Adverteren op TikTok: Wat Zijn De Kosten?!

Joris Keijzer
Joris Keijzer
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Adverteren op TikTok is ontzettend interessant, maar wat zijn de kosten voor het adverteren op TikTok?

Wat ben je maandelijks minimaal kwijt om de hele maand gezien te worden? Hoeveel ben ik kwijt om bijvoorbeeld 100.000 mensen te bereiken?

Laat ik je even meenemen naar wat je kan verwachten zodat jij honderd procent voorbereid kan gaan starten met TikTok Ads.

Standaard kosten om te adverteren op TikTok

De kosten om te adverteren op TikTok starten vanaf twintig euro per dag.

Dat is natuurlijk meer dan jij bijvoorbeeld kwijt bent op Facebook of Google per dag.

TikTok doet dit natuurlijk met een duidelijkere reden.

Want, hoe meer budget jij op de juiste manier besteed, des te meer meer resultaat je boekt en zo blijf je bij TikTok en zeg je wellicht gedag tegen Facebook, de grootste concurrent van TikTok.

Maar dat klinkt natuurlijk allemaal heel rooskleurig.

Even meer budget per dag besteden op de juiste manier.

Maar hoe ga jij dat nou doen?

Zorg sowieso dat het budget er is om de gehele maand te adverteren.

Adverteer jij twee dagen wel, daarna een week niet en daarna twee dagen wel zal jij uiteindelijk zien dat TikTok jouw advertenties nooit optimaliseert en dat jij zelf nooit structureel goede data binnenkrijgt om op te kunnen schalen.

Zorg dat jij dagelijks kan adverteren en de eerste dertig dagen alles kan testen om de juiste angle te vinden. Op die manier vul jij snel jouw pixel en kan jij zien wat er aanslaat in jouw vakgebied.

Twijfel jij nog over jouw strategie of welke stappen jij wil ondernemen? Plan een gratis strategiegesprek in. Wat heb je te verliezen?

Dan even kort wat statistieken.

Ik snap het, jij wil daar niet mee bezig zijn en lekker met jouw core business bezig zijn..

Maar op het moment dat jij zelf TikTok Ads gaat runnen zijn deze dingen van levensbelang.

Zie het als autorijden met een blinddoek op. Je kan wel gas geven en remmen maar of je daadwerkelijk de goede richting opgaat weet jij niet, maar zolang jij niet crasht ga je door.

Oftewel je gaat lekker advertenties draaien en zolang er geen verlies gemaakt wordt (wat jij niet zeker weet zonder kennis) blijf je doorgaan tot dat je opeens ziet dat je grote verliezen hebt geboekt.

Ik neem je even kort mee door vier statistieken waar je naar moet kijken aan het begin.

CPM – Cost per Mille

Cost Per Mille, maar wat zegt die nou en wat is de graadmeter?

Cost Per Mille is de kosten per het weergeven van jouw advertentie aan duizend personen.

Bij Facebook zit je meestal aan het begin met jouw CPM rond de 11 euro.

Bij TikTok? Vaak onder de euro, maar we moeten ook eerlijk zijn. Soms zit het rond de 1.80 euro, ook niet verkeerd toch?

Toch moeten we wat bekennen, TikTok heeft namelijk heel ander publiek.

Mensen zijn op zoek naar leuke filmpjes en staat een filmpje al niet aan na twee seconden, dan zijn ze weg.

Maar toch, stel dat jouw CPM 1.80 euro is op TikTok en 11 euro op Facebook. Toch lekker als jij begint op TikTok met 20 euro per dag.

CPC – Cost per Click

Leuk en aardig die CPM, maar wat gaat het uiteindelijk kosten om iemand door te laten klikken naar mijn website? Wat is dus mijn CPC? (Cost Per Click)?

Hier komt even een klein rekensommetje aan te pas, maar ik ga het je makkelijk uitleggen, let maar op.

En snap je het niet, mag je hier een GRATIS strategie gesprek inplannen waar we het jou in 45 minuten haarfijn en in detail gaan uitleggen, tot dat je het snapt, die belofte geef ik je bij deze.

Op het moment dat jij 20 euro uitgeeft heb je bijvoorbeeld een CTR van 1%. Dat betekent dat 1% van alle mensen die jouw advertentie hebben gezien doorklikt.

Stel jouw CPM is 2 euro. Dus jij bereikt 1000 mensen met 2 euro. Bereik jij dus 10.000 mensen met 20 euro.

Van die 20.000 mensen klikt 1% door. Dat zijn er dus 200.

Dan deel jij die 200 man door jouw 20 euro en daar heb je het.

Een CPC (Cost Per Click) van 10 cent.

Zie je? Zo lastig is het niet.

Maar mijn belofte staat nog steeds, begrijp je het niet? Plan een gesprek in en wij gaan ervoor zorgen dat jij gaat vlammen op TikTok.

CTR – Click Through Rate

”Maar hoeveel mensen klikken gemiddeld door op een goede advertentie?”

Ik snap je vraag en na tientallen bedrijven geholpen te hebben met het opzetten van hun TikTok strategie en advertentie heb ik een goed beeld van wat jij kunt gaan verwachten.

Wij zetten in op een CTR (Click Through Rate) van 1% tot 1.5%.

Op Facebook zie je soms CTR’s voorbij komen van 10%. Maar hoezo op TikTok niet?!

Dan kom ik even terug op het CPM verhaal. Omdat jij met jouw budget véél meer mensen bereikt is het ook niet gek dat jouw CTR daalt.

Aan het begin kent TikTok jouw doelgroep nog niet. Hoe meer jij optimaliseert hoe hoger jouw CTR gaat worden. Uiteindelijk is het ook een avontuur wat er wel en niet werkt.

ROAS – Return on Advertising Spend

Uiteindelijk is dit het allerbelangrijkste. De ROAS (Return On Ad Spend) oftewel de keiharde omzet die jij haalt uit jouw advertenties.

Zoek altijd eerst uit wat jouw Break-Even punt is met alle kosten erbij. Zo weet jij wanneer jouw advertenties winstgevend zijn en wanneer jij een advertentie uit moet zetten omdat jij verlies draait.

Jij gaat natuurlijk voor keiharde winst, breng dus goed in kaart wanneer jij winstgevend bent zodat jij jouw advertentiebudget kan gaan verhogen en door het dak kan gaan.

Schalen

Maar even terugkomend bij de vraag wat adverteren op TikTok kost.

Het is natuurlijk de vraag of jij het als kosten ziet of dat jij het ziet als bron van extra inkomsten.

Want wees nou eerlijk, zodra de machine loopt sta jij toch alleen maar te popelen om er nog meer geld in te gooien zodat de machine door gaat draaien en nog meer winst gaat draaien?

Deze vraag ga ik niet voor je beantwoorden, maar ik heb wel een vermoeden.

Zie jij door de bomen het bos niet meer?

Laten we dan gewoon een vrijblijvende call inplannen. Mijn collega of ik gaan persoonlijk met jou zitten om te kijken welke strategie jouw bedrijf nodig heeft om door het dak te gaan.

Geef niet te snel op als het allemaal te lastig lijkt en het niks voor jou is. Want concurrentie ligt op de loer.

De aanhouder wint.