Weet jij nog niet hoe je moet adverteren op TikTok?
Of ben jij al gestart met adverteren op TikTok maar slaat het nog niet aan of weet jij niet waar je naar moet kijken…
Geen probleem.
Met deze tien eenvoudige tips ga jij sowieso meer uit jouw TikTok campagnes halen.
Weet je wel zeker dat jij dat aan kan?
Top, laten we van start gaan.
Welke focuspunten zijn er?
Er zijn drie focuspunten waarop jij je allereerst op moet gaan focussen op TikTok, namelijk:
- Tracking
- Content
- Campagnestructuur
Dit zal daarom ook uitgebreid aan bod komen zodat jij keiharde winst kan gaan draaien met jouw campagnes.
1. Zorg dat jouw data goed doorkomt
Het klinkt allemaal zo makkelijk en je zal wel denken, eenmaal gekoppeld zal het toch wel goed lopen? Helaas is dit niet altijd het geval. Zorg dat je ook kijkt naar andere applicaties om jouw TikTok pixel te koppelen met jouw webshop.
Als jij incorrecte data hebt, hoe ga jij dan bepalen in welke campagne er meer geld moet?
Exact, niet dus.
Dan kan je beter naar het casino gaan en jouw geld inzetten op rood of zwart…
Met correcte data kun jij budgetten verhogen naar de juiste campagnes en zorgen dat jij maximaal kan gaan schalen.
Weet jij niet hoe jij jouw tracking kan verbeteren? Plan een gratis gesprek in met onze TikTok specialist om te kijken hoe jouw data wel goed door gaat komen!
2. TikTok geeft mijn budget niet uit
TikTok zit anders in elkaar dan Facebook.
Hoe jij gaat adverteren op TikTok moet je daarom ook op een hele andere manier aangevlogen worden…
TikTok wil namelijk eerst dat jij de pixel vult met traffic advertenties (verkeer).
Zo krijgt TikTok de eerste data.
Na die data kun je starten met conversie campagnes gericht op verkopen. Die campagne zal pas geld uitgeven na traffic advertenties.
Jouw eerste campagne ziet er dus als volgt uit:
- Traffic advertenties
- Doel: Complete Payment
De tweede campagne zal dan gericht zijn op:
- Conversie advertentie
- Doel: Complete Payment
De tweede campagne zal pas budget gaan uitgeven nadat jij de pixel hebt gevuld door middel van de eerste campagne.
3. TikTok video’s die aanslaan
Kijk naar de trends en naar de advertentie die op dit moment populair zijn.
Dit is allemaal terug te vinden in de TikTok Ad Library.
Hoe makkelijk is dat?
Daarin kan jij precies zien welke campagnes in welke landen lopen met welk doel.
Kijk wat werkt en zorg ervoor dat je die content ook kan maken voor jouw bedrijf.
4. De Sticky Notes ads
Dit is een tip van het huis….
Deze advertenties zetten wij al in voor onze klanten en wij zien de ROAS door het dak gaan.
Doordat jij maar één zin kan gebruiken in jouw TikTok adcopy zal die catchy moeten zijn.
Jij wil gelijk dat de tekst laat zien dat het product daadwerkelijk zo goed is als het lijkt.
Dat is helemaal niet nodig.
Ik ga je een voorbeeld geven.
Stel jij hebt een kledingmerk.
Jouw kleding zit comfortabel en is lekker stretchy.
Plak een Sticky Note op de broek terwijl een persoon hem aan heeft en laat daarbij zien hoe stretchy deze broek is!
Je zal wel denken…. Wie let daar op en een Sticky Note werkt toch niet.
Juist omdat mensen het vreemd vinden blijven zij kijken en zullen ze alle voordelen meekrijgen.
Had je er al zo over nagedacht?
5. Zorg voor genoeg testmateriaal
Om lekker door te kunnen testen op TikTok raden wij aan om minimaal vijf goede video’s te hebben.
Zo kan jij een Automated Creative Optimization campagne laten lopen (ACO).
Jij gebruikt 3-5 video’s en zet daarbij 5 adcopies (5 zinnen).
Jij laat TikTok zijn werk doen en je gaat de data optimaliseren.
Welke video werkt het beste?
Welke type tekst spreekt het meeste aan?
Doe dit niet op basis van aannames.
Doe dit op basis van data want data liegt niet..
6. Waar moet je naar kijken?
Staar je aan het begin niet blind op sales….
Zie het als leerproces.
Kijk eerst wat voor video’s werken.
Zodra jij de angle hebt gevonden van jouw niche en de juiste video’s kan laten zien aan de juiste mensen heb je goud in handen.
