De Soorten Facebook Ads Campagnes UITGELICHT!

Picture of Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Wanneer was de laatste keer dat je jouw Facebook-account hebt gecontroleerd? Gemiddeld brengen Facebook-gebruikers 35 minuten per dag door op het netwerk, dat is de op een na hoogste hoeveelheid tijd die op enig social media-platform wordt doorgebracht.  Alleen YouTube wordt vaker bekeken. Om deze reden is het belangrijk om Facebook ads in te zetten voor jou bedrijf. In dit artikel bespreken we de soorten Facebook Ads Campagnes.

Door zijn groeiend aantal gebruikers en het grote aantal beschikbare targetingopties voor doelgroepen heeft Facebook zich gevestigd als de leider in sociale-media advertenties. Volgens een studie van eMarketer beschouwt 96% van de sociale-mediamarketeers Facebook als het meest doeltreffende online marketing platform.

Facebookadvertenties helpt zowel B2B-en B2C-bedrijven gebruik te maken van betaalde reclame om meer leads en verkopen te genereren.

Deze blog post bevat alles wat je moet weten over adverteren op het platform!

Waarom zou je moeten adverteren op Facebook?

Met de toenemende maandelijkse actieve gebruikers van Facebook en de mogelijkheid van het sociale netwerk om je klanten te targeten op basis een aantal variabelen, lijkt het voeren van betaalde campagnes op Facebook een voor de hand liggende keuze voor de meeste bedrijven.

Dit betekent dat uw Facebook-advertenties een grotere kans hebben om door je doelgroep te worden bekeken. En omdat Facebook veel gebruikersgegevens verzamelt (zoals leeftijd, locatie en interesses) kun je advertenties en post-click landingspagina’s maken die perfect op hen zijn afgestemd.

Momenteel adverteren meer dan 3 miljoen bedrijven actief op Facebook. Hier zijn enkele redenen waarom je Facebook zou moeten overwegen als mediakanaal voor je bedrijf:

  1. Groeiend doelgroep grootte: Facebook heeft nu in totaal 2 miljard maandelijks actieve gebruikers, waarvan 83% vrouwen zijn en 75% mannen. Bovendien maken de uitgebreide targeting opties het voor marketeers een stuk eenvoudiger om hun doelgroep te verkleinen.
  2. Aandacht: Mensen brengen veel tijd door op sociale netwerken. Bedrijven kunnen deze tijd benutten om de juiste advertenties voor de juiste mensen te plaatsen.
  3. Targeting opties: Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om gebruikers te targeten op locatie, demografie, leeftijd, geslacht, interesses, gedrag, en nog veel meer.

Facebookadvertenties versus Google Ads

Er zijn elke minuut 2,3 miljoen zoekopdrachten op Google. Google is ‘s werelds grootste zoekmachine, met meer dan 80,6% van het wereldwijde marktaandeel, Google Ads is de perfecte plek voor bedrijven om Google ‘s enorme zoekverkeer te gebruiken in hun voordeel.

Zie het Google Ads platform als een online marktplaats, waar bedrijven betalen om hun advertenties bovenaan de zoekresultatenpagina te tonen (zoekadvertenties), of op andere websites getoond te krijgen (display advertenties). Google Ads wordt gebruikt als een betaald marketing platform omdat:

  • Het stelt je in staat meer klanten aan te trekken door advertenties te tonen op een platform dat mensen daadwerkelijk gebruiken om informatie te vinden.
  • Google Helpt advertenties te promoten aan een lokaal en wereldwijd publiek.
  • Je kunt je doelgroep bereiken op het moment dat zei interesse tonen in je product of service.

Google Ads krijgt veel meer zoekverkeer dan Facebookadvertenties, plus gebruikers die zoekopdrachten intypen in de zoekmachine hebben een hogere koopintentie dan Facebookgebruikers die door hun nieuwsfeeds scrollen. Echter, als je op zoek bent naar betere targeting opties of probeert verloren bezoekers terug te brengen via retargeting, dan zijn Facebookadvertenties je beste optie!

