Facebook Targeting: Welke Opties Zijn Er?!

Levi van de Steeg
Levi van de Steeg
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

De juiste mensen bereiken via Facebook? Hoe werkt dat nou en welke Facebook Targeting opties kun jij gebruiken om de ideale klant te vinden?

Jij als ondernemer bent er natuurlijk ten alle tijden op gericht om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zoveel mogelijk aankopen te genereren of zoveel mogelijk leads binnen te halen.

Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden binnen Facebook, maar laten we deze doelstellingen even als voorbeeld nemen. Bij het adverteren via Facebook (en tegelijkertijd Instagram) is het natuurlijk wel van belangrijk om geen onnodig advertentiebudget te spenderen.

Zeker in het begin niet. We willen doelgericht te werk gaan en daarbij de beste resultaten behalen. Vandaar dat je je wilt focussen op de mensen die daadwerkelijk baat hebben bij jouw product of dienst.

Waarom zou je bijvoorbeeld iemand willen bereiken met sport gerelateerde advertenties terwijl diegene hier wellicht helemaal niet geïnteresseerd in is? Dat is natuurlijk volstrekt onzin en is simpelweg onnodig! In dit artikel zullen we de mogelijkheden met betrekking tot targeting doornemen en waar jij op kan letten als ondernemer.

Wat is er mogelijk met Facebook Targeting? 

Facebook biedt ons tal van mogelijkheden om de mensen te bereiken die we willen, dit noemen we ook wel de Facebook Targeting.

Stel voor we stellen de targeting in met Nederland als locatie. Dan zouden we in principe eenieder die gebruikmaakt van Facebook of Instagram kunnen bereiken. Uiteraard is het zo dat dit flink wat budget kost om zoveel mensen te bereiken, maar het punt is dat er heel veel mogelijk is. 

Goed, we hebben de locatie ingesteld. Hierbij laten we vervolgens de rest van de targeting opties leeg.

We kiezen dus geen verdere doelgroepen, interesses, leeftijden, geslacht etc. In dit geval is het zo dat Facebook je advertenties automatisch toont aan de mensen voor wie je advertentie waarschijnlijk het relevantst is.

Dit kan positief uitvallen, maar het feit is dat je er nu nooit voldoende achter kan komen waar je doelgroep exact zit qua interesses etc. 

Daarom biedt Facebook ons nog een aantal andere mogelijkheden. Zo zijn er drie verschillende mogelijkheden om een doelgroep verder te specificeren.

1) Kerndoelgroepen

Definieer een doelgroep op basis van criteria als leeftijd, interesses, geografie en meer.

Wanneer we op advertentieset-niveau kijken en terechtkomen bij het bepalen van de doelgroepen zijn er een aantal zaken waar we aan kunnen twisten. Deze staan hierboven al eerder benoemd, maar we zullen ze even stap voor stap bij langsgaan. 

Locatie: We hebben de mogelijkheid om te adverteren in de plaatsen, gemeenschappen en landen waarin je zaken wilt doen. Ook kunnen we bepaalde locaties juist uitsluiten. Als voorbeeld kunnen we adverteren in Nederland en bijvoorbeeld Amsterdam uitsluiten. Hierdoor kun je het zo specifiek maken als je zelf maar wil.

Demografische gegevens: Daarnaast kunnen we ook een doelgroep op basis van demografische gegevens specificeren. Denk hierbij aan het instellen van een leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, functie en meer.

Je kunt bijhouden welke typen mensen je met je advertenties bereikt, maar Facebook deelt nooit persoonlijk identificeerbare informatie van deze mensen.

Selecteer de leeftijd en het geslacht.

Interesses: Als laatste is het mogelijk om interesses en hobby’s toe te voegen van de mensen die je met je advertentie wilt bereiken. Hiermee maak je gerichte advertenties nog relevanter. Binnen Facebook zijn er ontzettend veel interesses.

