In 9 stappen effectieve advertenties schrijven (+ bonustips!)

Picture of Janniek Bastiaan
Janniek Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Volgens het Amerikaanse marketingplatform Smart Insights is de gemiddelde doorklikratio voor advertenties lager dan 2%.

Voor Facebook is dit zelfs maar een schamele 1.5%. 

De belangrijkste reden?

Slechte advertentieteksten.

Het is nu moeilijker dan ooit om de aandacht van je doelgroep te grijpen en te behouden. Met tientallen andere adverteerders die allemaal om aandacht schreeuwen, moet je nog harder je best doen advertenties te schrijven die opvallen en overtuigen. 

En wil je je concurrentie uitschakelen en een consistente stroom aan nieuwe leads realiseren? Dan moet die doorklikratio flink omhoog!

In deze blog delen wij onze bewezen tips en tactieken voor converterende en pakkende advertentieteksten die jouw leads en sales met gemak verdubbelen.

Klaar voor de start?

Pakkende advertentieteksten: de voorbereiding

‘’By failing to prepare, you are preparing to fail.” 
-Benjamin Franklin

Benjamin wist waar hij het over had! De planningsfase is stap #1 voor elk schrijfproces, maar is nog belangrijker voor advertentieteksten. 

Voor wie schrijf je? Hoe wil je doelgroep aangesproken worden? En welk kanaal ga je hiervoor gebruiken?

Door deze vragen te beantwoorden kom je al heel ver. Laten we beginnen bij stap 1.

Stap 1 – Je doel

Allereerst: welk doel wil je bereiken met je advertentieteksten? Wil je meer volgers, sales of merkbekendheid? Je doel beïnvloedt je schrijfstijl, deze keuze legt de basis voor de rest van het proces!

Stap 2 – Je doelgroep

Identificeer wie je in je advertentie wilt bereiken. Stel hierbij een vrij breed profiel op van je doelgroep. De basis leg je met demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, beroep en inkomensniveau.

Wil je nog dieper gaan? Denk dan ook aan het psychologische profiel van je doelmarkt. Je kunt bijvoorbeeld informatie over sociale status, waarden en overtuigingen, persoonlijkheidskenmerken, levensstijl, interesses en gedragingen verzamelen.

Stap 3 – Meer leads met segmentatie 

Je hebt je doelgroep inmiddels uitgewerkt?

Fantastisch! Dan is het nu aan de tijd om deze groep te verdelen in verschillende segmenten. 

Waarom, vraag je?

Stel je hebt een webshop met heren- en dameskleding, dan kun je nog meer leads genereren door verschillende advertentieteksten te schrijven voor vrouwen en mannen. Zo spreek je je doelgroep heel persoonlijk aan en verhoog je je doorklikratio!

Segmenteer voor deze stap je doelgroep in verschillende ad groups en schrijf aparte advertenties voor elke groep.

Stap 4 – Kies je kanaal

Je weet wat de demografische kenmerken en interesses van je doelgroep zijn. Dan is nu de vraag, waar is je doelgroep het meest actief?

Facebook is een breed platform met talloze targetingopties en heeft daarom ook onze voorkeur. Maar ook op Google of LinkedIn kun je waardevolle leads genereren.

Raak vertrouwd met je gekozen platform. Bekijk hoe het creatieproces voor ads in zijn werk gaat en laat het ook zeker niet na je concurrenten te bespioneren! Zo krijg je een beter gevoel voor hoe je advertentieteksten er uiteindelijk uit komen te zien.

Converterende advertenties schrijven: het schrijfproces

Voorbereiding? Check. Nu ga je aan de slag met advertentieteksten die leads en sales genereren voor jouw bedrijf! 

Stap 5 – Kies je tone of voice

Hoe wil je doelgroep aangesproken worden? Formeel, informeel, met humor of juist autoritair? Kies je tone of voice of basis van je doelgroep en segment. 

Stel je verkoopt online games aan het jongere segment. Met een formele schrijfstijl voelt deze doelgroep zich niet aangesproken, waardoor je waardevolle leads op tafel laat liggen. Een betere keuze is dan een informele schrijfstijl met een beetje persoonlijkheid. 

Dat brengt ons bij de volgende stap.

Stap 6 – Injecteer persoonlijkheid in je advertentieteksten

Zorg ervoor dat je persoonlijkheid duidelijk naar voren komt als je advertenties schrijft. Die personal touch zorgt namelijk voor betere conversies omdat je een betere band opbouwt met je doelgroep. Blijf hierbij wel zo dicht mogelijk bij je merkidentiteit!

Stap 7 – Taalgebruik voor jouw doelgroep

Welke taalgebruik je kiest voor je advertentieteksten hangt grotendeels af van de doelstellingen die je hebt gesteld voor je campagne. Stel jezelf de volgende vraag: hoe creëer ik de gewenste actie bij mijn doelgroep? Ga je voor krachtig taalgebruik dat een sterke emotionele reactie oproept? Of kies je juist voor taal die bepaalde associaties oproept om op subtiele wijze de perceptie van mensen te beïnvloeden?

