Facebook Advertenties Opschalen: 10 Effectieve Manieren! (2022)

Bas Romkema
Bas Romkema
blue shark-logo-03
+   You   =
footer-shark

Inhoud

Alles verandert constant als het gaat om het laten werken van Facebookadvertenties, wat het schalen van Facebook advertentiecampagnes des te uitdagender en leuker maakt. In dit artikel vertel ik je alles over Facebook advertenties opschalen.

Niet alleen moet je je strategieën en tactieken aanpassen aan veranderingen in Facebook ’s advertenties en updates van het Instagram-algoritme, je moet ook de content in je advertenties regelmatig aanpassen. Het is een constant testen van nieuwe foto’s, video’s en teksten helpen bij het behouden van een winnende campagnes en het bestrijden van advertentiemoeheid.

Hoe meer tijd je besteedt aan het analyseren van advertenties, doelgroepen en statistieken, hoe moeilijker de taak van het schalen van Facebook-advertenties lijkt. 

Maar maak je geen zorgen…

Ik ga je bewezen schaalstrategieën laten zien die je vandaag nog kan gebruiken. Let’s go! 

Belangrijkste manieren om Facebookadvertenties te schalen.

  1. Test nieuwe lookalike doelgroepen.
  2. Test nieuwe interesses.
  3. Langzame 20% budgetverhogingen.
  4. Geautomatiseerde regels om Facebookadvertenties te schalen.
  5. Dupliceer succesvolle advertentiesets.
  6. Dupliceer onsuccesvolle advertenties.
  7. Stel het laagste handmatige bod veilig.
  8. Verhoog of verlaag automatisch het budget van advertentiesets op basis van prestaties.
  9. Hergebruik winnende advertenties
  10. Target meerdere locaties 

Schaaltactiek #1: Test nieuwe lookalike doelgroepen

Facebook lookalike doelgroepen zijn compleet nieuwe doelgroepen die Facebook kan creëren door vergelijkbare mensen te vinden uit een bepaalde bron.  Je kunt Facebook bijvoorbeeld een lookalike doelgroep laten maken van een CSV-lijst met klanten die je uploadt. Lookalike doelgroepen zijn zeer krachtig voor het vinden van nieuwe doelgroepen.

Dit is de meest gebruikte manier van het testen van LAL doelgroepen:

Aankopen op de Facebook pixel

Deze lookalike doelgroep wordt opgebouwd uit kopers met slechts een 1% verschil. De percentages van het publiek variëren van 1-10%. Een 1% lookalike doelgroep bestaat uit de mensen die het meest lijken op je bron. Een 10% lookalike publiek creëert een groter, breder publiek. Dus in theorie bevat 1% nieuwe profielen waarvan Facebook denkt dat ze het meest waarschijnlijk zullen converteren.

Je kunt verschillende lookalike doelgroepen maken voor verschillende locaties. Dus afhankelijk van de demografische gegevens van je klanten, kun je gemakkelijk tientallen verschillende lookalike doelgroepen maken. 

Schaaltactiek #2: Test nieuwe interesses 

Het targeten van nieuwe interesses die je nog niet eerder hebt geprobeerd, kan een andere manier zijn om nieuw doelgroepen te bereiken en je Facebook-advertentiecampagnes te schalen. Mogelijk gebruik je al bepaalde interesses voor targeting, dus deze tactiek gaat over het vinden van nieuwe, winnende interessedoelgroepen die een stroom aan nieuwe bestellen of leads binnenbrengen.

Om nieuwe interesses te vinden, kun je de Facebook Audience Insights Guide gebruiken om te weten te komen over je doelgroep. Zodra je een aantal ideeën hebt van nieuwe interesses, stel je nieuwe advertentiesets in met je best presterende advertenties. 

Schaaltactiek #3: Langzame 20% budgetverhogingen.

Verhoog ad set budgetten met 20% elke twee tot drie dagen. 

Dit is een vrij gebruikelijke techniek om budget en conversies op advertentiesets te schalen. Waarom werkt dit? Een geleidelijke verhoging zal niet leiden tot een nieuwe leerfase op een advertentie set in vergelijking met een enorme stijging, zodat de prestaties stabieler zullen blijven. Het kost tijd om het budget te laten groeien met deze strategie, maar de levensduur van de advertentie set zal langer zijn en met minder dips in de prestaties.