Dit heeft tijd nodig…
Ik zeg niet dat het weken duurt, het ligt eraan hoe hard jij er zelf mee aan de slag gaat…..
Kijk dus aan het begint van jouw campagnes vooral naar de CTR (Click Through Rate).
Heb jij een CTR van 1% of meer?
Dan is dat een stap in de goede richting.
Hoe hoger jouw CTR is, hoe lager jouw CPC is. (Cost Per Click)
Want jij wil natuurlijk dat alle mensen die jouw advertentie zien het volgende doen:
- Stoppen met scrollen
- Doorklikken
- Een aankoop doen
Zoals ik al zei…
Staar je in het begin met een lege pixel nog niet blind op sales maar focus op een goede CTR en een goede CPC.
Daarna kan jij altijd nog verder kijken naar een stukje website optimalisatie om jouw funnel perfect te krijgen….
Benieuwd hoe wij denken dat jouw funnel eruit ziet en wat er beter kan? Plan een GRATIS gesprek in! Wat heb je te verliezen?
7. Budget verdeling
Zorg ervoor dat jouw budgetverdeling juist is.
Je start op TikTok met 20 euro per dag.
Wellicht is dat voor jou een flinke investering.
Of is het juist een perfect startbedrag.
Zorg er daarom voor dat jij dagelijks jouw budget in de gaten houdt en zodra je gaat opschalen dat jij goed jouw budget verdeeld.
Bepaal voor jezelf het volgende.
Ga jij bij een winstgevende campagne geld bijleggen.. Wat ga je dan doen?
- Geld stoppen in de campagne die goed loopt
- Een nieuwe campagne maken om te kijken of de prestaties nog beter kunnen
Beide goede opties.
Geld bijleggen in de campagne die goed loopt kan tijdelijk resulteren in mindere resultaten.
Waarom?
TikTok ziet dat jij meer budget in dezelfde campagne stopt en zal dus in het begin meer geld spenderen om de aankopen te genereren.
TikTok zal opnieuw optimaliseren en jij zal opnieuw moeten optimaliseren om zo jouw campagne nog verder op te schalen.
Een nieuwe campagne maken met nieuwe interesses of een nieuw doel is ook een goed idee.
Echter weet je natuurlijk niet of dit gaat aanslaan en hoe dit gaat aanslaan.
Maar soms moet je ook weten wat niet werkt.
Zo kom je namelijk ook dichterbij wat wel werkt.
8. Campagne Structuur
Wat wij adviseren is om met meer budget verschillende dingen te testen.
Namelijk:
- Een traffic campagne om veel mensen het merk te laten zien
- Een conversie campagne om sales te generen
- Een conversie campagne op basis van hashtags die passen bij jouw niche
Zo komt jouw campagne zo vaak voorbij dat mensen er niet meer omheen kunnen en jouw als de gevestigde orde zien, waardoor jij de Social Proof al kan uitstralen en hen kan overtuigen om te aankoop te doen.
9. Zorg voor verschillende gezichten
Het kwam in de vorige tip al aan bod.
Maak gebruik van social proof.
Het allerbelangrijkste in het digitale tijdperk.
Mensen hebben géén vertrouwen meer en zoeken hun vertrouwen in reviews.
Maar niet alleen in reviews.
Als jouw advertentie driemaal voorbij komt met drie verschillende mensen die tevreden zijn en laten zien hoe zij erop vooruit zijn gegaan door middel van jouw product.
Hoe zou jij het vinden als jij drie keer dezelfde persoon ziet?
Dan zou je toch ook denken…
Deze persoon heeft in één dag drie video’s gemaakt.
Zij is de enige die dit promoot.
Zorg voor Social Proof zodat mensen niet meer om jou heen kunnen.
10. Je bent nog vroeg
De laatste tip alweer..
Je bent er toch wel klaar voor neem ik aan?
Let op.
TikTok staat in de kinderschoenen.
Je bent nog vroeg.
Wil jij liever vroeg zijn of wil jij wéér zeggen ik ben te laat…
Zet door.
Gebruik deze tips.
Wil jij met iemand erover sparren?
Geen probleem, daar zijn wij voor..
Plan een GRATIS strategiegesprek in..
Wij gaan samen even zitten en bespreken jouw campagnes en kijken naar de quick wins die jij direct kunt behalen.
Wat kan je verbeteren en wat kunnen we eraan doen om jouw TikTok campagnes nog verder winstgevend te krijgen?
Of misschien moeten ze nog winstgevend worden…
Je hebt niks te verliezen..
Stap uit je comfortzone…
Het is zo mooi daarbuiten…
Wie goed doet, goed ontmoet.
Tot dan!