Stel nu je advertentieteksten op en creëer twee of meer variaties per segment. Ze hoeven niet perfect te zijn, zolang je er maar mee aan de slag kunt.

Test je advertentieteksten en genereer meer omzet

Hoe weet je welke advertentieteksten de meeste leads genereren? Welkom bij de testfase.

Stap 8 – Advertenties schrijven en A/B-testen 

Heb je eenmaal enkele variaties klaar, kun je nu testen hoe je doelgroep reageert op elke advertentietekst. Deze zogenaamde A/B-test is een populaire methode om de effectiviteit van je advertentie te meten – zo weet je direct welke teksten het echte geld binnenhalen. 

Stap 9 – Verdubbel je leads met krachtige CTA’s

Geen enkele advertentietekst is af zonder CTA. Een Call to Action vertelt je doelgroep precies wat je van ze verwacht en spoort ze aan actie te ondernemen. 

Weet je wat nog effectiever is dan een CTA? 

Meerdere CTA’s!

Volgens het populaire marketingplatform Hubspot kun je je conversies met wel 121% verhogen door meerdere CTA’s in je advertentietekst te verwerken. 

Plaats minimaal 2 CTA’s in je advertentietekst en verdubbel je leads.

Boost je omzet met deze 5 bonustips

Laat je leads en sales explosief stijgen en zet je advertentieteksten extra kracht bij met onze bewezen tips en strategieën. 

1. Zorg ervoor dat je advertentietekst aansluit bij je afbeelding

Dit spreekt eigenlijk voor zich, maar toch gaan heel veel marketeers hier nog de fout in! Kies altijd een afbeelding die relevant is voor je advertentietekst, anders vragen mensen zich af waar je advertentie nu eigenlijk over gaat.

Je doorklikratio neemt zo een grote duik en je geld is verspild.

Ben je nog op zoek naar de perfecte afbeelding voor jouw advertentie maar laat je budget geen dure graphics toe? Canva, Freepik en Unsplash zijn fantastische resources voor voordelige afbeeldingen.

2. Richt je op één CTA

Ja, meerdere CTA’s werken beter dan één. Maar alleen als ze allemaal op één doel gericht zijn. 

Wij komen nog steeds veel te vaak advertentieteksten tegen die meerdere  CTA’s bevatten met allemaal verschillende links. Dit zorgt voor verwarring en vermindert juist je doorklikratio en je conversies. 

De beste advertenties zijn op één duidelijk doel gericht. Dus, plaats meerdere CTA’s in je tekst wanneer je advertenties schrijft en kies voor dezelfde link. Zo krijg je je leads precies waar je ze hebben wilt.

3. Kort en krachtig

Long-form salespagina’s bieden fantastische waarde maar horen niet thuis op Facebook of andere advertentiekanalen.

Op social media heeft niemand tijd of zin om volledige pagina’s door te nemen. En hoewel het verleidelijk is zoveel mogelijk informatie te bieden, genereer je veel meer leads met minder. 

Minder is meer, ook wat betreft pakkende advertentieteksten.

Stel jezelf de volgende vragen: Wat levert het gebruik van mijn product of dienst iemand op? Hoe zal het hem/haar helpen? 

Beantwoord deze vragen kort en bondig en denk eraan: kwaliteit boven kwantiteit.

4. Eenvoudig taalgebruik

Adverteer je op Facebook? Bedenk dan waarom mensen Facebook bezoeken. Ze willen zien wat ze gemist hebben, wat hun vrienden aan het doen zijn of gewoon omdat ze zich vervelen. De content op Facebook is bepaald geen literair hoogstandje.

Schrijf een eenvoudige tekst en laat je doelgroep direct weten wat je aanbiedt, hoe ze hier voordeel uit kunnen halen en spoor ze tot actie aan.

5. Lieg niet over de prijs

Wees eerlijk over je prijzen. Als je een product verkoopt, willen mensen weten wat de prijs is. 

De beste manier om warme leads heel snel te laten afkoelen is door prijzen te laten zien die niet overeenkomen met de realiteit. (Dit gebeurt vaker dan je denkt!)

Geef je kortingen? Vertel dan hoeveel korting ze krijgen. Advertenties gericht op kortingen zijn vooral handig voor retargeting (d.w.z. mensen die je website al hebben bezocht en bepaalde producten hebben bekeken).

Waar wacht je nog op?

In deze gids heb je in 9 stappen geleerd een advertentietekst te schrijven. Je weet nu precies hoe je je voorbereid, welke elementen in je tekst aanwezig moeten zijn en hoe je meer leads genereert met A/B-tests. 

Nu is het aan jou deze stappen om te zetten en aan de slag te gaan. Met onze tips en tactieken is een hogere omzet gegarandeerd.

Wil je het dirty work liever door iemand anders laten doen? Bij Blue Shark helpen wij je je omzet in 90 dagen te verdubbelen of verdriedubbelen. Klik hier om direct aan de slag te gaan!