Hoe Krijg Je Meer Klanten Als Ondernemer? 4 Bewezen Manieren!

Mark Kooijman
Mark Kooijman
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

In deze blog ga ik je uitleggen hoe je aan meer klanten kan komen als ondernemer! Dit zijn 4 bewezen manieren die per direct toegepast kunnen worden in welke business dan ook.

Elke ondernemer wil meer klanten, maar waar haal je nieuwe klanten vandaan? Ik geef je vandaag 4 bewezen manieren om je klantenbestand een boost te geven. Belangrijk is: inleven, meedenken en oplossen. Want het gaat niet om jou, maar om de klant!

1. Bepaal je USP’s (Unique Selling Points)

Wat maakt jou anders dan je concurrenten? De voordelen om met jou samen te werken tegenover andere weet je vaak wel te vertellen, maar zijn ze ook echt onderscheidend tegenover jou eigen concurrenten?

Bepaal heel goed voor jezelf wat je uit wilt stralen, wie jijzelf of jij als bedrijf wilt zijn en wat je uit wilt stralen in de markt. Het is belangrijk dicht bij jezelf te blijven, alleen dan komt het verhaal oprecht over. Wanneer jij weet jouw usp’s zijn, wat de juiste uitstraling is en wat dus de klant is die bij jou usp’s past, kan het verkopen beginnen, Lets get fishing!!

Tips:

– Blijf dicht bij jezelf. Echtheid straal je uit en kun je waarmaken. Klanten prikken door reclamepraat heen.
– Vraag aan nieuwe klanten hoe ze bij je terecht zijn gekomen. Dat levert waardevolle informatie op.
– Verplaats je in de klant: wat heeft hij of zij aan dit product of deze dienst? Welk probleem lost het op?
– Onderzoek jou klant en de niche van de klant. Welke ontwikkeligen zijn er? Waar kan jij bij helpen?

2. Zorg voor constante acquisitie

Acquisitie.. een van de belangrijkste dingen in jouw business. Het kan op veel verschillende manieren, welke is de beste? Dat is voor elk bedrijf anders, maar een ding is zeker… acquisitie moet constant zijn om goed te resultaat te behalen en te blijven behalen. Zonder acquisitie geen nieuwe leads, dus geen nieuwe potentiele klanten en dus geen nieuwe klanten… You get the point!

Koude acquisitie oftewel klanten bellen en mailen is de meest bekende acquisitie die er is. Dit wordt in elke niche al jaren toegepast en blijkt zeer succesvol. Naarmate de jaren vorderen is het wel steeds moeilijker geworden door diverse redenen. Denk hierbij aan verschillende nieuwe manieren van acquisitie, etc. Maar nog steeds ben ik ervan overtuigd dat je minimaal 1 a 2 uur per dag bezig moet zijn met koude acquisitie doormiddel van bellen en/of mailen!

Tips:

– Geduld, geduld en geduld!
– Zorg dat mensen je iets gunnen. Arrogantie en een groot ego helpen daarbij niet.
– Denk in oplossingen voor je gesprekspartner, ga niet alleen je product aanprijzen.
– Werk in een gesprek altijd toe naar een doel, bijvoorbeeld een kennismaking of follow-up.
– Verkopen is het opbouwen van een relatie: zorg voor een klik en investeer voldoende, dat betaalt zich vanzelf terug.

3. Klanten genereren via social media

Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest & Linkedin, allemaal platformen waar jou nieuwe klant zich kan bevinden. Maar welke platformen ga jij als ondernemer inzetten om meer klanten te genereren? Simpel… Lees je in.. Welk platform gebruik jouw ideale klant? Wat zou jouw klant in potentie kunnen gebruiken als verkoop platform? Welk platform zou jouw potentiele klant zelf het meest gebruiken om researsch te doen over zijn/haar business? Allemaal vragen waarnaar je onderzoek kunt doen.

Na het onderzoeken van jouw klant zijn behoeftes is het belangrijk deze platformen in ta gaan zetten. Net als bij de koude acquisitie, push niet te veel… Jouw potentiele nieuwe klant moet een goed gevoel krijgen bij het bedrijf en geinteresseerd zijn om eventueel een gesprek aan te gaan, zijn /haar gegevens achter te laten of een offerte aan te vragen of misschien gelijk wel een product te kopen. Keep it stupid simpel!

Do’s and Dont’s

Do’s

– Vraag tevreden klanten om een aanbeveling op Linkedin, Trustpilot, etc. te schrijven. Wie blij was met je werk, zal dat graag doen!
– Vertel op alle sociale media platformen een unieke boodschap: een regel waaruit blijkt welk probleem je oplost en wat het voor wie oplevert
– Voeg een call to action toe aan jouw bericht, zodat de persoon die het bericht ziet getriggerd kan worden.
– Zorg voor doelgerichte content

Dont’s
– Linkedin of TrustPilot aanbevelingen over elkaar schrijven. Die zijn ongeloofwaardig.
– Denken dat het na 1 campagne allemaal vanzelf gaat. Wees constant actief aanwezig op social media!
– Probeer niet te verkopen aan een koude lead, maak ze warm en pak ze vervolgens in met waarde.
– Don’t be a cowboy…..

4. Doe iets extra’s voor je klanten

Bij de vorige punten zijn we vooral ingegaan op het punt hoe je meer klanten kan krijgen als ondernemer doormiddel van acquisitie… But that’s not all! Je kan als ondernemer natuurlijk ook meer klanten krijgen door tevreden klanten te houden. Laat me je een klein voorbeeld geven

Optie 1: Elke maand ontvang je 20 klanten voor 6 maanden lang, maar in elke maand lopen er ook weer 10 weg. Dit betekent dat jij als ondernemer zeker aan het groeien bent, namelijk 6 maanden x 10 overgebeleven klanten per maand is 60 klanten in een half jaar tijd, gefeliciteerd… maar het kan beter!

Optie 2: ELke maand ontvang je weer 20 nieuwe klanten voor 6 maanden lang. Door iets extra’s te doen voor je klanten en ze op een andere manier tevreden te houden weet jij van de 10 ontevreden klanten er toch 5 binnen te houden. Met als gevolg: 6 maanden x 15 overgebleven klanten per maand is 90 klanten.

Conclusie: Door optie 2 toe te passen heb je in een tijd van 6 maanden dus 30 klanten extra! Reken voor jouw specifieke bedrijf maar eens uit hoeveel extra euro omzet dit is, en natuurlijk…. Dit is een makkelijke rekensom, maar zeker niet onhaalbaar.

Hoe ga je dit dan aanpakken? 1 woord: Overdeliveren.

Tips:
– Doe iets extra’s, geef klanten een belevenis! Stuur een kaart, bak een taart, geef een kleinigheidje.
– Contact! Zorg voor veel contact momenten met verschillende schakels uit het team, jouw klant moet betrokkenheid voelen!
– Compenseer, Werkt A niet? Geef B er (tijdelijk) gratis of met korting bij. Doe er alles aan de klant tevreden te houden
– Wees eerlijk en geef inzichten. Draai er niet te veel omheen en wees open en eerlijk naar de klant!

Bedankt voor het lezen van deze blog! Ik weet zeker dat jij met deze 4 tips stappen gaat maken met jouw business. Ik hoop je snel te zien bij mijn volgende blog: 3 Verkoop Technieken voor Gegarandeerd Extra Omzet! Talk Soon!

Mark Kooijman – Head of Sales bij Blue Shark