Deze tactiek is vrij eenvoudig handmatig uit in te stellen. Ga naar de Ads Manager en pas het budget van de advertentiesets aan. Of je kunt dit op de volgende manier semiautomatisch doen:

Specifieke budgetverhogingen op advertentiesets

Met behulp van geautomatiseerde regels van Facebook kun je een regel maken die het budget automatisch verhoogt wanneer een advertentie set aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Facebook advertenties opschalen

De bovenstaande geautomatiseerde regel zal de budgetten van alle advertentiesets een keer per week met 20% verhogen tot een maximum dag budget van $6.000 wanneer de vertoningen meer dan 8.000 zijn en de kosten per aankoop minder dan $10 bedragen met ten minste één aankoop in de laatste drie dagen.

Schaaltactiek #4: Geautomatiseerde regels om Facebookadvertenties te schalen.

Nu je nieuwe doelgroepen aan het testen bent en enkele tientallen nieuwe campagnes, advertentiesets en advertenties aan het maken bent, wordt het snel overweldigend.

De volgende stap om je te helpen dit allemaal te beheren is het gebruik van Facebook geautomatiseerde regels. Het gebruik van automatisering zal essentieel zijn voor de volgende schaal tactieken, want als je advertentie manager automatiseert worden er 24/7 nauwkeurige aanpassingen gedaan.

Schaaltactiek #5: Dupliceer succesvolle advertentiesets.

Dupliceer succesvolle advertentiesets zonder veranderingen aan te brengen. 

Sommige marketeers knoeien liever niet met advertentie-sets die goed werken en in plaats daarvan lanceren exacte kopieën van succesvolle advertentie-sets. Bij het dupliceren van een advertentie-set, stel je een hoger budget in en nu heb je meer advertentie-sets die in theorie succesvol zou moeten zijn. Wees alleen bewust van doelgroep overlap als deze advertentiesets zal worden gericht op hetzelfde publiek.

Zodra je ziet dat een advertentie set na 24 uur goed presteert, kun je deze dupliceren met een hoger budget. Je kunt dit handmatig doen in Facebook ‘s Ad Manager, maar er is geen manier om dit proces te automatiseren met Facebook ‘s geautomatiseerde regels, maar je kunt een geautomatiseerde regel maken om je een melding te sturen om te dupliceren. 

Schaaltactiek #6: Dupliceer onsuccesvolle advertenties.

Soms kan een goede advertentie in een slechte ‘bucket’ vallen en aan de verkeerde groep mensen worden getoond.  Je kunt de slecht presterende advertentie dupliceren om deze een tweede kans te geven. 

Wanneer je een winnende interesse hebt gevonden wil je deze natuurlijk zo lang en vaak mogelijk inzetten. Het kan gebeuren dat van de een op de andere dag deze interesse geen aankopen meer genereert. Raak niet in paniek maar dupliceer de interesse een aantal keer en lanceer ze opnieuw. Kijk in de loop van de dag welke variant het beste loopt en zet de rest uit. Zo dupliceer je succesvol, onsuccesvolle advertenties. 

Schaaltactiek #7: Stel het laagste handmatige bod veilig.

Als je handmatig bieden gebruikt en het bod te laag instelt voor een advertentie om de veiling te winnen, zal de advertentie set het budget niet kunnen uitgeven, waardoor je je Facebook-advertenties niet kunt schalen. Als je ooit lage deliverability (gemeten door lage impressies) ervaart met een handmatig bod, moet je daarom proberen het bod iets te verhogen totdat het budget begint uit te geven. 

Hier lees je hoe je dat instelt in Facebook met geautomatiseerde regels: 

Deze regel verhoogt het bod met 25% als een advertentie minder dan 100 vertoningen heeft gehad de dag ervoor. Het enige probleem dat ik heb met deze regel is dat ik 24 uur moet wachten om te zien of een lichte verhoging van het bod een verschil maakt. Dit kan je oplossen Facebook elke 30 minuten het budget te laten verhogen, het nadeel hiervan is wel dat je regelmatig in Business manager moet kijken naar je lopende advertenties. 

