7 Risico’s Die je MOET Voorkomen met Adverteren op Facebook!

Picture of Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Facebook is wereldwijd het meest gebruikte advertentie platform voor online ondernemers. Het platform biedt volop kansen voor bedrijven, maar er zijn ook risico’s.. Welke risico’s moet je voorkomen bij het adverteren op Facebook?

Aangezien je dit artikel leest adverteer je hoogstwaarschijnlijk ook op dit geweldige platform, maar wist je dat adverteren op Facebook niet zonder risico’s is!

Als adverteerder moet je voorzichtig zijn anders wordt jouw advertentie account geblokkeerd of behaal je bij lange na niet het gewenste resultaat..

Volg dit artikel met de 7 risico’s die je moet voorkomen zodat jij zorgeloos en succesvol kan adverteren op Facebook!

1. Promoten van winacties

Like, share & win acties zijn niet toegestaan volgens de regels van Facebook. Ze veroorzaken spam en kunnen er zelfs voor zorgen dat je advertentie account voor onbepaalde tijd wordt geblokkeerd. Wil je toch een actie promoten of interactie hebben met je Facebook/Instagram volgers? Vermijd dan de volgende zinsopbouw

  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij …
  • Like mijn pagina en win …….
  • Tag jezelf in deze foto en win ….
  • Tag minstens 10 vrienden in deze foto en win …

2. Supplementen promoten

Er zijn enorm veel supplementen merken die dagelijks hun best doen om zo veel mogelijk klanten te bereiken met hun producten.

Facebook maakt het moeilijk om te adverteren met dit soort producten omdat er in de regels staat dat je geen verkoop of het gebruik van illegale of recreatieve drugs of andere onveilige substanties, producten of supplementen mag promoten.

Facebook bepaalt zelf wat hieronder valt, dit maakt het erg lastig om jouw supplementen merk te promoten.  Maar ook hier heb ik een paar handige tips voor om advertenties te draaien: Vermijd bizarre beweringen die  wondermiddelen beloven of resultaten garanderen en adverteer niet met before & afterfoto’s, dit ziet Facebook als “misleiding”.

3. Voortdurend sleutelen aan actieve campagnes

Facebook is een krachtig kanaal, maar dit betekent niet dat je campagne meteen vanaf de start enorme geld bedragen binnenbrengt. Het advertentiesysteem heeft tijd nodig om de respons van de doelgroep te meten en aan te passen.

Facebook noemt dit ook wel ‘’de leerfase’’, waarin de eerste resultaten worden verzameld en beoordeeld. Wees dus geduldig!  

Raak niet in de stress als je campagne na 1 uur nog geen sales heeft. Ook zonder aankopen en toevoegingen aan winkelwagen kan je de potentie van de actieve advertenties beoordelen.

Dit doe ik aan de hand van de volgende statistieken: Kosten per klik (CPC) en Doorklikratio (CTR).  Deze 2 statistieken geven een indicatie van de koopintentie.

Is dit een garantie op succes en winstgevende campagnes? Nee, maar je elimineert 90% van de “bullshit” advertenties die zelfs bij aankoop geen hoge ROAS genereren.

4. Zonder de juiste pixel set-up je advertenties analyseren

De IOS 14 update van Apple heeft een negatieve impact gehad o op de nauwkeurigheid van pixeltracking. Apple vraagt toestemming tot data-opslag voor alle apps die te downloaden zijn via de App store. krijgen alle gebruikers een pop-up te zien.

In deze pop-up wordt om toestemming gevraagd voor tracking van Apple App Store-apps. Als de gebruiker geen toestemming geeft voor het ‘tracken’ van de gebruikersgegevens, kunnen bepaalde gegevens niet door Facebook worden verzameld en gedeeld.

