Display advertenties: Hoe Maak Je Er Optimaal Gebruik Van In 10 Stappen?

Arjen Smit
Arjen Smit
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Wat zijn display advertenties en hoe gebruik je deze optimaal binnen je marketingstrategie? Dat ga ik uitleggen in dit artikel aan de hand van 10 stappen, dus ga er even voor zitten en lees dit artikel aandachtig door.

Wat is er nou zo geweldig aan adverteren op het Google Display netwerk? Nou het helpt je bij 2 cruciale punten voor het krijgen van nieuwe klanten:

Punt 1: Het bouwen van een waardevol, bekend merk.
Punt 2: Hou je merk in de gedachten van je (toekomstige) klanten.

Aan het einde van dit artikel zul je veel meer weten over het adverteren op het Google Display netwerk, je zult bijvoorbeeld het volgende leren:

  • Hoe waardevol het Google Display netwerk is.
  • Verschillende types en formaten.
  • De kosten van de display advertenties.
  • Hoe je moet targeten met display advertenties
  • Hoe je een display advertenties opzet.

Laten we beginnen!

Wat is een Google display advertentie en waarom is het waardevol?

Voordat we dieper in kunnen gaan op display ads moeten we eerst weten wat display ads zijn. Dat ga ik jullie hieronder luid en duidelijk uitleggen.

Met display advertenties kun je je bedrijf promoten wanneer mensen online aan het browsen zijn op bijvoorbeeld: YouTube, Gmail, websites en mobiele apps. Het Google Display netwerk bereikt wereldwijd meer dan 90% van alle internetgebruikers.

Laat dat even inzinken: 90% van ALLE internetgebruikers! Dit gaat via miljoenen websites, blogs en google producten zoals Gmail en YouTube. Hieronder zie je een afbeelding van een voorbeeld van waar display advertenties kunnen verschijnen op een website.

Verschillende soorten Display Advertenties

Er zijn 2 verschillende soorten display advertenties: Responsieve en upload display-advertenties.

Advertenties die je upload kun je volledig zelf maken en optimaliseren (de afbeelding hierboven is een upload display-advertentie). Responsieve display advertenties laat je maken door Google met de door jou opgegeven teksten en afbeeldingen.

Als je zelf alle design middelen tot je beschikking hebt zou ik zeker voor de upload advertenties kiezen. JPG, PNG en GIF bestanden zijn allemaal ondersteund. Denk er wel aan dat elke site andere formaten ondersteund en je gemaakte advertentie dus niet op elke site kan komen te staan die je zou willen. Daarom is het handig dat je de upload advertenties allemaal in verschillende formaten maakt zodat deze op verschillende sites weergegeven kan worden.

Als je hier geen tijd voor hebt of geen middelen beschikbaar hebt om dit allemaal te doen kun je een responsieve display advertentie maken. Google adviseert dit ook omdat dit gemakkelijk en snel is, en google de kans geeft om dit zelf te optimaliseren.

Het enige wat je hoeft te doen is je bedrijfsnaam, logo, foto’s/video’s en een tekst voor in je advertentie op te geven. Hieruit maakt google verschillende combinaties van de door jou opgegeven content om uiteindelijk te kijken welke combinatie het beste presteert. Het beste is nog dat google automatisch alle mogelijke formaten voor jou maakt, zodat deze kan worden weergegeven op alle sites.

De kosten van Display advertenties

De kosten voor Display advertenties worden net zoals bij zoek advertenties bepaald door een veiling. De gemiddelde kosten per klik ligt wel lager bij display advertenties dan bij traditionele zoek-advertenties. In het zoeknetwerk bedraagt de gemiddelde kost per klik tussen de €1 en €2, in het display netwerk is dat minder dan €1.

Hoe zet je een display advertentie op?

Ik zal je stapsgewijs meenemen hoe je op de juiste manier een display advertentie kunt maken in het Google Ads Dashboard.

Stap 1: Maak een nieuwe campagne aan in je Google Ads account.

Stap 2: Kies “Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel”. Op deze manier heb je alle vrijheid om dingen aan te passen in je campagne en word je niet beperkt door een andere optie die je ook kunt kiezen uit deze lijst. (Je mag uiteraard ook een andere optie kiezen als je zelf denk dat dat beter is)

Stap 3: Kies “Display” aangezien dit het campagnetype is wat je wilt maken.

Stap 4: Als je een conversiedoel hebt ingesteld kun je die in dit vak kiezen.

Stap 5: Kies “standaard display-campagne” daarna vul je zelf je website in, en kies je je zelf een naam voor je campagne (Zorg dat dit duidelijk weergeeft wat de campagne inhoud).

Stap 6: kies het land waar je je advertentie wilt tonen, en kies daarna ook de taal die je doelgroep moet spreken. (Het is belangrijk dat je alleen aanwezigheid bij targeten aanvinkt.)

Stap 7: Kies zelf je budget en de manier waarop je wilt bieden voor je clicks.

Stap 8: Met het Google Display Netwerk-targeting kun je instellen waar en wanneer je advertentie wordt weergegeven op basis van kenmerken van je ideale doelgroep, zoals hun persoonlijke interesses, leeftijd of geslacht. Op deze manier zorg je ervoor dat je zo min mogelijk geld weggooit en een zo gericht mogelijke doelgroep bepaald die ideaal is voor jou product/dienst. Dit kun je helemaal zelf invullen naar behoren van je ideale doelgroep

Stap 9: Kies vervolgens of je een upload-display advertentie wilt maken of een responsieve display advertentie. Dit is volledig naar je eigen voorkeur en je zult dit ook zelf naar eigen voorkeur moeten invullen.

Stap 10: Dubbelcheck al je instellingen en zorg dat alles correct is ingesteld naar je eigen voorkeur.

Tot slot

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen met het begrijpen van Display advertenties en de voordelen hiervan.

Heb je verder nog vragen over Google Ads, of kom je er zelf niet uit en heb je hulp nodig? Blue Shark helpt jou met het opschalen van jouw bedrijf naar een hoger niveau! Onze Google Experts helpen jou met het behalen van de maximale resultaten voor jouw onderneming. Plan gerust een gesprek in met ons team om meer te weten te komen over hoe wij te werk gaan.