Wanneer mensen een nieuwe campagne maken in Google Ads verwachten ze vaak in de eerste week of eerste twee weken al resultaten. Hoewel ze er vaak achter komen dat het dan nog niet eens echt van de grond is gekomen. Als je dit meemaakt in je campagnes geef dan niet direct op. De meeste Google Ads Experts zijn het met elkaar eens dat het tot 3 maanden kan duren voordat een campagne pas volledig volwassen is.
Het kan ook zeker voorkomen dat je heel vroeg al goede resultaten ziet, het is kritiek dat je hier goed op in speelt en de juiste stappen neemt.
Hoe weet ik wanneer mijn campagnes succesvol gaan zijn?
De meeste bedrijven kunnen geen maanden wachten totdat ze pas goede resultaten gaan zien, dus daarom is het belangrijk dat je de campagnes kunt herkennen die veel vroege potentie hebben. Onthoud wel dat Google de tijd nodig heeft om te kunnen leren, dus maak geen grote veranderingen in de eerste paar weken. Patience is key.
Je zult pas echt meetbare resultaten zien in de eerste maand van je lopende campagnes. Als je in de eerste maand 200-300 clicks haalt met je zoekwoorden zit je op het goeie pad. Als je dit niet haalt in de eerste maand is het nog niet te laat maar je moet dan wel even wat onderzoek gaan doen naar je zoekwoorden.
Het is belangrijk dat je in Google Ads zelf de kolommen goed hebt ingesteld voor het onderzoek van de zoekwoorden. Zorg dat Kwaliteitsscore, Ervaring op landingspagina en Advertentierelevantie aan zijn gevinkt. Als je voor 1 van deze categorieën niet goed scoort zul je dit moeten optimaliseren.
Hoe belangrijk is de CTR voor je Google Ads campagnes?
Click-through rate (CTR) is heel belangrijk voor goede resultaten uit Google Ads, CTR word steeds belangrijker naar mate hoe langer jij je campagne hebt lopen. Dit heeft ook invloed op de kwaliteit score van je advertenties. Zorg er daarom voor dat je zoekwoorden met een slechte CTR uit zet en steeds nieuwe zoekwoorden blijft proberen, op deze manier blijf je altijd optimaliseren en nieuwe betere zoekwoorden testen.
Maar voordat je gaat focussen op het verbeteren van de CTR, zijn er nog 2 andere factoren die nog belangrijker zijn dan de CTR. Dit is je advertentierelevantie en de ervaring op landingspagina.
Gebruik je zoekwoorden die voorkomen in je titels en beschrijvingen? Zijn deze zoekwoorden ook aanwezig op je site? Als je geen “ja” kunt antwoorden op 1 van deze vragen zul je eerst dit moeten oplossen.
Wat is een “leer fase” en hoelang duurt dit?
Wanneer je net start met je Google Ads moet je je voorbereiden op de leer fase die Google hanteert, dit kan namelijk een tijdje duren. Het kan namelijk voorkomen dat je advertenties afgekeurd worden, als dit het geval is heb je iets gedaan wat Google niet wil hebben. Daarom moet je altijd goed checken of je de richtlijnen van Google volgt en dit niet aan het overtreden bent. Als je advertenties niet afgekeurd worden duurt het vaak nog 1-2 dagen voordat je advertenties pas echt live zijn.
Wat moet je doen nadat je Google advertenties zijn goedgekeurd?
Wanneer je advertenties zijn goedgekeurd, zijn er nog steeds een aantal dingen die je moet doen om je advertenties de goede richting op te sturen. Allereerst is het belangrijk om een negatieve zoekwoordenlijst te maken met zoekwoorden die niet relevant zijn voor de product/dienst die je aanbied. Dus dit zijn zoekwoorden die niks te maken hebben met hetgeen wat jij aan het adverteren bent.
De volgende stap die je kunt nemen is aandacht besteden aan het demografische gedeelte. Heb jij een doelgroep die je absoluut niet je advertenties wilt laten zien? Sluit deze dan uit en zorg er dan ook voor dat deze doelgroep de advertentie niet te zien gaat krijgen.
Wat kun je de komende 3 maanden verwachten? En hoe optimaliseer je Google Ads in deze tijd.
De komende 3 maanden zijn erg interessant, omdat je allerlei nieuwe zoekwoorden te zien gaat krijgen. Sommige zullen slecht zijn en moeten aan de negatieve zoekwoordenlijst worden toegevoegd. Maar er zullen ook een paar nieuwe goed presterende zoekwoorden tussen zitten die je juist in je lopende campagne wilt hebben. Ook al zijn dit kleine aanpassingen aan je lopende campagne is dit wel belangrijk om te blijven doen. Grotere aanpassingen die je zou kunnen doen zijn bijvoorbeeld: Je biedingen verhogen of verlagen en je landingspagina optimaliseren voor conversies.
Zie je het niet zitten om dit allemaal zelf te doen? Laat het doen!
Het managen van Google Ads campagnes is niet voor iedereen en kan extreem veel tijd en energie kosten. Als je zelf niet deze aanpassingen en optimalisaties kunt toepassen is het vaak het slimste om een marketing bureau in te schakelen die je kan helpen met, het opzetten van campagnes, conversies bijhouden op je site, zoekwoordonderzoeken uitvoeren en nog veel meer. Dit kan je veel tijd en energie besparen, zodat je zelf verder kunt met andere dingen binnen je bedrijf.