De schatting is dat de meeste Apple-gebruikers (50% tot 90%) geen toestemming gaan geven voor tracking. Hoe kan jij als adverteerder toch accurate tracking toepassen voor jouw campagnes:

  • Gebruik de juiste app/plugin voor je webshop. Voor Shopify raad ik de “Omega ‑ Multi Facebook Pixels” app aan. Voor WordPress raad ik de “pixelyoursite” plugin aan.
  • Kopieer en plak in de app/plugin je conversion API code. De conversion API werkt als een extra check op gebeurtenissen die de Facebook pixel doorgeeft.
  • Verwijder aankoop uit de prioriteitenlijst van de web gebeurtenissen. Dit klinkt als een slechte grap maar juist deze stap zorgt ervoor dat Facebook accurate dat doorstuurt.

5. niet gebruiken van relevante landingspagina’s

Een aantrekkelijke Facebook advertentie is het halve werk!

Maar naar welke landingspagina verwijs je potentiële klanten voor het maximale resultaat?

Het klinkt zo simpel, maar helaas zijn er veel adverteerders die de plank volledig misslaan. Ze leiden hun doelgroep naar de homepage of zelfs naar een heel ander aanbod dan waar de doelgroep in de advertentie op heeft geklikt.

Als ze dan terecht komen op een landingspagina die er vervolgens heel anders uitziet, ben je de toekomstige klant kwijt en is het marketingbudget wat je hebt ingezet voor niets geweest.

Uit ervaring weet ik dat het conversie percentage op je webshop verdubbeld als je simpelweg de klant naar de juiste landingspagina stuurt, dus zorg ervoor dat het verhaal en beeld wat je schetst van het product overeenkomt met het aanbod op de landingspagina!

6. Het verkeerd opschalen van je Facebook advertenties

Het opschalen van je Facebook-advertenties campagne is simpelweg het verhogen van je advertentiebudget. Dit opschalen van je Facebook-advertenties is echter niet zo simpel als het lijkt. Het opschalen van je Facebook advertenties kan je doen op 2 verschillende manieren: horizontaal en verticaal opschalen.

  • Horizontaal opschalen: Bij deze strategie ga je veel verschillende advertentiesets aanmaken, met hetzelfde advertentiebudget (€5, €10 of €20 per dag). Zo ga je dus je advertentiebudget in de breedte verspreiden in plaats van in de hoogte.
  • Verticaal opschalen: Bij deze strategie ga je het budget van winstgevende advertentiesets verhogen, waardoor je dus meer gaat uitgeven per advertenties. Het is vooral bij deze manier van opschalen erg belangrijk om de resultaten erg goed in de gaten te houden.

Ik hoop dat jij als adverteerder niet de beginnersfout maakt om je advertentie-sets verticaal te schalen. Dit zorgt er namelijk voor dat je goedlopende en geoptimaliseerde advertentie opnieuw de leerfase ingaan… Met andere woorden, je advertentie gaat helemaal opnieuw optimaliseren.

Ik gebruik bij het schalen van mijn goedlopende advertenties de horizontale schaal methode. Dit zorgt ervoor dat mijn ROAS stabiel blijft en de advertentie lekker door blijft lopen. Pas bij gebruik van een CBO ga ik testen met verticaal opschalen.

7. Denken je perfect doelgroep zelf te vinden

Binnen Facebook heb je verschillende targeting opties: Leeftijd, geslacht, interesse, land en taal.

Facebook spendeert jaarlijks meerdere miljarden aan het optimaliseren van het algoritme. Dit doen ze zodat wij als adverteerders makkelijker potentiële kopers onze advertenties kunnen tonen.

Nu maken veel adverteerders de fout om de beschikbare targeting opties zo klein en specifiek mogelijk in te stellen om alleen op “kopend” publiek te adverteren.

Het resultaat? Hoge kosten per klik, hoge CPM en niet tot weinig aankopen. Voorkom het risico op hoge kosten en laat Facebook doen waar hij goed in is. Het optimaliseren van je advertentie! Facebook optimaliseert het beste wanneer de doelgroep algemeen is ingesteld. Uitzondering zoals geslacht nagelaten.