7 miljoen actieve adverteerders maakten afgelopen jaar gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Dat is 7 miljoen actieve adverteerders maakten afgelopen jaar gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Dat is natuurlijk niet zonder reden! Dagelijks worden er leuke resultaten bereikt met het adverteren op Facebook. In onze ogen is Facebook nog steeds het beste online advertentieplatform!
Hoe het werkt en wat een Facebook advertentiecampagne kost, lees je in deze blog:
Hoeveel kost adverteren op Facebook?
De kosten van Facebook adverteren verschillen. Dit komt door bijvoorbeeld door de doelgroep, het budget en de advertentie kwaliteit. Toch kunnen we je al wel vast een kleine schatting geven, zodat je kunt uitrekenen of Facebookadvertenties voor jouw bedrijf interessant kan zijn.
De kosten van een Facebookadvertenties
- Merkbekendheid 0,05 tot 0,25 cent per weergave
- Betrokkenheid bij bericht 0,10 tot 0,50 cent per weergave
- Verkeer naar de website 0,30 tot 1,50 euro per klik naar de website
- Gratis e-book download 1,50 tot 3,50 euro per e-mail address
- Conversie hangt af van de prijs van product of dienst
Zoals gezegd kunnen de kosten van Facebookadvertenties voor verschillende doelgroepen en bedrijven ver uit elkaar liggen. Toch kunnen we op basis van onze eigen ervaring en verschillende onderzoeken wel een schatting maken van de kosten voor jouw bedrijf. Maar let op: de kosten voor Facebook adverteren voor jouw bedrijf kunnen hoger of lager uitvallen door verschillende factoren, zoals de plaatsing, de doelgroep, de advertentie kwaliteit en nog veel meer. Je kunt de bovengenoemde cijfers dan ook het beste alleen gebruiken om een schatting te maken voor kosten voor jouw business.
Hoe werkt de Facebookadvertentie veiling?
Voordat we kijken naar de verschillende factoren die de prijs van jouw Facebookadvertenties kunnen beïnvloeden is het goed om te kijken hoe de Facebookadvertentie veiling eigenlijk werkt. Als je begrijpt hoe Facebook veiling werkt, kun je hier namelijk je strategie op aanpassen.
Allereerst maak je een advertentiecampagne en kies je het doel van de campagne. Daarna selecteer je je dagelijkse budget, kies je de doelgroep, maak je je advertentie en wacht je totdat Facebook je campagne goedkeurt. Wanneer dit is gebeurd wacht Facebook op een kans om je advertentie te tonen en dan gebeurt er dit:
- Facebook ’s algoritme beoordeelt elk bod, de geschatte acties en de advertentie kwaliteit.
- Daarna gebruikt Facebook deze gegevens om de advertentie relevantie te berekenen.
- Facebook genereert de totale advertentie waarde op basis van jouw bod, de reactie ratio en de advertentie kwaliteit.
- Facebook laat de winnende advertentie zien – of de advertentie met de hoogste waarde.
Op basis van deze gegevens kun je dus eigenlijk al zien, welke factoren het belangrijkste zijn en uiteindelijk de kosten voor je Facebookcampagne bepalen.
- Advertentie bod
- Het aantal geschatte acties
- De advertentie kwaliteit
- De advertentie relevantie voor jouw doelgroep
Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat deze onderdelen kloppen. Wanneer je bijvoorbeeld je advertentie kwaliteit en de relevantie voor de gebruikers kunt verbeteren, verlaag je de advertentie kosten en vergroot je de kans op succes. Facebook geeft zelf aan dat relevante advertenties minder kosten en meer schermtijd opleveren bij je gebruikers.
Wat bepaalt de advertentiekosten van Facebook?
Als je een realistische budgetplanning voor jouw bedrijf wil maken is het belangrijk dat je rekening houdt met deze factoren:
Doelgroep
Uit onderzoek van AdEspresso naar de Facebook advertentiekosten blijkt dat de gekozen doelgroep een grote invloed heeft op de prijs van je Facebookadvertentie. Of je nu focust op een specifieke leeftijdsgroep, geslacht, functie of interesses maakt allemaal uit. Het kan de prijs van je advertenties enorm beïnvloeden.
Advertentiebudget
Als je een advertentie plaatst op Facebook, stel je altijd een advertentiebudget in. Dit kun je per campagne of per advertentie doen. Of je nu een budget van € 200 of € 2000 instelt, het heeft altijd invloed op de advertentie prestaties.
Advertentie bod
Wanneer je kiest voor de laagste bod strategie, (automatisch bieden), zal Facebook ervoor zorgen dat de kosten voor je advertentie zo laag mogelijk blijft. Je kunt er echter ook voor kiezen om een hoger bod in te stellen, waardoor je waarschijnlijk vaker in beeld komt. Dit laatste zorgt er echter wel voor, dat je kosten aanzienlijk stijgen.
Facebook kijkt naast je bod ook naar de geschatte acties, de advertentie kwaliteit en relevantie. Juist daarom is het belangrijk om relevante en hoge kwaliteit advertenties te maken voor je bedrijf. Dit zorgt voor een zo hoog mogelijk resultaat, tegen de laagste kosten.
Advertentie doel
Wanneer je gaat adverteren op Facebook wil je een bepaald doel bereiken.
- Naamsbekendheid: Merkbekendheid en bereik.
- Betrokkenheid en acties: Verkeer, betrokkenheid, app installaties, video views, leadgeneratie, berichten.
- Conversies: Conversies, catalogus verkopen, webshop verkeer.
Advertentie plaatsing
Met Facebook kun je niet alleen op Facebook adverteren maar ook op Instagram, Facebook Messenger en het Facebook Audience Network (veelal in spelletjes). Waar je advertentie geplaatst wordt heeft invloed op de totale kosten. Zo kunnen advertenties op Instagram wel 20 tot 80 cent per klik duurder zijn dan op Facebook.
Facebook beveelt normaal gesproken automatisch plaatsing aan. Op deze manier helpen ze je om het meeste uit het advertentiebudget te halen, door je advertentie op verschillende plekken te tonen. Met een beperkt budget, kun je bepaalde plaatsingen echter ook achterwege laten.
Advertentie kwaliteit
De Facebookadvertentie kwaliteit en de relevantie van jouw advertenties bepalen ook voor een groot gedeelte de prestaties en de kosten. Wanneer je advertenties maakt met een hoge relevantie,- en betrokkenheidsscore, heb je lagere kosten en is Facebook eerder geneigd om deze aan hun gebruikers te tonen.
Succesvol adverteren op Facebook in 2022?
Wil jij succesvol adverteren op Facebook in 2022? Dan is het naast bovenstaande punten ook ontzettend belangrijk om data te verzamelen over je doelgroep. Sinds de grote IOS 14 update moeten Facebookgebruikers namelijk actief toestemming geven om hun gegevens te gebruiken. Geven zij daar geen toestemming voor? Dan krijgt Facebook dus geen nieuwe gegevens meer van deze gebruikers en wordt het onmogelijk voor Facebook om die gegevens mee te nemen in de metingen van jouw campagne. Daarbij wordt het voor Facebook ook lastiger om mensen op basis van hun toestel gebruik in de juiste doelgroep te plaatsen, waardoor de doelgroepen voor Facebook adverteren kleiner worden. Maar… Ook hier zijn strategieën voor die Facebook advertenties super winstgevend maken!
Kom je er zelf niet uit? Besteed je Facebook advertenties aan ons uit! Plan vrijblijvend een call in met een van onze specialisten.