Adverteren op TikTok: De Basis over TikTok Ads

Picture of Mark Kooijman
Mark Kooijman
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Adverteren op TikTok, is dat moeilijk?

Een vraag die wij regelmatig krijgen van onze volgers, lezers en (potentiële) klanten.

En ik moet zeggen… TikTok ads kan een goudmijn zijn voor jouw bedrijf. Het is nog redelijk onontdekt en het platform staat in de kinderschoenen.

Dit resulteert in lage kosten tegenover een groot bereik.

Het nadeel hiervan is dat het platform nog niet volledig geoptimaliseerd is zoals Facebook.

Echter geloof ik erin dat dit een kwestie van tijd is, net zoals Facebook ads jaren geleden.

Maar goed, jij wil graag starten met adverteren op TikTok en ik zal je in dit artikel de basis uitleggen.

Laten we direct beginnen.

Waarom adverteren op TikTok?

Wij gaan eerlijk met je zijn…. Iedereen zegt: ”TikTok is booming en bijna niemand adverteert op TikTok! DUS PAK JOUW KANS NU!”.

Dat is gedeeltelijk waar. Nog niet iedereen adverteert op TikTok, maar dit gaat een kwestie van tijd zijn.

Dus profiteer jij nu nog of zeg jij dadelijk: Ik ben te laat…. Laat maar zitten.

Er is natuurlijk een verschil tussen adverteren op TikTok en goed adverteren op TikTok.

Wat dat verschil is? Lees even met mij mee…

TikTok is volledig gefocust op content, content en nog eens content.

Dus is jouw product prachtig en heeft het de looks? Heeft jouw product net die handigheid die jij aan mensen wil laten zien of kan jij in een video laten zien waarom mensen jouw product moet gebruiken?

Mooi! Dan is adverteren op TikTok voor jou wellicht de ideale uitkomst.

Kijk als eerste of jij jouw product in 15 seconden kan laten zien. In de eerste 2 seconden vang jij iemand zijn aandacht en in de laatste 3 seconden plaats jij een Call To Action. Bijvoorbeeld kijk op de website of benut jouw korting nu!

Even wat statistieken…..

Ik weet het… Dit is stoffig en wellicht zeg je moet ik dit leren..

Maar in 4 termen weet jij wat je moet doen.

Jij krijgt in vergelijking met Facebook extreem goedkoop verkeer (Impressions). Jouw CPM (Cost per Mille) zit op Facebook vaak rond de 7 euro, bij TikTok zit die vaak onder de euro! (Haal je op Facebook geen CPM van 7 euro, dan moeten wij toch eens gaan praten)

Oftewel:

  • Jij bereikt meer mensen op TikTok voor minder geld
  • Jij krijgt meer verkeer op jouw website voor minder geld
  • Jij krijgt meer bestellingen voor minder geld

Klinkt als de natte droom voor iedere ondernemer, right?

Wat is het voordeel van TikTok in vergelijking met een ander platform?

Jij kan direct aan jouw klant laten zien dat jouw product werkt of hoe het eruit ziet.

Als jij direct kan laten zien dat het werkt, waarom zou een klant dan nog twijfelen?

Too good to be true bestaat niet op TikTok…. Komt het wel zo over?

Laat een klant een review maken of een video maken en gebruik die.

Je hoeft op TikTok geen perfecte fotoshoot te plaatsen of een te mooie video.

Maak het herkenbaar, grappig en behapbaar door middel van simpelheid en mensen zullen dit niet zien als een advertentie.

Het menselijk brein herkent eenmaal snel advertentie en zal vaak niet geïnteresseerd zijn.

Genoeg over content.. Hoe ga jij jouw TikTok advertenties opzetten?

Start op het moment dat jij genoeg content hebt om te testen.. Jij wil dat jij constant door kan testen en op kan schalen, met twee video’s is dat niet genoeg.

Laat het TikTok algoritme zijn ding doen en speel daarop in.

