Kwaliteitsscore Google Ads: ALLES Wat Je Moet Weten!

Picture of Arjen Smit
Arjen Smit
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

De basis: Wat is de kwaliteitsscore in Google Ads?

De kwaliteitsscore is hoe Google de kwaliteit en relevantie beoordeelt van je zoekwoorden met betrekking tot je advertenties, landingspagina en uiteraard de gebruiker. De kwaliteitsscore word beoordeeld met een cijfer van 1 tot 10 waarin 10 het hoogste cijfer mogelijk is.

Je kunt de kwaliteitsscore terugvinden op zoekwoordniveau. Een hogere kwaliteitsscore betekent dus dat je advertentie en landingspagina nuttiger en relevanter zijn voor iemand die naar dit zoekwoord zoekt in vergelijking tot 1 van je concurrenten.

Hoe word de kwaliteitsscore berekend?

De kwaliteitsscore word door 3 componenten berekend, de 3 componenten zijn als volgt:

  • Verwachte klikfrequentie (CTR): De verwachte kans dat er op je advertentie word geklikt.
  • Advertentierelevantie: Hoe relevant je advertentie is aan hetgeen waar de gebruiker naar op zoek is.
  • Ervaring op de landingspagina: Hoe relevant en nuttig de landingspagina is voor mensen die op je advertentie klikken.

Deze 3 componenten worden samen gecombineerd tot 1 kwaliteitsscore van 1-10. Hoe hoger je kwaliteitsscore, des te lager zullen je kosten per klik (CPC) zijn. Google beoordeelt de positie van je advertentie echter niet alleen met de kwaliteitsscore. Google vergelijkt de biedingen en kwaliteitsscores van alle concurrenten en plaatst ze op de desbetreffende plek. Een simpele formule hiervoor is als volgt:

Max CPC (Maximale Kost Per Klik) X Kwaliteitsscore = AdRank.

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google Ads?

Voeg extensies toe aan je advertenties.

Advertentie extensies zijn een goede toevoeging aan je advertenties omdat dit ervoor zorgt dat je advertenties meer opvallen en dit kan dus leiden tot een betere CTR. Voeg zoveel mogelijk relevante extensies toe aan je advertentie voor een zo goed mogelijk resultaat. Een voorbeeld van advertentie extensies zijn site-link extensies, zie bijvoorbeeld de advertentie hieronder.

Schrijf aantrekkelijke teksten in je advertenties.

Het is belangrijk dat je altijd aantrekkelijke teksten schrijft voor je advertenties. Als je aantrekkelijke teksten schrijft zul je ook meer kliks krijgen dus een betere CTR en zal je kwaliteitsscore ook beter zijn. Tip: kijk naar wat concurrenten doen, laat weten wat je USP’s zijn, waarom moeten mensen op jou advertentie klikken? Er bestaat geen perfecte tekst voor een advertentie, blijf dus altijd testen!

Maak advertenties relevant voor de zoekwoorden die je gebruikt.

Het is belangrijk dat je advertentie relevant is, dus gebruik de zoekwoorden in de toegewezen advertenties. Zorg er ook voor dat er informatie in de advertentie staat wat te maken heeft met de zoekwoorden die je gebruikt, en waar de gebruiker dus naar op zoek is.     

Verbeter je landingspagina.

De landingspagina heeft ook een grote impact op de kwaliteitsscore, zorg ervoor dat deze zo goed mogelijk geoptimaliseerd is.

Ik zal je een paar tips geven hoe je dit goed kunt doen:

Zorg ervoor dat je site niet traag is, er zijn verschillende tools om de snelheid van je site te testen en 1tje ervan is Google PageSpeed Insights. Gebruik deze tool om de snelheid van je site te bekijken en eventueel te optimaliseren.

Zorg ervoor dat je website mobiel vriendelijk is, Google hecht veel waarde aan de mobiele weergave omdat dit een steeds groter publiek word. Als je website mobiel vriendelijk is verbeterd dit de ervaring op de website.

Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekwoorden terugkomen op de landingspagina die je gebruikt voor je advertenties. Op deze manier zal je langdingpagina meer relevant zijn aan je advertentie en zul je ook een hogere kwaliteitsscore scoren.

Maak gebruik van negatieve zoekwoorden

Voordat ik ga uitleggen hoe je negatieve zoekwoorden moet toepassen moet je eerst weten wat het zijn. Een negatief zoekwoord is een type zoekwoord dat voorkomt dat je advertentie wordt geactiveerd door een bepaald woord of bepaalde woordgroep.

Je advertenties worden niet weergegeven aan iedereen die naar dit zoekwoord zoekt. Dit wordt ook wel een negatieve match genoemd. Negatieve zoekwoorden zijn belangrijk om toe te passen binnen je campagnes omdat hierdoor je advertenties steeds relevanter worden voor de gebruikers die jij wilt bereiken.

Laatste dingen die je moet weten over de kwaliteitsscore

Nu je weet hoe Google de kwaliteitsscore voor je zoekwoorden bepaald. Moet je niet vergeten dat het verbeteren van de verwachte CTR of de ervaring op de landingspagina twee keer zoveel impact heeft op de kwaliteitsscore dan de andere acties en dat dit je prioriteit zou moeten zijn. Maar dit is slechts tot op zekere hoogte waar; als je eenmaal boven het gemiddelde zit, is er geen voordeel.

Belangrijkste acties:

  • Geef prioriteit aan de verwachte CTR en de kwaliteit van je landingspagina’s
  • Sluit zoektermen uit die je CTR omlaag halen
  • Optimaliseer je PageSpeed-score

Liever uitbesteden? Dat kan!

Lijkt het jou geweldig om jouw bedrijf online presence te geven via Google, maar heb jij geen idee waar je moet beginnen? Is het bovenstaande allemaal te veel of te moeilijk voor je? Heb je er simpelweg geen tijd voor?

No worries! Blue Shark is er voor jou om samen de beste resultaten neer te zetten en om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen.

Plan hier jouw GRATIS gesprek in met onze marketingspecialist.