fbpx

Hoe Genereer Je Leads Via Social Media?

Janniek

Janniek

Je bent vast nieuwsgierig naar de manier om ongelimiteerd leads voor jouw bedrijf te genereren zodat je je omzet door het dak ziet gaan en zodat je jouw salesteam of salesteam in spe van voldoende werk kan voorzien.

Kijk, leads zijn het belangrijkste aspect van de business. Zie het als brandstof. De benzine. Zonder leads, heb je geen klanten en dus ook geen omzet. Zonder omzet kun je niet groeien en ga je failliet. Zie je wat ik bedoel?

Daarom mag je als ondernemer nooit het belang van goede, waardevolle en kwalitatieve leads, oftewel potentiële klanten onderschatten.

Maar goed, hoe genereer je nou leads? Kan iedereen het? Via de krant? Mond-tot mond? Netwerk? Of kan het toch echt via social media?

Jazeker, het kan via social media en de resultaten zijn waanzinnig. In dit artikel ga ik je precies vertellen hoe jij leads kunt genereren via social media om zo je omzet op zijn minst te verdubbelen.

Leads via Social Media | Methode #1

Advertentie op social media > Leadform met gegevens > CRM systeem > Lead opbellen > Klant sluiten en deal rondmaken.

Dit is methode 1. Misschien wel de simpelste, goedkoopste en beste methode om leads te genereren via social media in 2021.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de persoon op Facebook die zijn gegevens gaat achterlaten daadwerkelijk een reden heeft om dit te doen. Geef hem/haar dus bijvoorbeeld een consults gratis van 15 minuten. Zo kan hij/zij er wat van leren en heb jij direct tijd om jouw dienst/product aan te prijzen en zo een nieuwe klant te sluiten.

Deze methode kun je opzetten door in de business manager van Facebook met de zogenoemde leadforms te gaan werken.

Afhankelijk van jouw bedrijf, uitstraling en aanbod kun je bij deze methode rekening houden met een Cost per Lead van € 2 – € 11,50.

Stel, jij verkoopt een dienst van € 1.000 en je hebt 10 leads nodig op € 9,00 per lead om een deal te sluiten. Dan kost het je dus 10 x € 9,00 = € 90,00 aan marketing. De Return on Adspend is in dit geval dan € 1.000 (omzet) / € 90,00 (marketing) = 11.11 (ROAS).

Zie je wat er mogelijk is? En het mooiste aan dit alles is dat je het zo snel en hard kunt opschalen totdat je helemaal geen plek meer hebt of moet uitbreiden, althans dit geldt voor de meeste MKB’ers.

Doe de rekenkunde. Weet wat je moet doen en zie hoe je business verandert naar automatische verkoopmachine.

Dit zijn fantastische resultaten voor de meeste bedrijven en dat moet het ook voor jou zijn. Kom je hier amper mee weg? Dan zou ik de bedrijfsvoering nog eens goed onder de loep nemen.

Leads via Social Media | Methode #2

Advertentie op social media > Opt-in Page > Automatische eMail Sequence > Afspraak met Lead > Klant sluiten en deal rondmaken.

De tweede methode die wij regelmatig inzetten om leads te genereren is wat geavanceerder. Als je geen marketingbureau zoals Blue Shark wil inschakelen of ervaring hebt met automatiseren raad ik je deze manier af.

Desalniettemin kan dit een erg sterke manier zijn om vertrouwen en autoriteit te bouwen bij je doelgroep bij jouw doelgroep.

Je hebt namelijk een opt-in pagina gemaakt, oftewel een pagina waarop mensen bijvoorbeeld een gratis e-book krijgen die betrekking heeft op jouw branche/niche/bedrijf in ruil voor hun naam, e-mailadres en in sommige gevallen ook telefoonnummer.

Vervolgens vullen mensen hun gegevens in en krijgen ze automatisch een welkomstmail met het e-book. Omdat jij de auteur bent wekt dit direct vertrouwen voor jouw bedrijf en daarnaast heb je e-mailadressen om retargeting toe te passen.

Na de welkomstmail is het de kunst om een stuk autoriteit te bouwen bij jouw leadlijst door middel van een sequence aan vooraf geschreven en automatisch geplande mails waarvan er bijvoorbeeld elke dag 1 verzonden wordt voor 7 dagen lang.

Als jij dan de 8e dag jouw lead opbelt is de kans dat hij jou aanhoort en uiteindelijk klant wordt en blijft een stuk groter omdat ze jouw bedrijf de afgelopen week al meerdere keren voorbij hebben zien komen en dus is de logische reactie van de mens: ”Oh, dan zal het wel goed zijn!.”

Een erg krachtige en effectieve manier om autoriteit, vertrouwen en een klantenlijst te bouwen anno 2021 en in de jaren die nog volgen, maar nogmaals, dit is een complexere techniek die meer aandacht en kennis vereisen dan de bovenstaande.

Beginnen met Lead Generatie?

Goed, ik begrijp het. Dit lijkt je wel wat, ongelimiteerd leads genereren via social media en je wil er vast mee beginnen. Eigenlijk heb je 3 keuzes.

  1. Je kunt het zelf gaan doen. Alles van A tot Z uitvogelen en met een beetje geluk heb je over 6-12 maanden je eerste redelijke advertenties online.
  2. Je kunt het leren van mensen met een track record om het door middel van hun begeleiding zelf op te zetten. Je doet alsnog zelf het werk, maar je krijgt kennis waar je de rest van je leven wat aan hebt. Schakel je eigen consultants in.
  3. Je kunt het volledig uitbesteden en lekker achterover gaan leunen terwijl de leads binnenstromen. Blue Shark kan dit volledige proces (in beide gevallen) van A tot Z uit handen nemen. Het enige wat jij hiervoor hoeft te doen? Naar onze contactpagina gaan en het formulier invullen, of je gaat naar deze pagina en laat je gegevens achter of je kunt niet wachten en plant rechtstreeks een gratis gesprek in!

Kijk talloze mogelijkheden om hiermee te beginnen, maar jij moet actie ondernemen! Zoals iedere ondernemer dit doet en jij waarschijnlijk ook.

Succes en we spreken elkaar snel!