10 Tips Om Een Succesvolle Facebook Advertentie Te Draaien

Bas Bastiaan
Bas Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Volgens een recent onderzoek van eMarketer zal in 2016 voor het eerst meer dan 50% van de Amerikaanse bevolking Facebook-gebruikers zijn. Dat gezegd hebbende, is het geen verrassing dat Facebook een uitstekend platform is voor merken om hun marketinginspanningen in te investeren.

Met de toenemende mogelijkheden van het advertentieplatform hebben adverteerders verschillende manieren om met Facebook te adverteren om hun doelgroep te bereiken. Ik heb mijn advertentie-ervaring met Facebook verzameld in 10 tips waarmee marketeers rekening moeten houden wanneer ze het platform gebruiken om hun doelen te bereiken.

U vindt enkele van de nieuwste innovaties op het advertentieplatform van Facebook, evenals enkele van de meer traditionele technieken die uw merk kunnen helpen bij het effectief optimaliseren van marketinginspanningen via sociale media.

  1. Vermijd het wegvallen van advertenties

Om de effectiviteit van een Facebook-advertentie te vergroten, met name een direct response-campagne die een gebruiker naar een bestemmingspagina leidt, streeft u ernaar de drop-off zo veel mogelijk te beperken.

Wanneer gebruikers vanuit de advertentie zelf naar een campagnespecifieke bestemmingspagina worden geleid, vindt drop-off vaak om verschillende redenen plaats. Misschien wil een gebruiker geen extra stap zetten door het platform te verlaten om een bepaalde actie te voltooien, of misschien biedt de bestemmingspagina een totaal andere ervaring dan de gebruiker had verwacht.

Een gebruiker naar een bestemmingspagina leiden kan een vrij lekkend onderdeel van de trechter zijn, maar er zijn manieren om dit te corrigeren. Cue een van mijn favoriete (en nieuwe) doelstellingen van Facebook-advertenties – Lead Ads.

Met dit soort advertenties kan een gebruiker een specifiek formulier voor het vastleggen van leads invullen zonder zelfs het Facebook-platform te hoeven verlaten – en in slechts twee klikken. Dit is een zeer effectieve manier van adverteren die het wegvallen van advertenties kan voorkomen, waardoor het succes van uw inspanningen wordt vergroot.

Door dit proces te stroomlijnen en het conversieproces voor gebruikers te vereenvoudigen, is de kans veel groter dat een gebruiker de gewenste actie van de advertentie uitvoert. Leadadvertenties zijn redelijk aanpasbaar en stellen u in staat om de informatie vast te leggen die normaal zou worden vastgelegd in formuliervullingen op een bestemmingspagina met een direct-response-advertentie.

Nog een punt om in gedachten te houden wanneer u uw drop-off-percentages probeert te verlagen: zorg ervoor dat uw inhoud op merk blijft. Het is zo belangrijk om de gebruiker een ervaring te bieden die duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is, anders loop je het risico dat ze weggaan.

  1. A/B-test

Als u doorgaat met het wegvallen van advertenties, stelt u dat u geen probleem heeft om verkeer naar de pagina te leiden, maar dat uw werkelijke aantal leads daar niet echt een weerspiegeling van is.

Eerst moet u uitzoeken waarom dit gebeurt en uw inspanningen daarop afstemmen om uw campagnedoelen te bereiken. Een paar dingen om te overwegen:

a. De algehele look/feel van de landingspagina. Staat het op het merk? Is het verwarrend voor gebruikers?

b. De formuliervelden die vereist zijn voor indiening op de bestemmingspagina.

Hoewel u de informatie wilt vastleggen die u nodig heeft om een lead te kwalificeren of een gebruiker in uw verkooptrechter te integreren, wilt u gebruikers niet afschrikken door om een overweldigende hoeveelheid informatie te vragen.

Probeer een A/B-test uit te voeren met meerdere versies van de bestemmingspagina en vergelijk de prestaties dienovereenkomstig om erachter te komen waarom deze afname of het ontbreken van inzendingen kan optreden. Deze strategie zal u helpen te ontdekken wat het meest effectief zal blijken te zijn bij uw doelgroep.

  1. Maak gebruik van levensgebeurtenissen

Facebook bevat een overvloed aan informatie over wie we zijn als gebruiker.

Door gebruik te maken van de diepgaande kennis die het Facebook-platform heeft over zijn gebruikers en dat kennisniveau te integreren in uw targetingstrategie, kunt u uw doelgroep bereiken via Facebook’s Life Events-targeting.

Als u bijvoorbeeld een verhuisbedrijf of een opslagfaciliteit bent, wilt u zich misschien richten op degenen binnen een specifieke levensgebeurtenis die waarschijnlijk zullen verhuizen of onlangs zijn verhuisd.

Als u producten verkoopt die geschikt zijn voor huwelijksgeschenken, kunt u zich richten op degenen die onlangs zijn verloofd. Deze levensgebeurtenissen op Facebook kunnen helpen om een verfijnder bereik binnen je publiek te creëren.

  1. Eenvoudige en naadloze ervaringen

Creëer een naadloze ervaring die gebruikers door een reis leidt die logisch is. Dit lijkt misschien een simpele logica, maar het zou je verbazen hoeveel merken dit concept niet altijd in overweging nemen.

