Starten met Google Ads: Gebruik Deze 19 Effectieve Tips

Arjen Smit
Arjen Smit
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Ben jij jezelf bewust van Google Ads en de kracht hiervan? Wil je graag starten met Google Ads, maar weet je nog niet echt hoe en waar je moet beginnen? Geen probleem, we hebben allemaal ooit eens op dat punt gestaan!

Om je op weg te helpen geef ik je vandaag 19 effectieve tips die jij direct kunt toepassen om te starten met Google Ads!

19 effectieve tips om te starten met Google Ads

Alright, je ziet de kracht in van Google Ads en je weet wat Google Ads precies zijn. Dan ga ik je nu helpen met 19 effectieve tips die jij direct kunt gebruiken om te starten met adverteren via Google!

1,

2,

3,

Go!

1. Zorg voor een relevante landingspagina

Je landingspagina is een belangrijk onderdeel van je Google Advertenties. Je Advertentie kan een 10 zijn maar als je landingspagina een 1 is heb je helemaal niks aan je mooie advertentie. Zorg ervoor dat je content op de landingspagina relevant is aan je advertentie.

2. Optimaliseer je Negatieve Zoekwoorden

Negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden waar je niet op gevonden wil worden.

Bijvoorbeeld als je “leren schoenen” verkoopt wil je niet dat je advertentie tevoorschijn komt met het zoekwoord “stoffen schoenen”. Check elke dag de zoektermen van je lopende campagnes, zie je een zoekwoord dat niet relevant is aan je product/dienst?

Voeg deze dan direct toe aan de negatieve zoekwoorden lijst. Op deze manier zorg je ervoor dat je advertentie steeds relevanter word en dus steeds beter door Google herkend word.

3. Gebruik de juiste zoekwoordopties voor je zoekwoorden

Er zijn 3 soorten zoekwoordopties:

  • Breed zoeken
  • Zoeken op woordgroep
  • Exact zoeken

Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoordopties gebruikt voor de doelen van je campagne

4. Begin alleen met opschalen als je campagne goed loopt

Stel je campagne loopt niet zo lekker, ga dan niet het volgende denken: “Misschien als ik het budget ga verhogen gaat mijn campagne ineens wel goed lopen”. Nul plus nul is nog steeds nul.

Door het budget te verhogen van een slecht lopende campagne zul je niet ineens betere resultaten zien en gooi je alleen maar meer geld weg. Begin alleen met het opschalen van je campagne als deze ook goed loopt, op deze manier zorg je voor een stabiele groei.

5. Gebruik relevante ad-extensies

Er zijn veel verschillende soorten ad-extensies, zorg dat je de juiste extensies gebruikt voor de doelen van je campagne.  

6. Gebruik SKAG’s (Single Keyword Ad Group’s)

SKAG’s zijn zoals je al aan de naam kunt zien advertentie groepen met een enkel zoekwoord. Op deze manier zorg je voor een duidelijk overzicht in je campagne structuur en kun je ook op een gemakkelijke manier je campagnes optimaliseren.

7. Zorg voor een duidelijke campagne indeling

De indeling van je campagnes is een belangrijk onderdeel van Adverteren op Google. Zonder een duidelijke campagne indeling creëer je alleen maar chaos en zul je ook weinig overzicht hebben over je campagnes. Door meer rust te creëren in je campagne indeling zul je ook meer overzicht en meer resultaten genereren.

8. Maak een optimalisatie planning

Maak in Excel een planning voor het optimaliseren van je campagnes, op deze manier creëer je een ritme in je optimalisaties voor Google Ads. Een snel voorbeeld van een goede planning zou het volgende kunnen zijn:

Elke dag: Zoekwoorden toevoegen aan de negatieve zoekwoordenlijst

Elke week: Biedingen optimaliseren

Elke maand: Checken of de conversies nog juist getrackt worden

9. Stop een campagne niet te snel

Geef niet te snel op als een campagne niet goed loopt, Google heeft vaak de tijd nodig om te kunnen optimaliseren.

10. Gebruik RSA’s (Responsive Search Ads)

Responsive Search Ads zijn zoekadvertenties die opgemaakt zijn uit meerdere titels en beschrijvingen. Google roteert in alle mogelijke combinaties van titels en beschrijvingen en test zelf welke combinaties het beste werken voor je doelstellingen.