Maak een dynamische advertentie met 5 video’s en 5 captions.

Bekijk de volgende statistieken:

  • CTR (Click Through Rate)
  • CPC (Cost Per Click)
  • CVR (Conversion Rate)
  • ROAS (Return On Advertisement Spend)

Mocht jij nog geen aankopen hebben gegenereerd. Kijk dan goed waar het fout gaat…

Klikken er wel genoeg mensen door op jouw advertentie? Een gezonde CTR op TikTok is tussen de 1% en 1.5%.

Is jouw CTR niet tussen de 1% en 1.5%? Dan kunnen wij wel stellen dat jouw video niet leuk en interessant genoeg is voor het TikTok publiek.

Doordat minder mensen stoppen met scrollen (CTR), zal jouw CPC (Cost Per Click) dus ook hoger zijn.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste natuurlijk de ROAS. Wat krijg jij terug uit het advertentiebudget wat jij spendeert. Oftewel de keiharde winst die jij gaat met jouw TikTok advertenties!

Hoe ga jij jouw publiek vinden om die keiharde omzet te behalen?

Voordat je kan gaan retargeten en de warmste potentiële klanten gaat binnenhalen ga je eerst in sneltreinvaart mensen kennis laten maken met jouw merk.

Toch kan jij zonder dat mensen jou kennen het publiek warm krijgen….. Maar hoe?

Lees even met mij mee…

Ik ga jou 3 vragen stellen, als jij die kan beantwoorden is het een kwestie van actie ondernemen en starten met TikTok advertenties, want dan kan het haast niet meer misgaan..

  • Welke interesses spelen rond jouw product?
  • Welke mensen gebruiken jouw product?
  • Wie zijn jouw concurrenten?

Kijk welke hashtags deze mensen gebruiken en in welke leeftijd zij vallen.

Zo kan jij mensen gaan targeten die de hashtag aan hun favoriet hebben toegevoegd of hebben deelgenomen aan de hashtag.

Bij kleding kan je bijvoorbeeld denken aan #fitcheck die al 10,9 BILJOEN keer is bekeken.

Dat is wellicht wat te enthousiast, maar pak bijvoorbeeld #Hockeyfitcheck met 76 duizend views…

Dat zijn dus 76 duizend mensen die jij kan targeten die potentiële interesse hebben in Hockey kleding of hockey spullen.

Daarnaast kan jij targeten of de basis dingen die Facebook ook heeft zoals:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Interesses

Jij gaat jouw publiek vinden door te te kijken waar men woont, welke leeftijd het meeste geïnteresseerd is en waarin zij interesse hebben.

Doe je dit niet? Dan schiet je eigenlijk met hagel..

Dit in combinatie met hashtag targeting is de ideale combinatie om jouw product in de schijnwerpers te zetten bij het koude publiek.

Dan kunnen we gaan kijken naar Look-A-Likes (LAL)….

Hoe mooi zou het zijn als jij jouw kopers zou kunnen kopieren en mensen die in dezelfde interesses vallen jouw product kan laten zien…. Dat klinkt toch echt too good to be true!

Toch zijn dit echt opties die allemaal mogelijk zijn als jij gaat adverteren op TikTok..

Ik snap het…..

Dit duurt lang….

Hoe lees ik data…..

Wanneer moet ik wat doen?

Het kost mij tijd die ik niet heb…..

Dan kan ik nog een gouden tip geven…

Plan eens een GRATIS gesprek in.

Ik ga je niks aansmeren en je zit nergens aan vast….

Wij gaan in 45 minuten de diepte in over jouw bedrijf en welke strategie jij kan gaan toepassen…..

Ik heb nog steeds dagelijks tientallen succesvolle TikTok klanten onder mij die deze kans hebben gepakt….

Dus ik bied het je nog eenmalig aan..

Wil jij met mij sparren over TikTok of wil jij een GRATIS strategiegesprek inplannen? Laten we even gaan zitten!

Want niet geschoten is altijd…. Exact!

Tot dan!