Het Gebruiken Van Dark Mode In E-mail Marketing

Simone Bisschop
Simone Bisschop
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Dark mode zien we de laatste tijd veel vaker voorbij komen. Via diverse browsers, apps en besturingssystemen hebben gebruikers de mogelijkheid om te schakelen naar de dark mode.

Ook in e-mails zien we dat de dark mode geregeld wordt toegepast. Langzaam maar zeker neemt de dark mode de inbox over. Dit wordt een steeds grotere uitdaging voor jou als marketeer om hierop in te spelen. Aan jou de taak om te kijken hoe de e-mails er in de dark mode het mooist uit komen te zien.

Maar wat is dark mode nou precies en hoe kan je dit het beste toepassen? Het kan namelijk behoorlijk wat voordelen met zich meebrengen voor jou als marketeer!

First things first, wat is de dark mode nou precies?

Zoals net benoemd kan je in diverse browers, apps en besturingssystemen de dark mode toepassen. Hierbij kan je denken aan apps als YouTube en Whatsapp, maar ook je telefoon kan in dark mode worden ingesteld. Daarnaast kan je ook in Outlook hier de vruchten van plukken!

Kort gezegd zorgt de dark mode ervoor dat de witte vlakken donker worden gemaakt. Waar witte, felle kleuren normaal gesproken zichtbaar zijn, zal dit in dark mode worden aangepast naar een mix van grijze, zwarte en andere donkere kleuren. Bij dark mode is het gebruikelijk dat er een donkere achtergrond is met een lichte kleur tekst.

Dit is rustgevender voor je ogen en zo kost het dus minder energie om stukken tekst te lezen.

Kleurenschema’s

Er zijn drie kleurenschema’s belangrijk voor het gebruik bij e-mail marketing. Ga na wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de ondersteuning vanuit de e-mail client. Het verschilt per e-mail client welk kleurenschema er wordt ondersteunt.
Hieronder volgt een korte uitleg per kleurenschema:

  1. Donkere interface
    Door deze optie in te schakelen zal de kleur van de inbox worden aangepast. Dit heeft verder geen impact op de e-mails zelf, deze blijven dus zichtbaar in de originele kleur.
  2. Gedeeltelijke dark mode
    Bij deze variant worden de kleuren automatisch omgezet wanneer er een lichte achtergrond is. Dit gebeurd ook als er al een donkere tekst is. Wanneer de e-mail al veel donkere vlakken heeft, worden de kleuren niet aangepast.
  3. Volledig dark mode
    Hierbij wordt het volledige design omgedraaid. E-mails met een donkere achtergrond en een lichte tekst krijgen dus een lichte achtergrond en een donkere tekst. Alle kleuren worden omgedraaid.

De grootste voordelen van dark mode

  • Zoals eerder benoemd hebben je ogen baat bij het toepassen van de dark mode. ’s Avonds zijn je ogen vermoeider dan ’s ochtends. In de avond worden je ogen moe en wennen ze gemakkelijk aan een donkere omgeving. Het kan dan prettig zijn om je telefoon in de dark mode te hebben ingesteld, omdat het zo minder vermoeiend is voor je ogen om een tekst te lezen
  • Je mobiele telefoon zal minder energie verbruiken door de dark mode toe te passen. Door meer donkere tinten toe te passen zal dit de batterij van je mobiele telefoon ten goede doen
  • Verstuur je je nieuwsbrief in de dark mode? Top! Hopelijk ben je je concurrentie een stap voor en zien jouw e-mails er mooi gelikt uit
  • Het is een persoonlijke keuze, maar er zijn veel mensen die voorkeur geven aan de uitstraling van dark mode. De meeste mensen vinden dit er gewoonweg mooier uit zien

Punten om rekening mee te houden

Oké, het is nu dus duidelijk dat dark mode mooie voordelen kent, echter zitten er helaas ook nadelen aan verbonden. Voorkom irritatie bij je klanten door over de volgende punten na te denken:

  • Wil je een nieuwsbrief versturen in dark mode? Let dan goed op de afbeeldingen die je hierin verwerkt. Afbeeldingen worden namelijk niet automatisch aangepast naar dark mode. Je snapt het zelf vast wel: het staat niet mooi als er een witte rand om de afbeelding zichtbaar is. Het is het makkelijkst als je een afbeelding met een transparante achtergrond en in .png-formaat kiest
  • Heb je een zwart, wit of grijs logo? Dan zal deze niet goed te zien zijn met een zwarte achtergrond. Hetzelfde geldt voor een donkergekleurde button. Het liefst maak je deze vierkant, transparant of creëer je een witte omlijning
  • Voorkom het gebruik van witte teksten in je e-mails. Op deze manier ben je er zeker van dat je tekst altijd goed te lezen is, ongeacht de modus waarin deze wordt bekeken. Kies voor een kleur die niet te donker maar ook niet te licht is. Blauw is hiervoor een veilige optie
  • Het zal een hele klus zijn om je e-mail marketing volledig om te schakelen naar de dark mode. Hier zal ongetwijfeld veel tijd in gaan zitten. Toch laat je hiermee wel zien dat je meegaat met de trends en je graag inspeelt op de voorkeur van je abonnees

Heb je alles goed ingesteld? Stuur de e-mail voor de zekerheid eerst naar jezelf om het totaalplaatje te zien. Zo bekijk je de nieuwsbrief vanuit de ogen van de klant.

Simone Bisschop – Office Manager bij Blue Shark

038 205 4007