Goed, waarschijnlijk heb je een eCommerce-bedrijf of ben je van plan een webshop te starten en ben je benieuwd hoe je jouw conversie kan verhogen. Dan zit je bij dit artikel op de juiste plek. Ik ga je namelijk 7 tips geven om de conversie van je webshop te verhogen.
Waarom je conversie zo belangrijk is
De meeste ondernemers focussen zich voornamelijk op de marketing van de webshop, social media pagina’s en andere manieren om traffic naar de webshop te sturen in de hoop dat het de bezoekers omgezet worden in klanten.
Wat regelmatig over het hoofd gezien wordt is door simpelweg te focussen op het verhogen van de conversie, dus ervoor zorgen dat een groter percentage van de bezoekers daadwerkelijk wordt omgezet in een klant.
Het belang hiervan is gigantisch en dat ga ik je laten zien aan de hand van een voorbeeld.
Stel, je hebt een webshop met 500 bezoekers per dag, een gemiddelde orderwaarde van € 42 en een gemiddeld conversiepercentage van 2%. Dit houdt in dat van deze 500 bezoekers er 10 mensen daadwerkelijk een bestelling plaatsen en dit levert jou 10 x € 42 = € 420 omzet per dag op.
Nu ga je je conversie verhogen en wellicht zijn we in staat om de conversie op te krikken naar 3,80%, dit is erg realistisch. Onze eigen webshops zitten gemiddeld tussen de 4% en 5% conversie.
In dit geval komt het voorbeeld er als volgt uit te zien, van de 500 bezoekers heb je nu niet 10 bestellingen, maar 19. Een verdubbeling!
Als we dan 19 x € 42 doen komen we uit op een dagelijkse omzet van € 798 per dag. Dit is dus bijna een verdubbeling van jouw omzet zonder een euro extra aan marketing gespendeerd te hebben!
Klinkt interessant? Blijf dan verder lezen, want ik ga je zo 7 tips geven om jouw conversie te verhogen.
En let op, vaak zijn de aanpassingen makkelijker door te voeren dan je denkt!
Conversietip #1 – Verhoog de gemiddelde orderwaarde
De makkelijkste manier om meer omzet te maken met hetzelfde aantal bezoekers is door de conversiewaarde te verhogen. Dit kun je doen door bundels aan te bieden en bezoekers bijvoorbeeld 10% korting te geven bij aanschaf van 2 artikelen en 15% korting bij aanschaf van 3 artikelen.
Hier zijn vaak goedkope, en handige apps/plugins voor beschikbaar zodat je dit makkelijk zelf kunt toepassen op jouw webshop. Deze bundel plaats je direct onder de add-to-cart knop en ja gaat versteld staan van het aantal mensen dat daadwerkelijk kiest voor deze bundelsale.
Het kost je slechts 5 minuten om dit te installeren, dus ik zou het zeker proberen. Sterker nog, wij hebben zelf webshops die zonder deze dubbelsales amper winstgevend te krijgen zijn, maar met deze app is de gemiddelde orderwaarde dusdanig verhoogd waardoor we ineens wel winstgevend zijn.
Zorg wel voor een aantrekkelijk aanbod en denk vanuit je klant.
Laat me je nog een voorbeeld geven, laat jouw bezoekers profiteren van gratis verzending en 10% korting op een bestelling van 2 artikelen of meer. Pas dit aanbod aan op jouw bedrijfsvoering en beschikbare marges zodat het een win-win wordt voor zowel jou als ondernemer en de klant.
Een handige app die wij regelmatig gebruiken voor Shopify is Unlimited Bundles & Discounts van Revy.
Conversietip #2 – Voorkom keuzestress
Herken je het? Die productpagina’s met tientallen productvarianten? Don’t do it.
1 van de grootste conversiekillers is het aanbieden van teveel opties, varianten en kleuren. Ook al lijkt het misschien dat je zo veel mogelijk moet aanbieden om klanten over de streep te trekken…. Het tegenovergestelde is juist waar.
Wij raden altijd aan om het aanbod per product te beperkten tot maximaal 3-7 verschillende opties. De kunst zit hem in het aanbieden van opties, maar er tegelijkertijd voor zorgen dat mensen niet weggaan zonder af te rekenen omdat er teveel keuze is.
Leef je eens in in je klant… Hoe goed je product ook is, twijfel is nooit goed.
Je klant denkt waarschijnlijk als volgt: ”Wat een leuk product, maar zoveel keuzes! Ik ga het even overleggen of even nadenken over wat ik nou wil bestellen.”
En weg is de bezoeker. Zoals je ziet is dit helemaal geen negatieve twijfel, maar in 9 van de 10 gevallen ben je de bezoeker voor altijd kwijt als ze je webshop hebben verlaten.
Converstietip #3 – Aantrekkelijke verkoopprijzen
Voor de hand liggend, maar ik moet hem toch benoemen.
Zorg voor aantrekkelijke verkoopprijzen, speel met kortingen en blijf testen net zolang tot je de sweet spot hebt gevonden.
Wat een goede manier is om de juiste verkoopprijs te bepalen is door laag te beginnen waardoor het in principe een no brainer is voor de consument en wanneer je sales begint te krijgen verhoog je de prijs iedere paar dagen met € 0,50 tot € 1,00 net zolang tot je de ultieme sweet spot hebt gevonden.
