Voor de een is het zo makkelijk, terwijl de ander hier best wat moeite mee kan hebben: een goede balans tussen je werk en privé leven. Veel mensen (waaronder misschien je leidinggevende) vergeten soms dat werknemers naast hun werk ook nog een eigen privé leven hebben. En wat kan het veel energie kosten om dit te moeten jongleren.
Wanneer je een slechte balans tussen werk-privé hebt, kan dit een negatieve impact hebben op je gezondheid. Dit kan stress opleveren, je een ongelukkig gevoel geven en het vermindert je productiviteit. Als je er niet tijdig iets aan doet, zou het zelfs tot een burn-out kunnen leiden. Zoals je weet: voorkomen is altijd beter dan genezen.
Door de 8 tips hier onder te volgen heb jij je werk-privébalans binnen no time onder de knie. Ook ben je hiermee je persoonlijke vaardigheden aan het verbeteren. Klinkt goed, toch? Let’s go!
Tip 1: Neem tijd voor jezelf in de ochtend
Misschien denk je er niet bij na, maar iedereen heeft wel een routine. Zit het er bij jou ingebrand om uit bed te stappen en direct je laptop te openen om die mails direct te beantwoorden? Doorbreek dit routine direct. Neem eerst tijd voor jezelf wanneer je wakker wordt. Ga eerst douchen en ontbijten voor een goede start van de ochtend. Denk eerst aan jezelf en je lichaam, voordat je je in je werk gaat storten.
Tip 2: Plan momenten voor jezelf in
Deze stap sluit goed aan bij stap 1. Het is zo belangrijk om gedurende de werkdag aan jezelf te denken. Doe daarom iedere dag iets waar je plezier uit haalt. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het lezen van een boek of een wandeling maken in je lunchpauze. Extra gezellig als je samen met je collega’s een wandeling gaat maken. Voldoende beweging zorgt voor stressvermindering. Dit leegt je hoofd waardoor je productiever bent op de werkvloer.
Tip 3: Respecteer je privétijd
Als je vrij bent, ben je ook echt vrij. Veel mensen vinden het lastig om thuis de werktelefoon en laptop echt uit te schakelen, maar dit is een belangrijke stap naar een betere balans. Wanneer je je laptop aan laat staan terwijl je vrij bent, is het zo makkelijk om toch nog even met je werk bezig te gaan. Probeer dit patroon te doorbreken.
Tip 4: Richt je ideale werkplek in
Deze stap is voor iedereen belangrijk, of je nu vanuit huis werkt of op kantoor aanwezig bent. Misschien heb je behoefte aan rust en wil je niet afgeleid worden. Werk je op kantoor en vind je het vervelend dat je je collega’s kan horen praten of typen? Neem dan je noise-cancelling koptelefoon mee naar kantoor. Vind je het juist prettig om een muziekje op de achtergrond te hebben en soms een praatje te maken met collega’s? Ook prima! Ga na wat jou helpt om je te concentreren. Richt jouw werkplek in op een manier waardoor jij zo productief mogelijk kan zijn.
Tip 5: Stel prioriteiten
Stel jezelf de vraag: Als ik mij op 1 ding mag focussen in het leven, wat zou dat dan zijn? Het antwoord op deze vraag is waar jouw hoogste prioriteit ligt. Het kan helpen om een lijstje te maken met jouw belangrijkste prioriteiten. Hierna kan je kijken of en hoe je hier een goede invulling aan kan geven in het dagelijkste leven om zo meer overzicht, voldoening en balans te krijgen.
Tip 6: Plan je to-do lijst
Het hebben van een to-do lijst kan je enorm helpen om inzicht te geven. Je kent het vast wel: zo’n dag waarop al je collega’s iets van je willen of je hulp ergens bij nodig hebben. Daardoor ben jij de hele dag met je collega’s bezig, terwijl je ook je eigen werk nog hebt liggen. Natuurlijk is het dan makkelijk om ’s avonds je laptop open te klappen en met je eigen taken bezig te gaan. Je voelt hem vast al aankomen: doorbreek dit patroon. Direct.
Schrijf op je to-do lijst of een taak dringend is, of dat het ook de volgende dag (of de dag erna) uitgevoerd kan worden. Het kan helpen om hier een kleurensysteem bij toe te passen.
- Rood: deze taak heeft prioriteit en moet snel gedaan worden
- Oranje: deze taak heeft niet de hoogste prioriteit, maar is wel belangrijk
- Groen: deze taak kan later in de week worden uitgevoerd
Door het maken van een to-do lijstje heb je al je taken overzichtelijk. Misschien dat je niet altijd ‘ja’ hoeft te zeggen wanneer een collega iets van je vraagt. Tuurlijk, je moet je collega’s helpen waar mogelijk. Houdt hierbij wel rekening met je eigen kunnen en grenzen. Immers heb je ook nog je eigen takenlijst die afgerond moet worden voor het einde van de dag.
Tip 7: Neem je vakantiedagen op
Misschien logisch om meer balans te krijgen, maar het nemen van een (welverdiende) vakantie is erg belangrijk voor je werk-privébalans. Zorg ervoor dat je minimaal twee weken per jaar vrij bent. Je hoeft niet eens per se op vakantie te gaan. Tijdens je vakantie is het belangrijk dat je je telefoon en laptop uitzet én uitlaat. Sluit je volledig af van je werk en focus je op dingen waar jij plezier uithaalt. Zo zorg je ervoor dat je batterij weer is opgeladen. Wanneer je vakantie voorbij is, begin je weer vol nieuwe energie.
Tip 8: Ruim je werkplek op aan het eind van de dag
Deze tip is voor de thuiswerkers, maar ook voor de mensen die op kantoor werken. Door een clean desk policy te handhaven krijg je rust. Je sluit aan het einde van je werkdag letterlijk je werkplek af. Je bureau dient leeg te zijn. Het is belangrijk dat ieder item wat je op je bureau hebt, een vaste plek heeft. Je kladblok bewaar je standaard in je bovenste lade, en je pennen bewaar je in het pennenbakje. Tijdens dit opruimproces ben je al bezig om je werkdag af te sluiten door alles een plek te geven. De volgende ochtend begin je je werkdag vol nieuwe energie terwijl je je spullen er weer bij pakt.
Simone Bisschop – Office Manager bij Blue Shark