Adverteren op Facebook: 4 Belangrijke Stappen!

Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Adverteren op Facebook, hoe doe je dat nou? Hoe zorg je ervoor dat je een doelgerichte, winstgevende campagne maakt die honderden leads, klanten of nieuwe bestellingen genereert?

Het succes van een Facebookadvertentie hangt af van vier belangrijke onderdelen, namelijk: advertentieteksten, content, targeting en de strategie. Wanneer de juiste combinatie is gevonden heb je een winstgevende campagne gemaakt!

Facebook & Instagram adverteren is vandaag de dag een van de meest interessante manieren om online te adverteren. In deze blog over adverteren op Facebook behandelen we de vier belangrijkste onderdelen voor een succesvolle Facebook advertentie campagne:

De advertentie strategie

Voordat we een Facebook campagne maken stel je eerst een advertentie strategie op. Wat wil je bereiken? Wat is het aanbod? Voor welke doelgroep maak je deze campagne? Naar welke pagina worden potentiële klanten toe gestuurd?

Vraag jezelf af wat de juiste benadering is om jouw product of service aan te bieden. Verkoop je een duur product bijvoorbeeld meubels? Dan kan een gratis offerte voor nieuw meubilair een goede eerste stap zijn.

Je verzameld nieuwe, waardevolle klantgegevens (leads), die je vervolgens kan informeren, inspireren en motiveren om jouw product aan te schaffen. Om gelijk te sturen op conversies kan klanten wegjagen van je pagina.. Ze schikken van je prijs of denken “ik denk er nog even over na” vervolgens komen ze nooit meer terug.

Voor ik de 1e campagne maak wordt er eerst samen met de klant nagedacht over de juiste strategie voor maximaal resultaat. Kunnen we op directe conversie sturen? Hoe gaan we dan potentiële klanten retargeten? Welke e-mail flow past het beste bij je huidige funnel?  

Door de juiste benadering te koppelen aan het product, de niche en het bedrijf vergroot je je kansen op een succesvolle Facebook campagne!

Content voor je advertentie

De advertentieafbeeldingen of video’s (ad creatives) je gebruikt is enorm van belang voor het succes van jouw Facebook campagne. Het beeldmateriaal wat je gebruikt in advertenties moet namelijk de aandacht pakken van de gebruiker op Facebook. Het doel van een afbeelding of video is dan ook om een gebruiker van Facebook te laten stoppen met scrollen en genoeg interesseren te wekken om een gebruiker te laten klikken op jouw advertentie.

Het gebruikte beeldmateriaal is belangrijk voor wat jij wil uit gaan stralen. Bij e-commerce brands worden vaak sfeer foto’s, video’s of actiefoto’s ingezet waarbij het product te zien is in gebruik. Dit maakt het voor de Facebook gebruiker duidelijk om welk product het gaat, wat het doet en waar het goed voor is.

Welk beeldmateriaal het beste presteert? Helaas kan ik hier geen eenduidig antwoord op te geven. In advertenties die ik opzet voor klanten, worden er tegelijk, meerder foto’s getest om uit de data te lezen wat het beste werkt. Als een “winnende” foto of video is gevonden laat ik meerdere soortgelijke content maken.

De kans dat deze nieuwe content hetzelfde of zelfs een beter resultaat levert is erg groot! Mijn advies is om beeldmateriaal te gebruiken die een zo duidelijk mogelijk beeld schets van je product of service. Ook kan je kijken naar concurrenten en wat zij gebruiken in hun advertenties. Zo krijg je een beeld van wat de markt interessant vindt om naar te kijken.

Stel je targeting in voor succes

Voordat je start met het instellen van de doelgroepen in je Facebook campagne is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Aan de hand van je eerder opgestelde strategie weet jij wie je doelgroep is en wat hun interesses zijn. Op basis van deze informatie kun je jouw advertenties zo relevant mogelijk maken.

Dit zorgt voor een lage kost per klik en hoge doorklikratio!

