De Facebook Ads Campagnes UITGELEGD!

Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Lang niet al je Facebook volgers zullen al jouw berichten te zien krijgen. Omdat de tijdlijn van de gemiddelde Facebookgebruiker overvol zit en allemaal maar voller wordt, zal het organisch bereik de komende tijd alleen maar afnemen. Als je van plan bent om je product of service online te promoten dan is adverteren een absolute must. Gelukkig beschikt Facebook over een uitgebreid advertentie programma, waar je al vrij snel rendement uit kunt halen. Met een klein budget bereik je een groot deel van je doelgroep. Mits je natuurlijk weet wat je doet. In deze blog leg ik uit wat een Facebook advertentie campagne is en hoe je deze succesvol opzet voor je bedrijf:

Bepaal waar Facebook-advertenties in je marketing past

Voordat je ook maar een cent te besteedt aan Facebookadvertenties, moet je een plan van aanpak te hebben. Anders zul je geen duidelijk beeld hebben van waar je naartoe wilt.

Om consistente resultaten te zien, moet je bepalen waar in je sales funnel je gebruik kunt maken van Facebook-advertenties. Beantwoord deze vier vragen om uw strategie te helpen bepalen:

  • Wat is het doel voor je Facebook advertentiecampagne? Bijvoorbeeld, wil je nieuwe leads voor je bedrijf, verkopen voor je e-commerce winkel, of abonnees op je blog genereren?
  • Heb je bestaand of consistente websiteverkeer?
  • Heb je een e-maillijst? Zo ja, is deze actief en hoeveel mensen staan er op de lijst?
  • Kunt je unieke content over je bedrijf/branche creëren?

Laten we nu eens kijken naar drie Facebook-reclame-strategieën die je kunt gebruiken op basis van de antwoorden op deze vragen.

Zorg voor gratis content om je publiek “op te warmen”.
Content marketing is een van de meest effectieve manieren om jouw bedrijf te differentiëren en koud publiek op te warmen. Bied gratis waardevolle inhoud aan die jouw ideale klanten vermaakt, onderwijst of inspireert. Je kunt bijvoorbeeld video’s, lead magnets (gidsen, checklists, coupons, enz.) of blog posts gebruiken.

Betrek mensen op je e-maillijst.
Het delen van jouw boodschap via Facebook-advertenties en e-mailmarketing is twee keer zo effectief. Klanten zien de boodschap in hun inbox en wanneer ze op Facebook scrollen.

Retarget website bezoekers.

Als je de Facebook pixel op je website installeert, kun je mensen targeten die onlangs je site hebben bezocht.

Een retargeting strategie kan ook de tweede fase zijn van een content-first strategie. Stel een aangepaste doelgroep samen van mensen die zich hebben beziggehouden met je video-inhoud of Facebook-pagina, en voer vervolgens conversie campagnes naar hen uit om jouw producten of service te promoten.

Als je eenmaal de strategie voor je Facebook-advertenties hebt bepaald, kun je hier lezen hoe je je campagne opzet voor succes.

 

# 1: Kies een campagnedoelstelling op basis van je doel

De structuur van een Facebook advertentiecampagne bestaat uit drie niveaus: een campagne, een advertentie set en een advertentie. Het eerste niveau, de campagne, is de basis van uw advertentie.

Op campagneniveau kies je je doelstelling, dat is de actie die je wilt dat mensen ondernemen als ze je advertenties zien. Facebook heeft drie doelcategorieën: Bekendheid, Overweging en Conversie.

Welke doelstelling je kiest, hangt af van de strategie. Stel bijvoorbeeld dat je een content-first-strategie hebt. Omdat de video op dit moment de meest effectieve type Facebook content is, zou je specifieke campagnes kunnen maken met de doelstelling Videoweergaven.

Als u een retargetingcampagne wilt maken om mensen van Facebook naar jouw website te sturen, kies je de doelstelling Verkeer of Conversies, afhankelijk van welke specifieke actie je wilt dat mensen ondernemen.

