Welke Google Ads Campagnes Zijn Er En Hoe Kies Je De Juiste? (Must-Read)

Arjen Smit
Arjen Smit
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Tenzij je onder een steen hebt geleefd de laatste 15 jaar, heb je zonder het door te hebben gehad allemaal verschillende soorten Google Ads gezien. Je hebt vast wel een keer doorgehad dat je op zoek bent naar een paar schoenen van Nike en dat je ineens allemaal advertenties krijgt te zien van Nike schoenen… toeval? Nee. Dit is het algoritme van Google en de advertenties die hier handig gebruik van maken om te zorgen dat jij het product gaat kopen waar je naar op zoek bent.

Google Ads lijkt in het begin behoorlijk ingewikkeld, maar als je eenmaal de basis onder de knie hebt kun je een heel eind komen. Dus daarom is het slim om bij de basis te beginnen en niet direct te moeilijk gaat denken. KEEP IT SIMPLE. Daarom beginnen we in dit artikel bij het begin, en dat is een Google campagne kiezen. Maar hoe kies je nou de juiste? En welke verschillende soorten Google campagnes zijn er allemaal? Met behulp van dit artikel kun je het campagnetype kiezen dat aan jou advertentiebehoeften voldoet.

Welke Google Campagnes zijn er?

Laten we beginnen met de soorten campagnes binnen Google Ads, we kunnen namelijk kiezen uit 8 verschillende soorten Google campagnes:

1. Zoeknetwerk campagnes – tekstadvertenties in de zoekresultaten
2. Display-campagnes – beeldadvertenties op websites
3. Videocampagnes – adverteren op YouTube
4. Shopping-campagnes – vermeld je producten op Google
5. App-campagnes – promoot je app via verschillende kanalen
6. Lokale campagnes – trek meer mensen naar je fysieke winkel/locatie
7. Slimme campagnes – automatiseer je campagnes
8. Maximale prestaties – alle kanalen in 1 campagne

Oke heel leuk dat je nu alle soorten Google campagnes weet, maar welke campagnes passen nou bij mijn doelstellingen en KPIs? Dat ga ik je nu exact uitleggen.

Waarom zou je zoeknetwerk campagnes kiezen?

Zoeknetwerk campagnes zijn zeer geschikt om meer sales, leads of verkeer naar je website te realiseren. Omdat je advertenties laat zien aan mensen die actief op zoek zijn naar de producten/diensten die jij aanbied.

Meer sales en leads:

Door middel van zoeknetwerk campagnes kun je meer sales en leads genereren.

Erg specifieke targeting:

Doordat mensen echt specifiek op zoek zijn naar een product, is het erg winstgevend om in te spelen op de behoefte van de klant.

Gebruiksvriendelijk:

Zoekadvertenties kun je gemakkelijk zelf opzetten als je het gewoon simpel houd en niet teveel onnodige dingen gaat toevoegen. Hou het simpel en de resultaten zullen komen.

Kies bijvoorbeeld alleen relevante zoekwoorden die echt bij je product passen. Bijvoorbeeld: verkoop je alleen zwarte nike schoenen?

Ga dan niet adverteren op het zoekwoord “Nike schoenen” maar adverteer dan op “zwarte nike schoenen” dit zoekwoord is veel relevanter aan je product, en hierdoor zullen je klanten ook meer gericht zijn op de ideale klant.

Waarom display-campagnes?

Met display-campagnes kun je visueel aantrekkelijke advertenties maken en deze plaatsen op miljoenen websites, apps en eigendommen van Google (Zoals Gmail en YouTube).

Display-campagnes zijn daarom ook een goede keuze als je je merkbekendheid wilt vergroten en steeds maar ‘in the picture’ wilt blijven van je klanten, zodat ze je niet vergeten.

Waarom videocampagnes?

Je kent ze vast wel: YouTube advertenties. De advertenties die je te zien krijgt vaak voordat een video begint.