Na 30 juni 2022 kun je geen uitgebreide tekstadvertenties meer maken of bewerken (ETA’s), dus daarom is het verstandig dat je je volledig gaat richten op Responsive Search Ads.

11. De KISS strategie

KISS staat voor: Keep It Simple Stupid. Maak alles niet te ingewikkeld, hou het simpel en je zult vanzelf de resultaten zien. Ga vooral niet te moeilijk denken en test eerst de basis.

12. Breidt je zoekwoorden uit

Test altijd nieuwe zoekwoorden, pauzeer slecht lopende zoekwoorden en BLIJF TESTEN.

13. Test verschillende advertenties naast elkaar

Zorg dat je altijd minimaal 2 advertenties per advertentie groep hebt lopen zodat je kunt kijken welke van de 2 het beste presteert en pauzeer de andere. Maak dan weer een nieuwe advertentie en test deze samen met de winnaar. Op deze manier blijf je testen en blijf je ook optimaliseren. Er bestaat geen perfecte advertentie.

14. Check of alle links nog werken

Check minimaal elke maand of alle links in je advertenties nog werken, op deze manier gooi je geen geld weg.

15. Hou je resultaten (correct) bij

Wat heb je aan je advertenties als je geen resultaten bijhoud? Vrij weinig. Zorg ervoor dat je altijd de juiste conversie-tracking gebruikt zodat je kunt meten wat je advertenties opleveren.

16. Schakel niet te snel over naar automatische bied strategieën

Een automatische biedstrategie zorgt ervoor dat google zelf gaat optimaliseren voor maximale conversies, klikken, vertoningen etc. Hier zou ik zelf mee wachten aangezien je Google eerst moet voorzien met genoeg data om te kunnen optimaliseren.

Mijn advies zou zijn om te beginnen met de handmatige CPC biedstrategie, op deze manier heb je volledige controle over je biedingen. Ook kun je op deze manier gemakkelijk correcte data verzamelen voor eventueel een automatische biedstrategie in de toekomst.

17. Adverteer op je eigen merk

Dit noemen wij ook wel branded search campagnes. Branded search campagnes zijn Google campagnes die puur gericht zijn op de zoekwoorden van je merk. Mensen zoeken niet alleen naar je producten/diensten maar ook naar je merk, dus zorg ervoor dat klanten direct bij je website kunnen komen met gebruik van een branded search campagne.

Normaal gesproken liggen de kosten per click en de kosten per aankoop van branded search campagnes zeer laag. Dus het is zeker een aanrader om te gaan adverteren op je eigen merk!

18. Hou concurrenten in de gaten

Het is belangrijk om concurrenten goed in de gaten te houden zodat je hier zelf op in kunt spelen. Hoe kun jij je advertentie net een stukje aantrekkelijker maken dan je concurrent? Zoek dit uit en zorg ervoor dat je er alles aan doet om beter te zijn dan je concurrenten

19: Adverteer op het merk van je concurrent

Een slimme strategie om te gebruiken is het adverteren op het merk van je concurrent. Als je concurrent niet adverteert op zijn eigen merk ligt hier een grote kans voor je onderneming. Je kunt met deze strategie alle mensen die naar een concurrent op zoek zijn in contact laten komen met je eigen bedrijf.

Ik zou dit zeker gebruiken als je concurrent niet adverteert op zijn eigen merk.

Let’s get ready

Alright, inmiddels heb ik je op weg geholpen met 19 effectieve tips om te starten met Google Ads die wij op dagelijkse basis ook gebruiken voor onze klanten en voor ons zelf.

Nu ben ik wel benieuwd… ga je zelf aan de slag met Google Ads of ben je bang dit (nog) niet gaat lukken?

Heb je zelf nog niet voldoende kennis?
Ben je te druk en besteed je het liever uit?
Twijfel je aan je campagnes?

Plan dan eens een gratis consultancy gesprek in van maar liefst 45 minuten. Dan kijken onze specialisten graag eens met jou mee om te kijken naar jouw huidige Google Ads campagnes en of hier voldoende potentie in zit.

Geloof me, je hebt niks te verliezen…