3 Geheimen Om Succesvol te Adverteren op Facebook

Janniek Bastiaan
Janniek Bastiaan
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Adverteren op Facebook kan jouw business omtoveren tot winstgevende en automatische verkoopmachine, maar het kan je ook duizenden euro’s kosten aan ‘leergeld’ wanneer je geen idee hebt wat je doet.

Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat je hoogstwaarschijnlijk honderden, zo niet duizenden euro’s gaat verspillen als je zonder kennis, ervaring en track record nu begint te adverteren op Facebook.

Toch weet ik dat het absoluut het risico waard is om hiermee te beginnen en jezelf deze skill eigen te maken. Adverteren op Facebook heeft namelijk talloze voordelen en daarnaast bereik je een gigantische doelgroep en is het met de juiste strategie haast onmogelijk om geen extra klanten, sales of bestellingen te genereren.

In dit artikel geef ik je 3 geheimen die wij dagelijks inzetten om succesvol te adverteren via Facebook voor onszelf en onze klanten.

Facebook-Tip #1 – Maak gebruik van LLA’s

LLA’s is de afkorting voor Look-a-Like audiences, oftewel jij kunt op basis van je huidige klanten, websitebezoekers, social media volgers of overige data een specifieke doelgroep maken.

Je moet begrijpen dat Facebook meer data van mensen heeft dan wij ons kunnen bevatten en als jij gebruik maakt van hun slimme algoritme profiteert jou business hier alleen maar van.

Met LLA’s zeg je eigenlijk tegen Facebook hier heb je mijn klantenlijst van bijvoorbeeld 1.000 kopers en ik wil dat jij hier mensen bij gaat zoeken met hetzelfde gedrag, dezelfde interesses en identieke patronen.

Vervolgens kun jij een LLA maken op basis van 1% (erg specifiek) en 10% (het minst specifiek). Voila, nu heb je extra doelgroepen van ca. 170.000 mensen tot en met 1.700.000 mensen (voor Nederland en België) die jij jouw advertenties kunt laten zien.

Facebook-Tip #2 – Retargeting via Facebook & Instagram

The money is in the retargeting. Wanneer jij adverteert via Facebook komen jouw advertenties rechtstreeks in de feed van mensen die lekker willen socializen en deze hebben waarschijnlijk niet de intentie om iets te kopen.

Alhoewel koud verkeer prima is om winstgevend te adverteren en daarnaast een lekkere klantenlijst te bouwen en traction voor jouw website/webshop te genereren raad ik je van harte aan om retargeting in te gaan zetten.

Dit wil zeggen dat jij bijvoorbeeld als jouw website bezoekers van de afgelopen 7 dagen een andere advertentie of ander aanbod laat zien zodra ze jouw website verlaten hebben en bijvoorbeeld de volgende dag weer op Facebook zitten.

Zoals je begrijpt hebben deze mensen al interesse getoond in jouw bedrijf, producten of diensten en zal het conversiepercentage door middel van retargeting advertenties een stuk hoger ligger dan op basis van koud verkeer.

Reserveer dus altijd een gedeelte van jouw marketingbudget voor retargeting advertenties.  

Facebook-Tip #3 – Hecht waarde aan je ad creative

Iets wat vaak vergeten wordt is de ad creative, maar dit zorgt voor een hogere CTR, oftewel doorklikpercentage en hoe meer bezoekers, hoe meer sales en dit resulteert weer in meer omzet.

Zie je wat voor effect dit heeft?

De ad creative is de video of foto die jij laat zien bij jouw advertentie en het is van belang dat je blijft splittesten om te kijken wat er wel en wat er niet werkt. Iets wat vandaag heel goed werkt kan morgen ineens niet meer werken.

Dit is ook de reden waarom Blue Shark in-house designers heeft zitten. Puur en alleen om goede kwaliteit content te maken voor onszelf en onze klanten om een professionele uitstraling te hebben, maar zonder het conversiepercentage uit het oog te verliezen.

Wanneer je adverteert via social media platforms zoals Facebook en Instagram heb je maar enkele seconden om de aandacht te trekken van de gebruiker.

En voordat iemand jouw advertentie leest, doorklikt naar je website en besluit om klant te worden valt het oog als eerste op de foto/video bij de advertentie.

Mensen kijken nou eenmaal liever plaatjes om een besluit te maken en daarnaast is het eerste gebruik van jouw product in iemands hoofd. Wanneer iemand zich in beeld hoe zijn of haar leven eruit ziet met jouw product.

Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dat het eerste gebruik van jouw product plaatsvindt wanneer deze uit de doos komt.

Reserveer dus ook budget vrij in jouw bedrijf voor grafisch vormgeving. Iets wat veel bedrijven niet of te weinig doen en geen prioriteit aan hechten. De ondernemer doet het zelf of ze laten het een stagiaire doen.

Wanneer jij dit wel prioriteit gaat geven kun je jezelf dus wel inbeelden wat jouw voorsprong gaat worden ten opzichte van je concurrenten.

Succes met adverteren op Facebook!

Goed, ik heb je inmiddels 3 (vaak vergeten) geheimen gegeven die jou ongetwijfeld helpen om de juiste doelgroep te vinden en deze vervolgens klant te laten worden bij jouw bedrijf.

Het mooie hieraan is dat je vandaag al kunt beginnen met adverteren op Facebook en Instagram door naar business.facebook.com te gaan. Wel raad ik je aan om jezelf van tevoren goed in te lezen, veel te testen of advies in te winnen van specialisten.

Dit om te voorkomen dat het een waste of money wordt en je het vertrouwen in Facebook advertenties verliest.

Facebook kan je veel geld opleveren, mits goed uitgevoerd. Anders kost het je alleen maar geld en ben je weer terug bij af.

Mocht je willen starten met het inzetten van advertenties op Facebook en/of Instagram om jouw business naar een nieuw niveau te tillen, bel dan met ons hoofdkantoor in Zwolle op (038) 205 40 07.