Voordelen van Google Ads

  • Gebruikers hebben een hogere koopintentie.
  • Eenvoudige targeting op basis van trefwoorden.
  • Gemakkelijk verkoop en conversies te stimuleren voor je bedrijf.
  • Een grote groep gebruikers die de zoekmachine elke dag gebruiken.

Facebookadvertentie voordelen

  • Mogelijkheid om je eigen aangepaste doelgroep te creëren op basis van meerdere targeting opties.
  • Krachtige retargeting opties, je kunt bezoekers retargeten met behulp van nauwkeurige klantlijsten op basis van sociale bezoeken of specifieke website bezoeken.
  • Kies uit meerdere advertentieformaten om advertenties te maken voor lead generatie, merkbekendheid en directe verkoop.

Aangepaste doelgroepen

Een aangepast doelgroep is de advertentie-targetingoptie van Facebook waarmee je bestaande doelgroepen kunt vinden onder mensen die je kent op het platform.

De aangepaste doelgroepen-lijst bevat mensen van wie je de contactgegevens al kent, dus je kunt e-mailadressen, telefoonnummers, Facebook-gebruikers-ID’s of app-gebruikers-ID’s gebruiken om doelgroepen te maken en op te slaan waaraan je advertenties wilt tonen.

Facebook vergelijkt de contactinformatie die je indient met hun eigen gegevens en helpt je klanten of leads te vinden

Lookalike doelgroep

De Lookalike doelgroep is een doelgroep die je creëert op basis van een ‘bron’, dit kan je aangepaste doelgroep zijn, pixelgegevens (gebruikers die je website of landingspagina hebben bezocht), mobiele app-gegevens of fans van je pagina.

Facebook vindt dan mensen die lijken op de bron, of op hen lijken, omdat de kans groter is dat ze positief reageren op je advertenties. Je kunt de grootte van je Lookalike doelgroep kiezen tijdens het maken van je advertentiecampagnes

Een kleinere Lookalike doelgroep zal waarschijnlijk meer overeenkomen met het bronpubliek, een grotere Lookalike doelgroep kan het advertentiebereik vergroten maar het vermindert de mate van gelijkenis tussen het bronpubliek en de Lookalike doelgroep.

Je kunt een Lookalike doelgroep-lijst maken vanuit de locatie die je selecteert tijdens het maken van de advertentie. Om een Lookalike doelgroep te maken moet het bronpubliek bestaan uit ten minste 100 mensen uit één land, plus je hebt de mogelijkheid om tot 500 Lookalike doelgroep te maken van één bronpubliek.

Facebook’s advertentie targeting opties

Je kan doelgroepen voor je Facebook-advertenties zoeken met behulp van de advertentie-targetingopties van Facebook. De targetingopties bestaan uit de volgende variabelen:

  • Demografische gegevens
  • Interesses
  • Gedrag
  • Connecties
  • Locaties
  • Geslacht
  • Taal

Retargeting

Wanneer je Facebookadvertenties gebruikt voor retargeting campagnes heb je de mogelijkheid om de volgende mensen te targeten:

  • Mensen die je website hebben bezocht.
  • Aangepaste lijsten van e-mails.
  • Aangepaste lijsten van telefoonnummers.
  • Aangepaste lijsten van Facebook-gebruikers-ID’s.

Facebook geeft je de mogelijkheid om je doelgroeplijsten te segmenteren met behulp van meerdere targetingopties en inzichten te verzamelen over je doelgroep, zodat je advertenties kunt maken die de interesse van de doelgroep zullen wekken en een klik op de advertentie zullen krijgen.

Dit is in de basis alles wat je moet weten over Facebook ads en waarom het een krachtige marketingtool is. Er zijn nog zoveel manieren om Facebook te gebruiken om jouw online bedrijf te laten groeien. Dit is de reden waarom wij Facebook advertenties aan ieder online bedrijf aanraden! Benieuwd wat Facebook voor jouw online bedrijf kan betekenen? Plan een Gratis Consultancy gesprek van 45 minuten met een van onze experts. See you there!