Conversietip #4 – De juiste productomschrijvingen
Guys, je hebt geen krant of tijdschrift he! Te vaak zie ik veel te lange productomschrijvingen. 1.000 woorden, 100 specificaties en dan de ultrasaaie opmaak.
Saaaaaaai.
Wees kort en bondig. Maak het aantrekkelijk. Leer om te schrijven voor het internet.
En onthoudt dat de consument een spanningsboog heeft van 3-7 seconden. Jij hebt alleen in de eerste alinea de tijd om de aandacht te trekken.
Speel in op de emotie in plaats van op feiten. Waarom heeft de consument jouw product nodig? Hoe gaat het zijn of haar leven veranderen?
”Stel je eens voor” is geweldig om je klant onbewust en positief te laten nadenken over jouw product.
Wanneer gebruikt de consument jouw product voor het eerst? Zodra ze het pakket hebben open gemaakt! Fout.
Het eerste gebruik van jouw product door de consument is in zijn of haar hoofd. Daarmee begint alles. En zodra je dit weet en hier bewust mee omgaat, ga je op een andere manier jouw teksten schrijven.
Als vuistregel kun je nemen om jouw productomschrijvingen tussen de 200 en 500 woorden lang te maken. 200 worden heb je nodig om in het hoofd te kruipen van je klant en 500 woorden is voor producten die meer uitleg vereisen.
Conversietip #5 – Maak gebruik van bewegend materiaal
Alright, nu je de teksten hebt geschreven blijven we even bij je productomschrijvingen.
Zorg dat je naast een aantrekkelijk geschreven tekst ook de opmaak niet onderschat.
Maak gebruik van extra enters en vergeet alle schrijftechnieken die je ooit op school geleerd hebt. Ze werken niet. Althans, niet op het internet.
Daarnaast verwerken wij altijd visueel materiaal in onze productomschrijvingen. Niet te veel, maar zeker ook niet te weinig. Als vuistregel kun je onthouden door na iedere alinea een afbeelding te plaatsen.
Daarnaast, maak gebruik van gifs met daarin jouw producten. Het is bewezen dat bewegend materiaal fantastisch werkt om de aandacht van jouw bezoeker vast te houden. Daarnaast geeft het in een hele korte tijd een bewegend beeld van jouw product zonder een ultrasaaie productvideo te bekijken en eventueel zelfs de productpagina te verlaten.
Gifs kun je ook makkelijk maken via websites zoals EzGif.com.
Conversietip #6 – Uitstraling, uitstraling & uitstraling
De uistraling van je website is minstens net zo belangrijk, zeker nu er zoveel webshops als paddenstoelen uit de grond komen en helaas zitten er ook heel veel shady bedrijven bij.
Des te belangrijker is het om de uitstraling van jouw webshop nog eens onder de loep te nemen. Voorkom bijvoorbeeld het kermisattractie-effect, dus geen timers, vloekende kleuren en een overkill aan widgets.
Daarnaast zou je reviews op jouw webshop kunnen plaatsen, eventueel een keurmerk en een schone, frisse uitstraling wint altijd tegenwoordig.
Gebruik dus gewoon een witte achtergrond, productfoto’s met een professionele witte achtergrond en sla de plank niet mis door teveel pagina’s te publiceren en je klant dood te gooien met waardeloze informatie die niemand iets interesseert.
Less is more.
Conversietip #7 – Snelheid van je webshop
Vaak vergeten, veel onderschat en veel verloren bezoekers.
Echt waar, niemand wordt blij van een trage en slecht functionerende webshop.
Als je geen budget hebt en er geen verstand van hebt? Blijf dan lekker weg van het coderen en een webshop vanaf scratch bouwen.
Wees slim en maak gewoon gebruik van een SaaS-platform zoals Shopify, waardoor je vrijwel zeker weet dat jouw webshop snel is en je niet onnodig bezoekers (en dus geld) verliest omdat je zelf denkt wel even een webshop vanaf scratch te kunnen coderen.
Het voordeel is dat deze platformen zoveel kennis hebben van eCommerce waardoor jouw webshop, de opbouw en de beschikbare templates al volledige zijn geoptimaliseerd voor conversies. Dan hoef jij alleen nog na te denken over de vorige 6 tips die ik je hebt gegeven.
Heb je budget? Laat dan je website of webshop ontwikkelen door een gespecialiseerde webdeveloper die ervoor zorgt dat je gegarandeerd een unieke webshop hebt die niet zo snel wordt gekopieerd.
Blijf niet afwachten
Nu we maar liefst 7 tips hebben besproken die jij direct kunt toepassen op jouw webshop is het van belang dat je hier daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Experimenteer hiermee, blijf testen en zoek de sweet spot voor jouw bedrijf.
Wanneer je actief aan de slag gaat met tips kan ik je vrijwel garanderen dat jouw conversie explosief stijgt en het makkelijker wordt om jouw omzet te verhogen, ook zonder extra geld in marketing te pompen.
Blue Shark helpt haar klanten altijd tijdens een 90-Day-Program (free of charge) bij het verhogen van de conversie. Wanneer je conversieratio hoog is, is de enige taak die rest om een shitload aan traffic naar je webshop te sturen zodat je echt explosief kan groeien als ondernemer en als bedrijf.