Ga gericht targeten maar geef Facebook de ruimte voor optimalisatie. Wat een veel voorkomende fout is is dat targeting te specifiek wordt ingesteld. Wat niet resulteert in de “ultieme, kopende doelgroep” maar in hoge CPM’s en kosten per klik.

De targeting opties om je doelgroep te bereiken zijn: Locatie, leeftijd, geslacht en taal. Bij het instellen van locatie gebruik je altijd “Mensen die op deze locatie wonen”. Het selecteren van geslacht hangt af van het product. Bij een product zoals gezicht crème zou ik specifiek targeten op vrouwen. Natuurlijk zijn er mannen die dit kopen maar het percentage vrouwen dat koopt is vele malen groter. Houdt de leeftijd algemeen (18 – 65+). Ik zie hier persoonlijk de beste resultaten uit komen.

Het kiezen van de interesse is medeverantwoordelijk voor je succes!

Adverteren op Facebook werkt op basis van interesses, je spreekt je doelgroep aan door de juiste interesses te targeten. Voor ik de 1e campagne maak van een nieuwe klant doe ik eerst mijn research. Welke tv-series kijkt mijn doelgroep, welke bladen lezen ze, welke hobby’s, opleiding, etc. Maak een visueel beeld in je hoofd van de persoon die dit product zou kopen en stel de bovenstaande vragen. Koppel de antwoorden aan bestaande Facebook interesses en je hebt een lijst met potentiële “winnende” interesses!

Een onweerstaanbare advertentietekst

Je hebt je doelgroep ingesteld, leuke foto’s toegevoegd, de strategie bepaald en je bent klaar om te gaan adverteren.

Je hoeft alleen nog maar een advertentietekst te schrijven die mensen overhaalt om op je advertentie te klikken… Dat is belangrijker dan je denkt! Waarom heeft de ene Facebook-advertentie een hoge doorklikratio, en de ander niet? De kosten van je Facebook-advertentie kan je drastisch omlaag brengen met de juiste advertentietekst!  

Benoem het probleem of pijnpunt van de klant. Zoom in op de pijn of het probleem en biedt de oplossing aan met jouw product of service! Lost je product of service niet direct probleem op maar is het bijvoorbeeld een “hype” of “trend” product, speel dan in op emotie. Welke emotie is aanwezig bij gebruik van dit product? Maak dit visueel en laat mensen deze emotie “beleven” doormiddel van je advertentietekst.  

Ben je inspiratieloos of heb je geen idee welke pijnpunten of problemen potentiële klanten ervaren die dit product “nodig hebben”?

Hier een pro-tip: Google de naam van het product of niche en scroll naar de “mensen vragen ook” sectie. Dit zijn letterlijk de vragen van je doelgroep.

Zorg voor een sterke call-to-action. De call to action zet de lezer aan tot actie. Zorg ervoor dat hierin duidelijk is wat er van hem of haar wordt verwacht. Wil je dat de lezer het product nu koopt of nu een e-book downloadt? Houd het kort, duidelijk en simpel.

Adverteren op Facebook Conclusie

Alright, je weet nu 4 belangrijke onderdelen waarmee jij winstgevend kunt adverteren op Facebook, maar onderschat het niet. Uiteraard komt er veel meer kijken bij het opzetten van winstgevende campagnes via dit platform.

Wil jij graag Facebook advertenties inzetten voor jouw bedrijf, maar heb je zelf geen tijd? Of misschien heb je geen zin om je jezelf er in te verdiepen ook al ben je jezelf bewust van de kracht…

Wat jouw reden ook mag zijn, het lijkt me een goed idee om een GRATIS consultancy gesprek in te plannen van 45 minuten waarbij onze marketing expert eens meekijkt naar jouw campagnes en hoe je deze kunt verbeteren.

Of heb je nog geen campagnes? Dan kijken we of dit nut heeft voor jouw bedrijf en hoe je dit het beste zou kunnen aanvliegen.

Anyways, claim snel jouw plek op een tijd naar keuze en we spreken elkaar snel!