Schaaltactiek #8: Verhoog of verlaag automatisch het budget van advertentiesets op basis van prestaties.

Vergelijkbaar met een stop-loss order in de aandelenhandel, kun je automatisch het budget van een advertentie set verlagen als het niet winstgevend is. Gelukkig is dit mogelijk in Facebook ‘s geautomatiseerde regels tool. In de onderstaande regel zal het dagelijkse budget van de advertentie set met 25% afnemen (dagelijks gecontroleerd) als de advertentie set meer dan $100 heeft uitgegeven met slechts twee aankopen of minder. Je kan deze nummers aanpassen naar je doelstelling. 

Je kan ook de voorwaarde wijzigen in kosten per resultaat of website aankoop ROAS, afhankelijk van je campagnes. Als er niet genoeg conversiegegevens zijn om een beslissing te nemen, kun je een stap teruggaan en toevoegingen aan winkelwagen gebruiken in plaats van iets als een aankoopgebeurtenis of kostenmetriek.

Dan kun je de omgekeerde regel doen en het advertentiebudget met 25% verhogen als de ROAS goed is. De logica zou gewoon het tegenovergestelde:

Verhoog dagelijks budget met 25% ALS
Uitgegeven > $100 EN
Aankopen (facebook Pixel) > 3

Met deze twee geautomatiseerde regels in plaats, garandeer je een niveau van ROAS die je wilt behalen en versnel je automatisch advertentiesets met een hoge ROAS.

Schaaltactiek #9: Gebruik Campagne budget optimalisatie.

Er zijn twee manieren waarop je je Facebook-advertentiegeld in de gaten kunt houden: je kan een algemeen campagnebudget instellen, of je kan individuele budgetten instellen voor verschillende advertentiesets.

De laatste methode werkt goed wanneer u meer controle wilt hebben over het leveren van specifieke advertentiesets binnen je campagne.  Echter, het handmatig beheren van uw budget kost veel tijd en moeite.

Om te onthouden bij een CBO:

  • Het werkt het beste met campagnes die twee of meer advertentiesets hebben.
  • U kunt een dagelijks of levenslang budget instellen.
  • Je budget zal niet gelijkmatig zal worden besteed voor elke advertentie set. Je zou zelfs 90% besteden op een enkele advertentie set als het de best presterende is. Om deze reden moet je niet vergeten om de resultaten te analyseren op het niveau van de campagne in plaats van op de ad set-niveau.

Schaaltactiek #10: Target meerdere locaties .

Dit is een vrij eenvoudige manier om je Facebook-campagnes te schalen.

Als je je niet hoeft te richten op mensen die alleen wonen in een zeer specifiek gebied (zou het geval kunnen zijn als je eigenaar bent van een sportschool), kan je je doelgroep geografisch uitbreiden. 

Als je succes hebt VS, kan je proberen advertenties te testen in meer Engelssprekende landen of je richten op andere buitenlandse markten waar veel potentie in zit.

Hier zijn een paar tips voor het proberen van nieuwe locaties:

  • Doe wat berekeningen om ervoor te zorgen dat het de moeite waard is voor je om te verzenden naar nieuwe landen.
  • Wees bewust van eventuele culturele verschillen en andere regelgeving 
  • Begin met een kleiner advertentiebudget in het begin en verhoog je advertentie-uitgaven geleidelijk bij goed resultaat. 

Facebook advertenties laten opschalen?

Heb je moeite om zelf Facebook advertenties op te schalen naar ongekende niveau’s of heb je hier misschien geen of te weinig tijd voor? Laat het dan voor je doen. Blue Shark is namelijk gespecialiseerd in paid advertising via diverse platformen zoals Facebook.

Dankzij Facebook hebben we een bedrijf bijvoorbeeld weten op te schalen van € 6.000 per maand naar € 194.000 per maand in de eerste 30 dagen of we hebben een gloednieuwe bedrijf opgeschaald van € 0 naar € 1.000.000+ in de eerste 180 dagen (Facebook ads only).

Hoe jij hetzelfde kunt bereiken?

Nou, simpel. Iedereen begint door een gratis consultancy-sessie van 45 minuten in te plannen.