De beste manier om de campagnedoelstelling te bepalen is door terug te werken vanuit een doel. Als hey doel is om verkoop te genereren zou je bijvoorbeeld 10% korting op de eerste bestelling kunnen bieden om mensen te verleiden een aankoop te doen.

In plaats van de kortingscode weg te geven in je advertentie stuur je mensen van Facebook naar een landingspagina waar ze zich moeten aanmelden voordat ze de kortingscode ontvangen. Omdat je wilt dat mensen een specifieke actie ondernemen, is Conversies de meest geschikte campagnedoelstelling.

#2: Bouw je ideale doelgroep

De tweede fase van de campagnestructuur is de advertentieset, die specificeert hoe de advertentie zal lopen.

Targeting is een van de belangrijkste elementen van een campagne en het kan de prestaties maken of breken, zelfs voordat de campagne live gaat. Laten we eens kijken naar drie manieren om een doelgroep te definiëren.

Demografische gegevens en interesses

De eenvoudigste manier om je gewenste doelgroep te targeten is door gebruik te maken van de demografische en interesse opties. Deze benadering wordt over het algemeen gebruikt om nieuwe mensen te targeten die nog niet eerder interactie hebben gehad met jouw bedrijf.

De demografische gegevens waar je uit kan kiezen zijn uit locatie, leeftijd, geslacht en taal.

In de sectie Gedetailleerde targeting kies je uit duizenden interesses, gedragingen, demografische gegevens en meer.

Er is geen regel voor hoe groot een doelgroep moet zijn. Doorgaans behaal je de beste resultaten met “ basistargeting” en niet te veel restrictie te leggen aan het kiezen van jouw doelgroep.

Met aangepaste doelgroepen kan je je richten op mensen die enige interactie met jouw bedrijf hebben gehad op Facebook, op uw website of in uw e-mailmarketing.

Aangepaste doelgroepen kunnen de beste resultaten opleveren voor retargetingcampagnes omdat Facebook warm publiek van mensen die uw bedrijf al kennen en leuk vinden target.

#3: Maak en test advertenties

De laatste fase van de campagnestructuur is het advertentieniveau, ook wel bekend als de advertentie. Een advertentie is wat jouw klanten of publiek zal zien. Dit is waar je een afbeeldingen, video’s, tekst, URL en een call-to-action (CTA) knop kiest.

Hoe je Facebook-advertentie eruit komt te zien, hangt af van je advertentiestrategie, campagnedoelstelling en advertentieformaat. Sommige doelstellingen beperken welke advertentieformaten je kunt gebruiken. Zo kun je bij het doel ‘Videobeelden’ alleen kiezen voor videoadvertentie-indelingen en bij het doel ‘Lokale bekendheid’ zijn canvasadvertenties niet toegestaan.

Bij alle andere advertentiedoelen kan je kiezen uit vijf verschillende advertentieformaten: carrousel, enkele afbeelding, enkele video, diavoorstelling en canvas.

Gebruik nieuwe advertenties wanneer de relevantiescore van je huidige advertenties afneemt, vaak als gevolg van een hoge advertentiefrequentie (waarbij mensen dezelfde advertentie steeds opnieuw te zien krijgen), als de beste manier om resultaten uit je campagne te blijven genereren.

Je zou bijvoorbeeld een retargeting-campagne (gericht op verkoop) kunnen starten met een eenvoudige advertentie met één afbeelding, de meest voorkomende advertentie-indeling. Wanneer de relevantiescore begint af te nemen (wat uiteindelijk het geval zal zijn) naarmate de advertentiefrequentie toeneemt, heb je verschillende opties:

  • Split test de afbeelding. Maak een andere enkele advertentie met een andere afbeelding.
  • Split test de tekst. Dupliceer de advertentie maar verander de kopij.
  • Split test het advertentieformaat. Introduceer een nieuwe advertentie met een ander formaat (zoals, een carrousel advertentie of misschien een videoadvertentie).

Een veel voorkomende fout die mensen maken is om de campagne te stoppen en een nieuwe te starten. Als je eerste advertentie resultaten opleverde, stop er dan niet mee; introduceer in plaats daarvan nieuwe advertenties.