Op zoek naar een paar tips voor het adverteren op Google? Deze 12 tips mag je absoluut niet missen!
Gemiddeld genereerd Google Ads 2 euro voor elke euro die je erin stopt. Kom erachter hoe je hier nog meer uit kunt halen met deze handige tips, zelfs als je een klein budget hebt.
12 tips voor het adverteren op Google:
- Stel een duidelijk doel
- Zorg voor een duidelijk campagne structuur
- Ga voor een hoge kwaliteitsscore
- Voeg negatieve zoekwoorden toe
- Zorg voor een geoptimaliseerde landingspagina
- Blijf altijd testen
- Bereken je BER (Break Even ROAS)
- Schakel niet te gauw over naar een automatische biedstrategie
- Maak gebruik van remarketing campagnes
- Check je conversie tracking
- Gebruik relevante extensies
- Investeer in je eigen merk/bedrijfsnaam
1. Stel eerst een duidelijk doel
Wat zijn je algemene business doelen? Wat zijn je advertentie doelen? Als je deze twee dingen duidelijk hebt gemaakt voor jezelf, kun je beginnen met specifieker ingaan op het uiteindelijk doel van een specifieke campagne.
Zonder een doel voor ogen heb je ook geen idee waar je heen moet, dus zorg ervoor dat je duidelijk doelen stelt voor jezelf en je bedrijf zodat je weet wat je moet doen.
2. Zorg voor een duidelijke campagne structuur
Simpel gezegd, de manier waarop je campagnes structureert zorgt ervoor dat je controle hebt over wanneer je advertenties getriggerd worden en waar en wanneer je ze wilt vertonen. Als je geen goede structuur hebt in je campagnes is het vragen om problemen. Onthoud daarom goed dat een goede structuur in je campagnes ervoor zorgt dat:
- De advertenties die worden getriggerd door de zoekopdrachten altijd relevant zijn voor je doelgroep.
- Je een betere kwaliteitsscore krijgt, wat uiteindelijk ook zorgt voor betere resultaten en lagere kosten. Een goede kwaliteitsscore bepaalt hoe leuk Google je vind. (En geloof me, als Google je leuk vind heeft dit veel voordelen voor je)
- Zorgt ervoor dat je georganiseerd bent en goed kunt optimaliseren. Als je account op dit moment een zooitje is en je alleen maar moet zoeken naar specifieke dingen kun je nooit effectief optimaliseren. Dus zorg ervoor dat alles georganiseerd is, dit bespaart je veel geld en tijd.
3. Ga voor een hoge kwaliteitsscore
Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager je kost per klik. Dit is waarom het zo belangrijk is om je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen zodat je kosten zo laag mogelijk zijn. De kwaliteitsscore van Google Ads word bepaald door 3 factoren:
Verwachte CTR: Met ‘Verwachte CTR” wordt gemeten hoe groot de kans is dat er op je advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven.
Ervaring op landingspagina: Met ‘Ervaring op bestemmingspagina’ wordt geschat hoe relevant en nuttig je bestemmingspagina is voor mensen die op je advertentie klikken.
Advertentierelevantie: Met Advertentierelevantie wordt gemeten hoe nauw je zoekwoord aansluit bij de boodschap in je advertenties.
Ik heb een paar van de belangrijkste tips opgeschreven voor jou om je kwaliteitsscore te verhogen:
- Besteed de meeste aandacht aan Verwachte CTR en Ervaring op landingspagina. Deze 2 onderdelen hebben de meeste impact op je kwaliteitsscore.
- Sluit zoekwoorden uit die je CTR negatief beïnvloeden
- Optimaliseer je PageSpeed score
- Verfijn je Match Types
4. Voeg negatieve zoekwoorden toe
Met negatieve zoekwoorden kun je zoektermen uitsluiten van je campagnes, zodat je alleen zoekwoorden gebruikt die belangrijk zijn voor je klanten. Met betere targeting bereik je makkelijker gebruikers die daadwerkelijk zijn geïnteresseerd in je producten of services, en verhoog je het rendement op je investering (ROI).