Dit kan gaan van biologisch eten tot bepaalde sporten tot actiefilms en ga zo maar door. Het gebruik van deze interesses biedt de perfecte mogelijkheid om de juiste mensen met de juiste interesses te bereiken en om er daarnaast achter te komen welke andere interesses jouw doelgroep nu eigenlijk heeft.

Het gebruik en het testen van dergelijke doelgroepen zorgt ervoor dat we de kosten zo laag mogelijk kunnen houden ten opzichte van de return. 

2) Aangepaste doelgroepen

Via aangepaste doelgroepen kun je in contact komen met mensen die al eerder interesse in je bedrijf hebben getoond. Denk bijvoorbeeld aan je trouwe klanten of aan mensen die je app hebben gebruikt of je website hebben bezocht.

Hiermee kunnen we dus mensen ‘retargeten’.

Dit wil zeggen dat mensen al eerder in contact zijn geweest met jouw bedrijf.

Stel voor dat je een webshop hebt. Door het gebruik van advertenties zullen er mensen op jouw website terechtkomen. Dit betekent uiteraard niet meteen dat deze mensen ook daadwerkelijk een aankoop zullen doen. Misschien zijn ze wel geïnteresseerd, maar twijfelen ze nog.

Om welke reden dan ook. Daarom is het belangrijk om deze mensen nog eens te bereiken, in de hoop dat zij deze keer wel overtuigd raken. Dit soort verkeer kun je ook wel ‘warm’ verkeer noemen. Ze hebben namelijk al eerder laten zien dat ze interesse hebben. 

Hoe ‘warm’ dit verkeer daadwerkelijk is kunnen we ook onderscheiden. Zo kunnen we exact mensen bereiken die bijvoorbeeld enkel de website hebben bekeken, maar we kunnen hier ook verder op ingaan.

Zo kunnen we mensen bereiken die iets hebben toegevoegd aan hun winkelwagentje, een betalingsmethode hebben toegevoegd of zelfs al eerder een aankoop hebben gedaan. Je zult zelf wellicht het belang ervan inzien om deze mensen nogmaals te bereiken en de advertentie te weergeven. 

3) Vergelijkbare doelgroepen

Bereik nieuwe mensen van wie de interesses vergelijkbaar zijn met die van je beste klanten.

Vergelijkbare doelgroepen bieden een snelle, effectieve manier om in contact te komen met mensen die waarschijnlijk op je advertenties zullen reageren.

Je hoeft alleen maar een brondoelgroep te maken op basis van mensen die je kent. Je advertenties worden vervolgens weergegeven aan mensen met vergelijkbare interesses en eigenschappen.

Een brondoelgroep kan bijvoorbeeld variëren van websitebezoekers tot een emaillijst. Vervolgens kiest Facebook hier vergelijkbare doelgroepen uit. 

Wat betekent dit alles voor jou als ondernemer en waar wil je op letten? 

Wanneer wij een samenwerking aangaan, bestaat het beginproces altijd uit het vinden van de juiste advertenties voor de juiste doelgroepen.

Hier gaat wat tijd overheen, maar is essentieel. Hierbij kan je denken aan een aantal weken. Uiteraard zullen er binnen deze weken ook al resultaten binnenstromen. Om dit vervolgens te optimaliseren en te perfectioneren zal er getest moeten worden om zo op de juiste targeting uit te komen. 

Het beste is natuurlijk om jouw advertenties uit te besteden bij Blue Shark zodat je je zo min mogelijk bezig hoeft te houden met bovenstaande dingen.

Uiteraard vinden wij het wel belangrijk, en ook goed voor jouw kennis, dat je deze informatie weet. Op die manier kun je ten alle tijden met ons meedenken bij het vinden van de juiste doelgroepen of kun je proberen deze zelf te vinden. 

Als ondernemer zijnde weet je natuurlijk als geen ander wat jouw doelgroep is en wie je graag zou willen bereiken.

Blue Shark gaat daarom ook graag met jou in gesprek om hier samen een analyse van te maken om vervolgens zo snel mogelijk samen een goed resultaat te kunnen neerzetten. 

Succes bij het vinden van jouw ideale Facebook targeting en we spreken elkaar in een volgend artikel!