Lijkt het je interessant om hier een video van jou product/dienst neer te zetten? Dat kan! En dit is niet zo duur/ingewikkeld als je denkt dat het is. Google bied de mogelijkheid om gemakkelijk je eigen video’s op YouTube te kunnen adverteren.

Ben je geïnteresseerd in meer merkbekendheid, sales en leads? Kies dan voor videocampagnes! Tip: doe dit alleen als je professionele video’s hebt en goeie content.

Waarom shopping-campagnes?

Shopping-campagnes zijn een goede keuze omdat je de klant direct een overzicht laat zien van hoe het product eruit ziet, hoe duur het is en de eigenschappen hiervan.

Shopping-campagnes worden weergegeven in de zoekresultaten en op het tabblad Google Shopping. Op zoek naar meer sales en leads? Dan is shopping een zeer goede keuze voor jou. Tip: gebruik visueel aantrekkelijke product afbeeldingen om de klant direct een goeie indruk te geven van jou product.

Waarom app-campagnes?

App-campagnes zijn ideaal om nieuwe mensen te vinden die je app willen installeren op hun telefoon. Dit natuurlijk met de doelstellingen dat deze mensen meer verkopen in de app gaan genereren.

Heb je een app en wil je deze graag aanbieden aan meer mensen? Wacht dan niet langer en maak gebruik van app-campagnes. Profiteer van meer installaties, aanmeldingen en sales.

Waarom lokale campagnes?

Heb je een fysieke winkel en wil je deze graag online promoten zodat je meer mensen trekt?

Kies dan voor lokale campagnes van Google Ads. Gebruik lokale campagnes om je voorraad te promoten en mogelijke klanten naar je fysieke winkel te trekken. In deze advertenties zien mensen gedetailleerde locatiegegevens zodat ze precies zien waar ze moeten zijn voor welke producten/diensten.

Dus heb je een fysieke winkel en adverteer je deze winkel nog niet op Google? Wacht dan niet langer en begin met adverteren!

Waarom slimme campagnes?

Heb je weinig ervaring met Google of weinig tijd, en wil je het liefst zoveel mogelijk door Google laten doen? Kies dan voor slimme campagnes. Geef je bedrijfsgegevens op en maak een paar advertenties en klaar is kees.

Google selecteert vervolgens zelf de targetingopties die je de beste resultaten zullen opleveren. Zo simpel kan het zijn!

Waarom campagnes voor maximale prestaties?

Hiermee kun je toegang krijgen tot alle kanalen van Google via 1 campagne die ook nog eens automatisch optimaliseert.

Te mooi om waar te zijn?

Nee, dit is ook een optie die Google aanbied maar let wel op op het volgende…

Om dit te kunnen gebruiken moet je wel al een tijdje verschillende soorten campagnes hebben lopen met veel conversies. Omdat deze campagne al op bestaande doelen is ingericht heb je al wel bestaande data nodig om dit te laten werken.

Dus wil je graag in 1 keer alle kanalen van Google benutten? Kies dan voor een campagne voor maximale prestaties.

Ik hoop dat het nu allemaal duidelijk voor je is, en dat je weet welke campagne je moet maken om jouw doelstellingen te halen!

Zie je het niet zitten om dit allemaal zelf te doen? Laat het doen!

Het managen van Google Ads campagnes is niet voor iedereen en kan extreem veel tijd en energie kosten.

Als je zelf niet deze aanpassingen en optimalisaties kunt toepassen is het vaak het slimste om een marketing bureau in te schakelen die je kan helpen met, het opzetten van campagnes, conversies bijhouden op je site, zoekwoordonderzoeken uitvoeren en nog veel meer. Dit kan je veel tijd en energie besparen, zodat je zelf verder kunt met andere dingen binnen je bedrijf.

Maar, voordat je iemand inschakelt om jouw Google Ads campagnes over te nemen, lees dan eerst onze 7 red flags waar je rekening mee moet houden voordat je een agency inschakelt!