direct mijn punt over het binden van mensen aan jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat iemand herhaalaankopen plaatst.

Een langetermijnvisie in deze is belangrijk en er zijn talloze manieren om een loyaal klantenbestand op te bouwen.

Ben je benieuwd hoe? Dan leggen we je graag uit hoe jij jouw online marketing funnel kunt optimaliseren zonder al te veel gedoe en volledig free of charge, gratis dus.

Voel je niet veprlicht, maar plan eens een gratis consultancy gesprek in van 45 minuten.