Koude Acquisitie: 3 Effectieve Manieren (TIP)

Livai Vos
Livai Vos
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Koude acquisitie, werkt dat nog of is het echt tijd om dit links te laten liggen?

In dit artikel geef ik je 3 manieren hoe jij meer verkoopafspraken kunt maken door middel van koude acquisitie (cold outreach).

Ik zal je vast verklappen dat het nog steeds werkt om aan koude acquisitie te doen! Het is hard werken en mensen zijn wat achterdochtiger geworden, maar als jij daadwerkelijk een goed product/dienst hebt, mensen wil helpen en creatief kunt zijn, dan kun jij vandaag nog starten met koude acquisitie.

Laten we direct beginnen met de eerste strategie.

Strategie 1: Cold eMailing | Sterke e-mail(s)

Het opzetten van een sterke binnenkomer is belangrijk!

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede eerste mail. Dit begint bij het onderwerp van je bericht. Dit is het eerste wat door de desbetreffende persoon wordt gelezen, dus zorg ervoor dat deze pakkend is.

Het onderwerp moet gelijk de aandacht van een persoon trekken, diegene moet denken ”dit is interessant, dit wil ik lezen”. Vervolgens is de opening van een bericht ook belangrijk, hoe spreek je diegene aan?

Je kan gaan voor het standaard en saaie ”beste meneer/mevrouw”, maar je kan er ook voor kiezen om gelijk met de deur in huis te vallen door met alleen ”hey” of ”hi” te beginnen. Een extra goede binnenkomer is als je de naam weet van de persoon waar je mail aan gericht is, dit trekt altijd interesse.

Vervolgens is het belangrijk dat je bericht kort, maar krachtig is. Niemand heeft zin om een half boekwerk te lezen, dus zorg er voor dat je boodschap krachtig en duidelijk is. Vermeld in het bericht wat jij te bieden hebt en zorg ervoor dat dit duidelijk geformuleerd staat.

Daarnaast is het slim om je bericht interessant te maken, de persoon die het leest moet meer te weten willen komen over wat jij diegene kan bieden. Het is de bedoeling dat diegene contact met je op wil nemen, zodat jij uiteindelijk je diensten kan verkopen.

Tot slot, is het verstandig om één of meerdere follow-ups te sturen. De meeste mensen laten de eerste mail vaak aan hun voorbij gaan, dus zorg er ook bij je follow-ups voor dat het onderwerp van je bericht pakkend is. Kom in de follow-ups terug op de voorgaande berichten, zodat diegene weet waar je het over hebt.

Strategie 2: Cold Calling | Bellen

Bellen. Ouderwets? Ja! Saai? Ja! Hier de gouden tip!

Om een bedrijf op te bellen en eerst lief, leuk en aardig te doen om vervolgens pas je verhaal te kunnen doen waarom je nou echt belt en dan nog afgewezen te worden, blijft vermoeiend.

Om die reden is het slim om eerst een aantal mails te sturen. Doordat je deze mails stuurt, kan je als het ware gelijk met de deur in huis vallen. Zodra diegene opneemt en je gegroet heeft, begin je gelijk over wie je bent, van welk bedrijf je bent en vraag je of diegene jou berichten heeft gelezen.

Dit scheelt een hoop moeite en tijd, plus diegene weet vaak gelijk waarom je belt. Omdat je de mails hebt gestuurd kan je als het ware eigenlijk gelijk ter zake komen, maar pas op!

Hou ook dit kort, maar krachtig. Zorg ervoor dat het interessant blijft voor de desbetreffende persoon en zorg ervoor dat hij meer te weten wil komen. Doordat je het tijdens dit belletje interessant houdt en niet te veel prijs geeft is de kans groter dat diegene met jou een vervolggesprek aan wil gaan.

Dit geeft jou de mogelijkheid om je verkoop zo goed mogelijk uit te voeren. Tot slot, begin nooit over prijzen aan de telefoon. Zodra je dit doet zonder dat mensen weten of datgeen wat jij verkoopt probleemoplossend voor hun is, kan dit afschrikken.

Ook is het zo te makkelijk om iets af te wijzen of om het te vergelijken met een ander aanbod.

Strategie 3: Sociale media

Sociale media. Wie zit er tegenwoordig niet op?! Doordat er zo veel interactie op sociale media is, is dit ook een mooie kans om zo eventueel bedrijven te benaderen.

Denk er wel aan, dat er een heleboel mensen in de DM van een bedrijf ”sliden”, dus zorg er ook hiervoor dat je een goede binnenkomer hebt. Om op te vallen is het slim om iets op te merken waarvan je denkt dat iets beter kan en daar vervolgens een tip over te geven.

Dit trekt vaak de aandacht van mensen en het laat zien dat je verstand van zaken hebt. Ook laat je op die manier heel onschuldig merken dat je wat aan hebt te bieden en is het makkelijk om er over te beginnen.

Naast het feit dat dit een goede binnenkomer is voor jezelf, trekt dit ook de interesse van het bedrijf waar jij contact mee opneemt. Zodra dit bedrijf naar meer vraagt, leg je kort uit wat je doet en vertel je dat het je leuk lijkt om eens kennis te maken.

Als alternatief voor een bericht kan je een filmpje van jezelf maken, waar je in het kort iets verteld over wie jij bent en het feit waarom jij het desbetreffende bedrijf benaderd. Tot slot, is het ook hier verstandig om een follow-up te sturen, hetzij een bericht of nog een filmpje, omdat er bedrijven zijn die dagelijks tientallen of honderden berichten krijgen.

It’s a numbers game

Uiteindelijk gaat het erom dat jij bepaald welke strategie het beste werkt voor jou als ondernemer en voor jouw bedrijf. Vervolgens is het gewoon een kwestie van doen. Hard werken, creatief zijn en de tijd erin stoppen die het vereist.

Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je iedere dag minimaal 100 mensen koud wil bellen en onthoudt dat de regelgeving omtrent koude acquisitie zo nu en dan veranderd, zorg dus dat je hiervan op de hoogte bent! (er zit een verschil tussen B2C en B2B).

Geen zin in koude acquisitie?

Ben je er na het lezen van dit artikel van overtuigd dat er wat moet veranderen binnen jouw bedrijf? Heb je behoefte aan extra klanten, maar heb je geen zin om iedere dag het moeilijke werk zoals koude acquisitie te doen?

Dan is het tijd om slim te spelen en te zorgen dat je een automatisch verkoopsysteem kunt bouwen.

Je weet wel, een systeem die dagelijks nieuwe, warme leads naar jouw inbox verstuurt. Sterker nog, leads die uit zichzelf een afspraak maken in jouw agenda. Deze leads staan te popelen om klant te worden bij jouw bedrijf.

Een systeem die ongelimiteerd schaalbaar is zonder er per definitie meer tijd in te steken.

Klinkt als een sprookje? Niet helemaal.

Ik kan me voorstellen dat je enorm benieuwd bent hoe jij dit voor jouw bedrijf kunt toepassen.

Ontdek hier hoe er een automatisch verkoopsysteem voor jouw bedrijf gemaakt kan worden.