5. Zorg voor een geoptimaliseerde landingspagina
Je hebt niks aan je mooie advertenties als je geen mooie landingspagina hebt. Dus zorg ervoor dat je landingspagina geoptimaliseerd is. Met optimaliseren moet je bijvoorbeeld denken aan de snelheid van de site verbeteren en de site mobielvriendelijk maken.
6. Blijf altijd testen
Het is altijd belangrijk om dingen te blijven split-testen zodat je altijd bezig bent met het optimaliseren van je advertenties. Ook kun je Performance Max campagnes gaan testen en kijken of dit werkt voor jou.
7. Bereken je BER (Break Even ROAS)
Om je BER te berekenen moet je al je kosten bij elkaar nemen, en aan de hand van de volgende formule kun je berekenen vanaf welke ROAS een campagne dus winstgevend is.
De formule: Totale omzet per product / (Totale omzet per product – Totale kosten per product) = Break Even ROAS
Met de BER bij de hand kun je zien of je campagnes uiteindelijk winstgevend zijn of niet.
8. Schakel niet te gauw over naar een automatische biedstrategie
Het is natuurlijk erg makkelijk om een automatische biedstrategie te kiezen omdat je hierdoor geen omkijken meer hebt naar het instellen van biedingen. Maar dit is niet altijd de beste oplossing, het is daarom belangrijk om niet te snel over te schakelen naar een automatische biedstrategie. Ik adviseer je daarom om te beginnen met een handmatige biedstrategie waarbij je voor elk zoekwoord handmatig een bieding instelt.
Maar wanneer moet ik dan een automatische biedstrategie gaan gebruiken?
Als je eenmaal een stabiele flow aan conversies binnenkrijgt kun je het overwegen om een automatische biedstrategie te gaan gebruiken.
9. Maak gebruik van remarketing campagnes
Veel mensen die op je advertenties klikken zullen niks kopen en zo weer weg zijn. Met remarketing in Google Ads kun je deze bezoeker opnieuw benaderen. Via het Display Netwerk van Google kun je deze bezoeker opnieuw benaderen door gebruik van visuele content die op andere website tevoorschijn kunnen komen. Zodat de bezoeker je niet zomaar vergeet en misschien hierdoor toch nog wel die aankoop gaat doen. Remarketing campagnes zijn vaak een goed presterende campagne.
10. Check je conversie tracking
Een logische tip maar veel mensen vergeten het. Blijf checken of je conversie tracking nog correct is ingesteld! Als dit niet het geval is mis je veel belangrijke informatie. Dus check regelmatig of je conversies nog juist worden getrackt.
11. Gebruik alle relevante extensies
Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk extensies gebruikt voor je advertenties. Op deze manier vallen je advertenties meer op en kunnen je klanten in 1 oogopslag meer te weten komen over wat jij aanbied. Maar zorg er wel voor dat al de extensies die je gebruikt relevant zijn aan je advertentie.
12. Investeer in je eigen merk/bedrijfsnaam
Dit noemen we ook wel “Branded Search Campganes” dit zijn campagnes waar je op de zoekwoorden bied die te maken hebben met je merk. Dus stel je merk is “Blue Shark” dan ga je bieden op je eigen zoekwoord dus: [Blue Shark]. Nu kun je je afvragen: Waarom zou je op je eigen merknaam gaan adverteren als deze organisch al op #1 staat? Nou wel om deze reden:
Het stoppen van concurrenten die op je merknaam aan het bieden zijn.
Het komt namelijk vaak voor dat concurrenten op jou merknaam aan het adverteren zijn en hiervan profiteren zonder dat jij het door hebt! Dit kun je voorkomen door een branded search campagne te maken. Hierdoor schakel je je concurrentie uit, en is het niet langer winstgevend voor je concurrentie om op jou merknaam te blijven adverteren.
Kom je er alsnog niet uit?
Schroom dan niet om eens om hulp te vragen bij een marketingexpert, bijvoorbeeld iemand van Blue Shark.
Je kunt namelijk profiteren van een gratis 1-op-1 consultancy-sessie van 45 minuten, ter waarde van € 187,50.