Facebook Adverteren Uitbesteden? Let op deze 7 Red Flags!

Picture of Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Dus je wilt je Facebook adverteren uitbesteden? De zoektocht naar een capabel online marketing bureau is niet eenvoudig. Ik zie regelmatig dat mensen keuzes maken zonder research te doen over de partij waarmee ze een samenwerking aangaan. Dat maakt het moeilijk om de ‘juiste’ agency te kiezen. 

De online marketing sector is constant in beweging en je moet up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen. Een goede agency is vooruitstrevend en is bekend met alle nieuwe features op het gebied van online marketing. Wees dus niet bang om de kennis van je nieuwe potentiële agency op de proef te stellen! Vraag naar de behaalde resultaten en de inhoudelijke data waarop dat resultaat is gebaseerd. Het gebeurt namelijk steeds vaker dat onlinemarketingbureaus resultaten van anderen als die van hunzelf presenteren.

Om de keuze makkelijker te maken heb ik een lijst met 7 Red Flags gemaakt die je niet mag negeren bij het kiezen van je nieuwe agency. Thank me later! 

#1 Ze zijn niet transparant over prijzen, facturering en resultaten

Als er één klacht is die ik steeds weer krijg te horen van onze nieuwe klanten over bureaus, dan is het wel dat ze rekeningen ontvingen die ze niet begrepen voor werkzaamheden en “optimalisaties”  die nooit goed of volledig zijn uitgevoerd.

Het marketingbureau waarmee je samenwerkt moet de factuur op een duidelijke manier kunnen toelichten wat op een gemakkelijke manier te begrijpen is, en het moet concrete, realistische, doelstellingen aan een projecten koppelen en zich daar vervolgens aan houden.

Ze moeten ook op elk moment bereid zijn om een rapportage te maken dat laat zien wat ze voor je hebben bereikt (zowel recent als sinds het begin van de samenwerking) en hoe ze jouw geld besteden.

#2 Ze hebben nog nooit gewerkt met een klant in jouw niche

Er zijn twee manieren van denken voor het kiezen van een agency: je moet altijd kiezen voor een bureau dat een gespecialiseerde focus op je branche heeft, omdat ze weten wat werkt en wat niet voor bedrijven als de jouwe.

De andere is dat je nooit moet werken met een bureau dat zich richt op je niche, omdat ze waarschijnlijk terugvallen op dezelfde oplossingen voor elke klant en zelden zichzelf uitdagen om nieuwe strategieën te bedenken.  Beide argumenten hebben hun waarheid. 

Als je een klein of middelgroot bedrijf hebt en niet probeert een wereldwijd modemerk te lanceren, is het zinvol samen te werken met een marketingpartner die al over processen en strategieën beschikt voor een bedrijf als het jouwe, en die de marketingcampagne efficiënt en met een beperkt budget nog steeds winstgevend kan laten draaien. 

#3 Ze hebben een slechte reputatie (of geen reputatie)

Als je je research doet als en verschillende marketingbureaus evalueert, dan kijk je waarschijnlijk naar online beoordelingen van plaatsen zoals Google en Trustpilot.

Dat is een goed begin. Recensies zijn niet alles, hoewel, het wel een indicatie geeft hoe het bedrijf is in samenwerking. Tegenwoordig staan er veel “fake reviews” op het internet, dus voor dat je een conclusie trekt, kijk even naar het account van de persoon die de review heeft geplaatst.

Zoek dieper in het bedrijf, kijk naar de casestudies van het bureau, zoek voorbeelden van werk dat ze hebben gedaan voor klanten in het verleden en bel, mail, bericht klanten die al in samenwerking zijn (mocht dit op de website staan).

#4 Ze geven je geen volledige toegang tot jouw bedrijfseigendommen

We haten ze, maar het is waar: er zijn enkele onfrisse agencies in onze branche die zullen proberen exclusieve toegang tot je website, sociale accounts en marketingmiddelen te behouden, zodat je bedrijf in feite gegijzeld wordt.

Ook zul je nooit volledige bij de advertentie kanalen kunnen meekijken wat er daadwerkelijk, achter de schermen gebeurt met jouw advertentiecampagnes. (En dit zijn niet zomaar bedrijven – sommige bestaan al een tijdje en zien er volkomen legitiem uit).

Deze agencies weten dat ze geen eersteklas service leveren tegen concurrerende prijzen, dus hun doel is om het voor jouw een grotere kopzorg te maken om bij hen weg te gaan dan om te blijven. Als je al met zo’n bureau werkt, dan moet je er kost wat kost weggaan.

#5 Ze gebruiken geen data en analytics om resultaten bij te houden en strategieën te verbeteren

Data gestuurde marketing is de grootste revolutie in de reclamewereld sinds de uitvinding van tv-spotjes, en elke agency dat geen gegevens gebruikt om zijn resultaten te evalueren en zijn strategieën aan te passen, zijn jouw hard verdiende centjes aan het verspillen.

Gegevens uit bronnen zoals Google Analytics, Facebook pixel en andere geavanceerde tools kunnen je helpen ervoor te zorgen dat je jouw geld op de slimst mogelijke manier uitgeeft, de ideeën die niet werken weggooit en de ideeën die wel werken behoudt, en het marketingplan optimaliseert om in de loop van de tijd steeds betere resultaten te krijgen.

Zorg ervoor dat je marketingpartner deze en andere data-sourcingtools gebruikt en jou precies kan vertellen hoe zij gegevens denken te gebruiken om de marketingstrategie op te stellen en te optimaliseren. 

#6 Je mag ze gewoon niet

Je hoeft geen beste vrienden te zijn met het personeel van je agency, maar je zult veel tijd besteden aan de communicatie met hen, en je zou het leuk moeten vinden (of het op zijn minst de moeite waard).

Als je er geen klik is of hebt je een slecht gevoel in je buik hebt na ieder telefoongesprek dan is het misschien tijd om een nieuwe marketingpartner te zoeken. Het leven is te kort om te werken met mensen die u niet mag.

#7 Hun website ziet er niet uit 

Zou je een loodgieter inhuren die in een huis woont met lekke kranen? Een automonteur die in een roestbak rijdt?

De website van een marketingbureau is de etalage voor hun visie, filosofie en reden van bestaan, en als die niet meteen indruk maakt en je verleidt om meer over hen te weten te komen, dan zal de website die ze voor jou maken dat waarschijnlijk ook niet doen. 

Toch Facebook ads uitbesteden?

Goed, wil je alsnog het adveteren op Facebook uitbesteden, maar bij een legitieme partij (met een groot track record)? Dan heb je de eerste stap nu toch al genomen, je hebt een artikel gelezen op onze blog.

De volgende stap? Plan een gratis gesprek in.

We kijken samen naar jouw bedrijf en geven een eerlijk advies met betrekking tot het potentieel (inclusief realistische verwachtingen). Aan het einde van het gesprek kun je kiezen om alle tips zelf toe te passen of je besluit om samen te gaan werken met Blue Shark.

Welke keuze je ook maakt, no hard feelings.