Als u gebruikers aanmoedigt om uw uitverkoop te shoppen, brengt u ze rechtstreeks naar de uitverkooppagina. Als je aanmeldingen voor nieuwsbrieven promoot, stuur ze dan naar de registratiepagina. Laat gebruikers niet op zoek gaan naar de actie die u hen vraagt te ondernemen – Houd de reis eenvoudig.

  1. De kracht van doelstellingen

Besteed meer aandacht aan de kracht van doelstellingen. Hoewel uw campagne succes kan hebben met meerdere doelstellingen, is er meestal één die het beste werkt.

En hint: als je het niet zeker weet, A/B-test het! Een voorbeeld hiervan is als u een lokale campagne lanceert om te proberen mensen in uw geografische gebied te bereiken. Er zijn een paar manieren waarop u dit kunt bereiken.

Probeer natuurlijk de doelstelling ‘mensen in de buurt van uw bedrijf bereiken’, maar u kunt ook succes boeken met andere doelstellingen, zoals ‘mensen naar uw website sturen’.

  1. Analyseer zowel betaalde als organische inspanningen

In dit geval staat de kaas niet op zichzelf. Het is van vitaal belang dat u alle marketinginspanningen voor sociale media analyseert en optimaliseert , zowel betaald als organisch. We hebben allemaal berichten op een Facebook-pagina viraal zien gaan (DENK – schattige kittens, grappige memes) vaak zonder enige advertentie-uitgaven erachter.

Raak vertrouwd met uw inzichten en overweeg waarom een bepaalde post succesvol kan zijn geweest (of niet) en pas uw organische en betaalde inspanningen daarop aan.

  1. Gebruik de tool voor doelgroepoptimalisatie

De Audience Optimization-tool helpt uitgevers om hun doelgroep beter te bereiken en aan te spreken door de relevantie van dat bericht voor kijkers te verbeteren.

Voor bedrijven die mogelijk meerdere locaties hebben maar één universele Facebook-pagina, is deze tool een must.

Stel dat u bijvoorbeeld 25 locaties in de Verenigde Staten heeft en dat uw publiek per gebied verschilt, moet uw berichtgeving zo zijn afgestemd dat u met elk ervan kunt spreken. De tool Doelgroepoptimalisatie biedt u de mogelijkheid om specifieke berichten alleen zichtbaar te maken voor gebruikers binnen een bepaald gebied, interesse, taal, leeftijd of geslacht, zodat deze alleen worden weergegeven aan de groep die u hebt geïdentificeerd.

Wanneer gebruikers binnen de geselecteerde interesses/demografie uw Facebook-pagina bezoeken, zien ze alleen berichten die voor hen relevant zijn.

  1. Probeer remarketing

Laten we eerlijk zijn: al je inspanningen richten op het converteren van een gebruiker bij het allereerste contactpunt is niet altijd een realistisch doel.

Het is veel waarschijnlijker dat een gebruiker een conversie genereert als hij eenmaal is geïnformeerd over uw merk en een actieve beslissing heeft genomen dat het iets is waarin hij geïnteresseerd is.

Met de remarketingmogelijkheden op het advertentieplatform van Facebook kunt u gebruikers bereiken die eerder interactie hadden met uw merk. merk. Door een advertentie weer te geven aan bestaande gebruikers terwijl ze door Facebook scrollen, blijf je top of mind als je weer met ze communiceert.

Het ideale doel met remarketing is om nog een contactpunt te creëren tussen een specifieke gebruiker en uw merk die resulteert in een conversie, aangezien de bekendheid met uw merk er al is.

  1. Begrijp de nieuwe Facebook-pixel en aangepaste doelgroepen

Om je inspanningen op Facebook effectief bij te houden, zijn er een paar wijzigingen die je moet weten over de trackingpixel en aangepaste doelgroepen.

Hier is het overzicht: er is nu 1 pixel die op elke pagina van uw site zal verschijnen. Wat betekent dit? Minder heen en weer met je ontwikkelteam.

Van daaruit kunt u uw aangepaste doelgroepen rechtstreeks op het Facebook-platform opbouwen.

Houd er rekening mee dat deze wijziging halverwege 2016 definitief zal zijn. Zodra deze migratie naar de nieuwe pixel definitief is, zullen de oudere pixels niet werken, maar als de code op de site blijft staan, kan dit geen kwaad.

  1. Optimaliseer regelmatig

Het is essentieel dat u regelmatig de prestaties van uw marketinginspanningen voor sociale media (zowel betaald als organisch) controleert, zodat u de effectiviteit en efficiëntie ervan kunt verbeteren.

Door een beter begrip te krijgen van wat wel of niet werkt, behaalt u de beste ROI op uw advertentie-uitgaven en verbetert u het succes van uw algehele inspanningen op Facebook. Marketing op Facebook kan ongelooflijk effectief zijn om uw publiek te bereiken, maar als het niet correct wordt gedaan, zullen uw inspanningen geen echte waarde voor uw bedrijf opleveren.

Neem de tijd om best practices te volgen en blijf tegelijkertijd op de hoogte van de nieuwste innovaties van het platform om de best mogelijke advertenties te produceren.